Tips over organisatie betrokkenheid

Wat verstaan we onder betrokkenheid van medewerkers? Als je een betrokken medewerker bent, heb je een positieve houding ten aanzien van de organisatie en het werk wat je doet. Je zet een stapje extra als het nodig is. Je bent je bewust van de doelen van de organisatie en weet wat er van jou wordt verwacht. Je hebt oog voor je werkomgeving en je collega’s. Als je mogelijkheden ziet die kunnen bijdragen aan de prestaties van je team of van je organisatie, dan maak je die bespreekbaar.

 

Het belang van betrokkenheid

Je organisatie heeft baat bij medewerkers die zich betrokken voelen. Betrokken medewerkers presteren beter en zijn minder vaak ziek. Een team met betrokken medewerkers is 43% productiever dan een team waar betrokkenheid ontbreekt. Ook blijkt uit onderzoek dat een betrokken medewerker loyaler is aan de organisatie en dus langer voor dezelfde werkgever blijft werken. En natuurlijk is een betrokken medewerker een visitekaartje voor de organisatie. Als betrokken medewerker praat je tegen anderen positief over je werk en je organisatie.

 

Hoe kan je zelf je betrokkenheid vergroten?

Als je merkt dat jouw betrokkenheid bij je werk en bij je organisatie minder groot is dan je zou willen, kan je daar ook zelf iets aan doen. Uit onderzoek blijkt dat een aantal factoren van invloed zijn op de betrokkenheid van medewerkers.

Tips over betrokkenheid van anderen

Iris Hendrickx

Verbinden, inspireren, scherp stellen, leanhart, focus, actie, betrokkenheid
Mooi geschreven! Als aanvulling: je zou dat waar jij voor staat, wat jij belangrijk vindt, waar jij voor gaat etc kunnen vertalen naar de organisatie. Waar zie je dat in je rol, in je organisatie in terug. Dan definieer je je eigen betrokkenheid.

Heb je zelf nog tips voor meer bevlogenheid?

Zoeken
Aanbevolen Blogs
Nieuwsbrief

Altijd op de hoogte blijven? Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief!

Lees alles over...