Maakt thuiswerken ons gelukkiger?

Maakt thuiswerken ons gelukkiger, Solkie, Groei door te vragen

Thuiswerken de voor- en nadelen.

Sinds de uitbraak van Covid-19 en de beperkende maatregelen die 15 maart werden afgekondigd, werkt Nederland massaal vanuit huis. Je ziet het terug in de korte fileberichten en uitgestorven vergaderlocaties. Thuiswerken betekent onder andere meer autonomie voor de werknemer en dat is een belangrijke factor voor werkgeluk. Toch kwam uit een onderzoek van de Corona Monitor Groep onder 3000 medewerkers bij 35 organisaties dat lang niet iedereen het thuiswerken bevalt. De meerderheid is er neutraal onder en 13 procent van de respondenten gaf aan liever vandaag nog dan morgen terug te keren naar kantoor. Thuiswerken de voor- en nadelen.

Lees hier 9 tips over werkgeluk.

 

Thuiswerken voor- en nadelen.

Nadelen van thuiswerken

Dat een deel van de thuiswerkers het kantoor mist, heeft vooral te maken met gebrek aan contact met collega’s. Vergaderen via Zoom of Teams is weliswaar heel efficiënt, maar geeft geen invulling aan de behoefte aan een praatje voor of na een meeting of het gezellige gebabbel bij de koffiemachine. In plaats daarvan heeft de thuiswerker tijdens werktijd alleen persoonlijk contact met de eventuele huisgenoten en de bezorger van de pakketdienst. Een andere reden voor het gebrek aan enthousiasme over thuiswerken is het gebrek aan perspectief. Carrièreontwikkeling staat nagenoeg stil, trainingen en opleidingen zijn afgezegd of uitgesteld en we weten niet hoelang dit nog duurt.

 

Voordelen van thuiswerken

Thuiswerken biedt ook voordelen. Als werknemer kan je efficiënt en geconcentreerd werken en word je minder afgeleid; mits je geen jonge kinderen thuis hebt. Je kan je gemakkelijker afzonderen dan op je werk en overleggen en vergaderingen kosten je minder tijd. Ook voor de werkgever biedt thuiswerken voordelen. Zo is er minder kantoorruimte nodig met alle bijkomende kosten als inrichting, verlichting en verwarming. De reiskostenvergoeding vervalt, er zijn minder leaseauto’s nodig en werknemers hebben de neiging om langer te werken doordat ze geen reistijd meer hebben. De arbeidsproductiviteit zou dus groter moeten zijn, maar in de praktijk blijkt dat niet vanzelfsprekend.

 

Thuiswerken is een uitdaging

Bijna vier vijfde (79,3 procent) van de organisaties is het erover eens dat thuiswerken tijdens de pandemie een uitdaging is  voor medewerkers. Connectiviteit en werkplek-issues zoals bandbreedte, isolement en gebrek aan een vaste werkplek hebben bijgedragen aan dat gevoel. Organisaties moeten nu alle aspecten van hun werkplekstrategie in beschouwing nemen om de medewerkerservaring te optimaliseren: dat zijn onder meer cultuur, technologie en locatie.

Dit blijkt uit onderzoek door technology services company NTT onder 1.350 respondenten in 19 markten, waaronder vijftig interviews met Nederlandse respondenten. Drie kwart van de organisaties is het erover eens dat medewerkers de voorkeur geven aan keuzevrijheid en flexibiliteit als het gaat om op kantoor werken als dat veilig zou zijn. 88,9 procent vindt dat face-to-face-contact essentieel is om een gevoel van teamwork te creëren en voor gesprekken met klanten.

 

Ziekteverzuim en werkdruk

Uit een recent onderzoek van het CNV komt naar voren dat 34 procent van de werkenden aangeeft dat de werkdruk hoger is dan ooit voor de Corona-crisis. Sterker nog; een op de tien werknemers geeft aan tegen een burn-out aan te zitten. In het algemeen is het ziekteverzuim bij 21 procent van de respondenten toegenomen. Een belangrijke oorzaak is dat mensen het gevoel hebben dat ze er alleen voor staan. Tijdens digitale meetings is er weinig ruimte voor metacommunicatie, waardoor een boodschap veel harder kan overkomen dan dat normaal gesproken gebeurt. Er zit thuis geen collega naast je die je even kan helpen of je zorgen kan relativeren. En voor je het weet draag je in je eentje een onmetelijke last op je schouders.

 

Vinger aan de pols

Erwin Klappe, organisatiepsycholoog en een van de samenstellers van het Handboek Werkgeluk, is er duidelijk in. Hij pleit ervoor om het liefst wekelijks de medewerkerstevredenheid te meten, door vragen te stellen over voldoening, zingeving en werkgeluk. Volgens hem gaat het vooral om een goede balans tussen verbinding, autonomie en groei*. Wat we met thuiswerken zien is dat autonomie alleen niet voldoende is voor een gelukkig werkend leven. Natuurlijk zijn er mensen die erbij floreren en in de toekomst bij voorkeur thuis blijven werken of voor een hybride constructie kiezen. De vraag voor elke organisatie is natuurlijk met wie het goed gaat en wie extra aandacht nodig heeft. We komen elkaar immers niet meer dagelijks tegen en voor je het weet zit een getalenteerde medewerker thuis te verpieteren.

Solkie is gespecialiseerd in het meten van werkgeluk bij medewerkers. Probeer het nu zelf.


bronnen:


Deel dit artikel
Gerelateerde Blogs
Zoeken
Search
Aanbevolen Blogs
Nieuwsbrief

Altijd op de hoogte blijven? Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief!

Lees alles over...
Ervaar het zelf

Zelf Solkie een keertje uitproberen?