medewerkerstevredenheidsonderzoek

die wel bijdraagt aan groei van de organisatie

Stap 1

Vraag snel & eenvoudig

Stap 2

Krijg direct inzicht

Stap 3

Onderneem passende actie

Om strategische HR partner te kunnen zijn…

Heb je actuele data nodig over de beleving van medewerkers.

Het probleem is alleen dat klassieke medewerkersonderzoeken saai zijn en vaak één keer in het jaar gehouden worden. Manager raken niet geïnspireerd door de resultaten en doen er daarom weinig mee.

Wat dus alleen maar frustratie oplevert.

Het zou toch niet zo moeten zijn dat medewerkers er tegen opzien om het medewerkersonderzoek in te vullen? Dat managers vervolgens geen zin hebben om iets met de resultaten te doen.

En dat jij als HR met oude informatie over de beleving van medewerkers advies probeert te geven aan de directies?

 

 

 

 

Wij begrijpen dat klassieke mto’s veel tijd en energie kosten en dat dit meer frustratie oplevert.

Dat is waarom Solkie samen met honderden andere HR professionals uit het werkveld een methodiek heeft ontwikkeld die wél werkt.

Zo hebben in de afgelopen 5 jaar meer dan 45 organisaties en instellingen al gemerkt dat het anders kan.

Wat leveren gemotiveerde en bevlogen medewerkers op?

Solkie | Effectieve digitale medewerkersonderzoeken, die wél leuk zijn

20% meer productiviteit

22% meer marge

10% hogere klanttevredenheid

37% minder verzuim

65% minder verloop

…er is meer plezier

SOLKIE | GROEI DOOR TE VRAGEN

Hoe werkt het medewerkerstevredenheidsonderzoek voor leidinggevenden van een team?

Als leidinggevende van een team heb je ontzettend veel zaken te doen. De leden van je team zijn je prioriteit en onderwerpen die gaan over beleving en tevredenheid zijn belangrijk. Maar welke thema moet je nu als eerste aanpakken? Hoe weet je wat prioriteit heeft? Hoe krijg je toch grip op tevredenheidsthema’s? Zodat je teamleden niet alleen blijven maar ook met meer plezier, beter presteren?

Doordat je via Solkie maandelijks in het kaart hebt hoe het staat met verschillende thema’s, zoals werkdruk, betrokkenheid en bevlogenheid. Weet jij wat wel goed zit. Dat heeft dus even geen aandacht nodig. En je weet waar je nu aandacht aan moet besteden. 

Hierdoor voer je de juiste gesprekken, over het juiste thema in je team.
Je hoeft niet meer te gissen en te gokken. 

Ook zie je meteen het effect van je handelen in de maanden erna. Leg je bijvoorbeeld meer focus op een betere samenwerking binnen het team, dam zal je zien dat medewerkers dit positiever beleven. 

Hoe werkt het medewerkerstevredenheidsonderzoek voor HR?

Als HR-professional heb je met Solkie een dashboard waarop je precies ziet waar jij je leidinggevenden op kan adviseren en mee kan helpen. 

Naast goed en relevant advies geven. Stelt het   medewerkerstevredenheidsonderzoek van Solkie jou in staat om slim programma’s in te kopen. Je weet namelijk fact-based exact welk probleem dominant over gehele organisatie en per team.

Hier hoef je niet meer over na te denken. 
  • AVG proof en anoniem
  • Maandelijks betrouwbare en valide resultaten
  • Makkelijke en veilige software
  • Medewerkers vullen maandelijks het snel in (binnen 1 minuut)
  • Verdiepende analyses van resultaten mogelijk, bijvoorbeeld het verschil tussen kantoor en productie, indirect of direct of momenten in het onboarding proces.
  • Hoge respons (hoge deelname van medewerkers)
En dat geeft rust.
 
Hoe bereiken wij een hoge deelname?
  • Toepassing van Gamification geeft 15% tot 40% meer response.
  • Eigen resultaten geeft meer zelfbewust zijn.
  • Automatische herinneringen op basis van respons analyse.
  • Medewerkers ontvangen een link via e-mail, sms en/of whatsapp. 
  • Direct startklaar. Geen download van apps of gebruikersnaam wachtwoord nodig. 
  • Inclusief tips wat medewerkers bijvoorbeeld zelf aan werkdruk vermindering zouden kunnen doen.
  • Eventueel koppelingen met e-learningplatforms

 
Stuur ons een bericht via info@solkie.nl voor meer informatie over medewerkerstevredenheidsonderzoeken of kijk eerst zelf hoe het werkt, via onderstaande link.
 

De 7 geheimen van een hoge respons

Een van de meest kritieke succesfactoren van een medewerkerstevredenheidsonderzoek is de respons. Zonder ingevulde vragenlijsten heb je geen resultaten. Dat klinkt als een open deur, maar in de praktijk blijkt het een hersenbreker. Je zult niet de eerste HR-professional zijn die veel energie en tijd heeft gestoken in het opzetten van een digitaal medewerkerstevredenheidsonderzoek, die vervolgens nauwelijks wordt gevuld. Vandaar dat we je in dit blog de 7 geheimen krijgt die je helpen om de respons op een representatief niveau te krijgen.

