De 5 winstpakkers van bevlogenheid

5 winstpakkers door bevlogenheid, Solkie, Groei door te vragen

Bevlogen werknemers zijn een zegen voor een organisatie. Als je eenmaal een bevlogen werknemer hebt ervaren, wil je nooit meer anders. Toch laten verschillende onderzoeken wereldwijd zien dat bevlogen medewerkers de minderheid vormen in het bedrijfsleven. Een recent onderzoek van Monsterboard in de Verenigde Staten wees uit dat slechts 27% van de werknemers zegt zich betrokken en bevlogen te voelen in het werk. Dat is een gemiste kans, want juist betrokken en bevlogen medewerkers leveren zoveel extra op. Hieronder de vijf winstpakkers van bevlogenheid:

 

 

Ze zijn loyaler

Bevlogen medewerkers zijn loyaler aan de organisatie. Ze hebben zich gecommitteerd aan de waarden, missie en visie van het bedrijf en willen daarin hun bijdrage leveren. Weggaan komt niet snel bij ze op. Uit onderzoek blijkt dat de kans dat een bevlogen medewerker blijft bij de onderneming maar liefst 3,5 keer groter is dan bij een niet-bevlogen medewerker. Tel uit je winst in deze arbeidsmarkt.

 

 

Ze zijn productiever

De productiviteit van bevlogen medewerkers is veel groter dan van hun minder bevlogen collega’s. Ze leveren simpelweg meer op. Hun gedrevenheid werkt ook aanstekelijk en teams waaraan bevlogen medewerkers deelnemen, zijn ook gemiddeld productiever dan andere. Dat komt mede doordat ze de neiging hebben om collega’s te helpen. Ze pakken nieuwe ideeën sneller op en hebben de motivatie om tot goede resultaten te komen. Ze weten dat ze dit niet alleen kunnen en enthousiasmeren daarom anderen om mee te doen. Ook zelf zullen ze met innovaties komen of slimme oplossingen bedenken voor het bedrijf of voor klanten.

 

 

Ze zijn aanstekelijk

Klanten worden blij van bevlogen medewerkers. Bevlogen medewerkers doen er alles aan om de klant op een goede manier te helpen en zijn bereid om een stapje extra te zetten. Ze verhogen dus de klanttevredenheid. Ook nieuwe medewerkers krijg je gemakkelijker binnen met bevlogen medewerkers. Ze fungeren als ambassadeur voor je organisatie en laten het niet na om in hun sociale netwerk een goed woordje te doen over hun werk. En als een bevlogen medewerker onverhoopt toch voor een andere baan extern kiest, blijft de loyaliteit bewaard en fungeert deze ex-medewerker als een positieve referentie.

 

Ze zijn er vaker

Verzuim is een grote kostenpost voor bedrijven. Vervanging en verlies aan productie kosten veel geld. Een reden temeer om te investeren in bevlogenheid. Want bevlogen medewerkers verzuimen minder. Ze zijn minder vaak ziek en bij twijfel kiezen ze ervoor om toch aan het werk te gaan. Dat gedrag zorgt er meteen voor dat ook collega’s zich minder snel ziekmelden. Behalve dat ze minder verzuimen, zijn bevlogen medewerkers ook eerder geneigd om wat extra te doen. Dus als er een avondje moet worden overgewerkt of op zaterdag er iets bijzonders wordt gedaan voor klanten, zijn bevlogen medewerkers de eersten die zich vrijwillig aanmelden.

 

Ze zijn positiever

Een bevlogen medewerker is niet alleen heel fijn voor de werkgever en manager, maar ook voor de collega’s. Ze doen hun werk met plezier en dat werkt aanstekelijk. Ze staan optimistisch in het leven en zijn positief over de toekomst. Bij tegenslag zijn het de eerste mensen die de draad oppakken en verder gaan. Als het linksom niet lukt, kan het misschien rechtsom wel. Als een collega even iets minder goed functioneert, biedt de bevlogen medewerker extra ondersteuning. Op die manier valt de collega niet uit en zo draagt de bevlogen medewerker opnieuw bij aan een lager verzuim.

 

Investeer in bevlogenheid

Kortom, een bevlogen medewerker is pure winst. Het loont zich om te investeren in bevlogenheid en Solkie kan helpen om die bevlogenheid in kaart te brengen en te meten, met een aanstekelijke app en overzichtelijke dashboards voor management en HR. Lezen wat een medewerkersonderzoek kost? Of het een keertje beleven hoe een medewerker het ervaart en meteen zien hoe bevlogen jij zelf bent?

Deel dit artikel
Gerelateerde Blogs
Doelgericht-managen,-solkie-groei-door-te-vragen

Doelgericht managen

Als organisatie heb je een doel voor ogen. Vaak is dat omschreven in een visie. Voor veel mensen is het verschil tussen een missie en

Lees meer
Zoeken
Aanbevolen Blogs
Nieuwsbrief

Altijd op de hoogte blijven? Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief!

Lees alles over...
Ervaar het zelf

Zelf Solkie een keertje uitproberen?