Samenwerking, het kan zoveel efficiënter!

Samenwerking, kan zo veel efficienter, Solkie, Groei door te vragen

In een samenleving die steeds meer met elkaar is verbonden, is samenwerking bijna een vanzelfsprekendheid geworden. We werken meer dan ooit samen. Niet alleen binnen het bedrijf, maar ook daarbuiten met behulp van telefoon, email of meetings. Uit onderzoek blijkt dat een gemiddelde kantoorwerknemer meer dan driekwart van de tijd besteedt aan samenwerken in de vorm van vergaderingen, mail en telefoongesprekken. En daardoor komt het andere werk dat ook gedaan moet worden, in het gedrang. Het gevolg zijn overvolle agenda’s en een levensgrote kans op stress en burn-out.

Samenwerken is noodzakelijk en zelfs de sleutel tot succes. Waar niet goed wordt samengewerkt, zijn de resultaten minder en haken mensen af. Dus is het zaak om dat samenwerken te verbeteren. Door efficiënter met elkaar samen te werken, worden de resultaten van die samenwerking beter en kost het (veel) minder tijd. In dit artikel tien manieren om tot betere samenwerking te komen.

10 tips voor betere samenwerking

1. Wees voorbereid

Voor je een overleg of vergadering ingaat, zorg je ervoor dat je bent ingelezen en alle benodigde documenten en materialen bij je hebt. Als iedereen dat doet, scheelt dat veel tijd. En schaf meteen de rondvraag af.

2. Wees betrouwbaar

Zorg ervoor dat je je afspraken nakomt. Dan kunnen anderen op je rekenen en dat draagt bij aan het onderling vertrouwen. Als je een keer een deadline niet kunt halen, maak dat dan tijdig kenbaar in plaats van smoesjes achteraf.

3. Wees pragmatisch

Hoeveel tijd gaat er verloren met oeverloos gesteggel over beleid en principes? Meestal werkt het beter om naar het proces te kijken. Hoe wordt iets nu gedaan en welke stappen kunnen daarbij worden veranderd en verbeterd? Denk daarbij vooral in mogelijkheden en ook eens out-of-the-box. Daarbij helpt een “growth mindset“.

4. Wees geloofwaardig

Mensen die altijd kritiek hebben of cynisch reageren, worden op een gegeven moment gemeden. Andersom geldt ook dat iemand die altijd blij is en alles goed vindt, niet meer serieus wordt genomen. De waarheid ligt hier in het midden, dus zorg voor een goede balans tussen (opbouwende) kritiek en welgemeend enthousiasme.

5. Wees tactisch

Samenwerken betekent rollen vervullen. Als je weet welke rol jij hebt, kun je ook beter samenwerken. Als je weet welke rollen andere teamleden, bewust of onbewust, vervullen, dan kun je nóg beter samenwerken. Denk dus goed na over de rollen in een team en de verantwoordelijkheden en verwachtingen die daarbij horen.

6. Wees aangesloten

Bij succesvolle samenwerking is het essentieel dat iedereen hetzelfde doel nastreeft en daarnaast dezelfde prioriteiten deelt. Als je erachter komt dat die doelen of prioriteiten verschillen, is het zaak om dit zo snel mogelijk bespreekbaar te maken, ongeacht bij wie de discrepantie zit.

7. Wees empathisch

Samenwerken is een kwestie van geven en nemen. Je kijkt wat je teamleden nodig hebben en wat jezelf nodig hebt om succesvol te zijn. Dat geldt voor alles, zoals informatie en middelen, maar ook tijd, aandacht en energie. De ene keer geef je aan je team en de andere keer neem je, omdat je het nodig hebt.

8. Wees positief

Natuurlijk zit het niet altijd mee en zijn er dagen vol tegenslag. Wat helpt is een positief woord, een relativerende opmerking of een complimentje over wat wel goed gaat. Door elkaar positief te benaderen, ontstaat er meer tolerantie en veerkracht, waardoor een samenwerking meer kans heeft op succes.

9. Wees flexibel

Samenwerken betekent ook aanpassen. Soms moet je je schikken in de wensen van een ander, werken volgens de agenda van een ander om samen tot een beter resultaat te komen. Het gezamenlijke belang gaat voor dat van jou als individu.

10. Wees respectvol

Samenwerken doe je zelden met alleen maar gelijkgestemden. Logisch, want dan voeg je ten opzichte van elkaar niks toe. Juist diversiteit maakt een team sterk en samenwerking succesvol. Daar staat wel tegenover dat respect voor elkaar essentieel is. Respecteren van een andere werkwijze of visie is een voorwaarde om goed met elkaar samen te werken.

Wil je maandelijks zien of medewerkers beter samenwerken? Of op tijd weten dat ze minder efficiënt samenwerken? Meet maandelijks op een efficiënte manier medewerkerstevredenheid, die ook nog leuk is voor medewerkers.

Deel dit artikel
Gerelateerde Blogs
Ervaar het zelf

Zelf Solkie een keertje uitproberen?