 

Geheim 1: maak het persoonlijk

Als het ook maar enigszins mogelijk is, nodig de medewerker dan persoonlijk uit. Leg uit wat het doel is van het onderzoek en waarom het zo belangrijk is dat hij of zij meedoet. Vertel er ook bij wat het kan opleveren als voldoende mensen meewerken aan de enquête. En vergeet vooral niet de waardering uit te spreken voor de medewerking. Van complimenten wordt iedereen blij.

 

Geheim 2: een korte, aantrekkelijke uitnodiging

De uitnodiging om mee te werken aan het onderzoek, begint met de onderwerpregel van de mail. Besteed daar dus aandacht aan en maak het onweerstaanbaar. Let er wel op dat je geen spam-gevoelige woorden gebruikt, waardoor je uitnodiging in de verkeerde map belandt. Voorbeelden van dit soort woorden zijn: aanbiedinggratis en belangrijke boodschap. Eenmaal geopend, leest de medewerker in een kort bericht, geschreven in duidelijke taal, het hoe en waarom van de enquête en wat er van de medewerker wordt verwacht. Geef ook aan hoe lang het invullen gaat duren. Sluit vervolgens persoonlijk af met je voor- en achternaam.

 

Geheim 3: een goed verzendmoment

Er is veel onderzoek gedaan naar de beste momenten om mail te verzenden. Zo is er een duidelijk verschil in zakelijk mailverkeer en privémail. Mensen die volgens kantooruren aan het werk zijn, starten maandagochtend op met hun agenda en mail, maar filteren in die mailbox alles eruit wat geen prioriteit heeft. De vraag is vervolgens of die mailtjes later nog worden geopend. Ook aan het eind van de week wordt er weer geprioriteerd, in aanloop naar het weekend. Een lang verhaal kort: dinsdag en donderdag zijn de beste dagen om een mail te sturen als je wilt dat deze ook wordt geopend en dan bij voorkeur in de ochtend.

 

Geheim 4: gebruik de kracht van herhaling

Wanneer de respons op jouw vragenlijst achterblijft, is het slim om een reminder te sturen. In de regel geldt dat je dit het best een week na de eerste verzending van je enquête kunt doen. Je kunt je respondenten hierbij extra motiveren door ze een incentive aan te bieden, zoals een samenvatting van de resultaten zodra je onderzoek is afgerond. Als een onderzoek qua organisatie slim in elkaar zit, worden de reminders geautomatiseerd verzonden, na bijvoorbeeld een week en nog een keer na drie weken.

 

Geheim 5: maak gebruik van gamification

Door spelelementen in te zetten, verhoog je de attractiviteit van een onderzoek. Het toepassen van deze techniek wordt gamification genoemd. Zeker als je frequenter medewerkersonderzoek wilt inzetten, is het slim om zo’n extra motiverende techniek te gebruiken. Gamification maakt gebruik van verschillende psychologische elementen, zoals beloning, creativiteit en nieuwsgierigheid. Door gamification toe te voegen, kan de respons 20 tot 60% verbeteren.

 

Geheim 6: maak het aantrekkelijk

Voor niets gaat de zon op, dus maak het voor je medewerkers aantrekkelijk om mee te werken. Zorg dat je een goed antwoord hebt op de vraag: ‘what’s in it for me?’ Maak de rol van de medewerkers groter dan alleen het invullen van de vragenlijst. Deel de uitslag en geef bijvoorbeeld concrete tips hoe de medewerker zelf aan de slag kan met verbeterpunten.

 

Geheim 7: help medewerkers het af te maken

Als je weet hoe vaak er door mensen aan een vragenlijst wordt begonnen zonder het ooit af te maken, dan weet je ook het belang om mensen aan te sporen een enquête af te ronden. Ook dit kun je automatiseren, waardoor de medewerkers  vriendelijk wordt gevraagd om de enquête, inclusief het linkje, even af te maken. Dit werkt enorm responsverhogend!

 

Solkie heeft veel ervaring met het inrichten, organiseren en automatiseren van medewerkerstevredenheidsonderzoeken. Via een handige software krijgen medewerkers maandelijks een aantal vragen over geselecteerde thema’s. Door gamification toe te passen, blijven ze gemotiveerd om de vragenlijsten in te vullen. Het monitoren en stimuleren van de respons verloopt volledig geautomatiseerd. Medewerkers krijgen terugkoppeling van de resultaten en concrete tips om met de verbeterpunten aan het werk te gaan. Directie en management kunnen de resultaten volgen via overzichtelijke real time dashboards.

Meer weten over succesvolle medewerkerstevredenheidsonderzoeken?

Ervaar het zelf

Zelf Solkie een keertje uitproberen?