,

Liever betrokkenheid dan tevredenheid

Liever-betrokkenheid-dan-tevredenheid,-Solkie,-Groei-door-te-vragen

Vroeger hingen er bij mijn oma in de hal allerlei bordjes en tegeltjes aan de muur. Misschien herken je het wel. Op die nostalgische wanddecoraties stonden motiverende spreuken als ‘Als je voor een dubbeltje bent geboren, word je nooit een kwartje’ en ‘De mens wikt, maar God beschikt’. Oma was van Calvinistische huize en waarden als hard werken en nederigheid waren het devies. Wat ze ook regelmatig zei als wij weer eens dingen riepen als ‘te gek!’ dat te nooit goed is, behalve in tevreden. En zo leerden we van oma dat als je maar normaal deed, het allemaal wel goed kwam. Niet zo gek dat het medewerkerstevredenheidsonderzoek is geïntroduceerd.

 

Ellenlange vragenlijsten

Het klassieke medewerkerstevredenheidsonderzoek meet, bij voorkeur één keer per jaar, de tevredenheid van de medewerkers. In dat lijvige onderzoek waar je als medewerker wel even zoet mee bent, kan je aangeven wat je goed vindt en waar in jouw ogen de aandachtspunten liggen. Ben je net die dag chagrijnig of zat het verkeer niet mee, dan heb je eigenlijk al helemaal geen zin in de vragenlijst en beïnvloedt je stemming waarschijnlijk jouw bevindingen. Het doel van de vragenlijst is om inzicht te krijgen in de mate van tevredenheid, maar kijkt in die zin vooral terug ten opzichte van het vorige onderzoek. Het meet dus het verleden en het moment en laat weinig ruimte voor de toekomst, behalve een inventarisatie van gewenste veranderingen.

 

Behoud van benchmarks

Organisaties die deze jaarlijkse onderzoeken uitvoeren, hebben een belang bij het behoud van deze vorm en frequentie. Het biedt ze de gelegenheid om te benchmarken met de resultaten uit voorgaande jaren en de uitkomsten vormen op die manier een legitieme graadmeter voor het gevoerde beleid van het afgelopen jaar. Dat de resultaten meestal enkele maanden op zich laten wachten en een nieuw jaar al in volle gang is, nemen ze op de koop toe. Ook de bureaus die deze onderzoeken aanbieden, uitvoeren en analyseren, staan niet te springen om verandering. En zo worden in de 21e eeuw nog steeds in heel Nederland jaarlijks medewerkerstevredenheidsonderzoeken uitgevoerd, waar geen enkele medewerker op zit te wachten en waarvan je je kunt afvragen wat de werkelijke waarde is van de gerapporteerde uitkomsten.

 

Stel de medewerker centraal

Een tevreden medewerker is nog geen betrokken medewerker, laat staan een bevlogen medewerker. Een tevreden medewerker doet wat er gedaan moet worden, neemt geen risico, want is zuinig op het behoud van de baan. Deze medewerker zal ook netjes het medewerkerstevredenheidsonderzoek jaarlijks invullen, simpelweg omdat het wordt gevraagd. In deze tijd wil je als organisatie echter meer. Je wilt dat medewerkers zich betrokken voelen bij het werk en de doelstellingen van de organisatie. Om verder te komen, heb je bevlogen medewerkers nodig. Mensen die het verschil willen maken, de kar willen trekken, actief meedenken en verlangen dat ze invloed kunnen uitoefenen op de inhoud van hun werk en hun werkomgeving. Medewerkers die zich opstellen als ambassadeur van je organisatie. Door die bevlogenheid centraal te stellen in het onderzoek, creëer je betrokkenheid. Maar dat werkt niet met een jaarlijks enquête van 8 kantjes of meer.

 

Betrokkenheid creëren

Als je medewerkers, hun ambities en de koers van de organisatie als uitgangspunten neemt voor je onderzoek, krijg je inzicht in de mate waarin de belevingswereld van medewerkers overeenkomt met de lijnen die de organisatie heeft uitgezet. Door de resultaten van het onderzoek snel en helder aan medewerkers te presenteren, voelen ze zich betrokken bij de ontwikkelingen in de organisatie. Tegenwoordig zijn er allerlei mogelijkheden om continu metingen uit te voeren en de feedback van medewerkers op een aantrekkelijke wijze te presenteren. Met behulp van dashboards krijgen directie, leidinggevenden en ook de medewerkers real time inzicht in de resultaten en de trends. Beslissingen en maatregelen die bijdragen aan het werkgeluk van medewerkers, bevlogenheid en productiviteit, worden op die manier veel begrijpelijker voor iedereen, omdat ze door iedereen in een context kunnen worden geplaatst.

 

MTO 2.0

We zullen de term medewerkerstevredenheid maar even voor het gemak aanhouden, maar om werkelijk te weten hoe je organisatie ervoor staat, zijn er dus modernere hulpmiddelen die optimaal gebruik maken van technologie en daarnaast aansluiten bij de wensen van de medewerker anno nu. Onderzoeken die leuk zijn om aan deel te nemen en snel of zelfs direct resultaat leveren. Solkie is gespecialiseerd in laagdrempelig, frequent digitaal onderzoek onder medewerkers op wetenschappelijke basis.

Probeer het zelf een keer uit.

Deel dit artikel
Gerelateerde Blogs
Positief denken werkt, Solkie, groei door te vragen

Positief denken werkt

Positief denken leidt tot een positieve benadering van zaken en dat leidt tot positieve resultaten. Een mooi voorbeeld is het onderzoek in een autofabriek, waar

Lees meer
Zoeken
Search
Aanbevolen Blogs
Nieuwsbrief

Altijd op de hoogte blijven? Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief!

Lees alles over...
Ervaar het zelf

Zelf Solkie een keertje uitproberen?