Werkplezier werkt, dus werk aan plezier!

Werkplezier werkt, dus werk aan plezier, Solkie, Groei door te vragen

Met de schaarste op de arbeidsmarkt is het voor bedrijven en andere organisatie essentieel om goede mensen te boeien en te binden. Intussen komt daar meer bij kijken dan alleen een leuke presentatie van het bedrijf en een goed salaris. Reviews op websites als Glassdoor en Indeed tonen een kijkje in de keuken van organisaties. Het gaat dan over opleidingsmogelijkheden, carrièrekansen, managementstijl en… of het ergens leuk is om te werken. Het gaat dus over werkplezier. Bij Solkie hebben we de ervaringen uit medewerkersonderzoeken opgeteld en geanalyseerd. Wat zijn de kritieke factoren als we met werkplezier / werkgeluk aan het werk willen?

Het eerste wat opvalt is dat verschillende mensen ook verschillende ideeën hebben over wat heb plezier geeft in het werk. Er is dus geen standaardrecept te bedenken dat altijd voor iedereen werkt. De verschillen zijn onder meer terug te leiden op het type werk, soort branche, opleidingsniveau, leeftijd en geslacht. Toch is er wel een aantal ‘grote gemene delers’ te benoemen en die zetten we hier in het kort op een rij.

 

Sociale samenhang

Als iets ervoor zorgt dat mensen zich prettig voelen in een organisatie en daardoor ook meer plezier hebben in hun werk, dan is het de sociale samenhang. Als de relatie met collega’s verder gaat dan alleen het werk, er sprake is van oprechte interesse in elkaar en een organisatie voelt als een warme deken, komt dat zeker ten goede aan het werkplezier. Je kunt het als bedrijf stimuleren door bijvoorbeeld gezamenlijk te lunchen, tijd te nemen om verjaardagen en jubilea te vieren, vrijdagmiddagborrels en kerstdiners te organiseren, etc. Het lijkt misschien dat het allemaal veel (werk)tijd kost, maar de baten zijn vele malen groter.

 

Duidelijk en consistent

Om met plezier te kunnen werken, is het belangrijk dat je weet waarvoor je het doet. Dat betekent dat de missie en visie van een organisatie duidelijk moeten zijn. Geen papieren tijger of loze kreten op posters aan de muur, maar het elke dag laten zien in gedrag. Dit vraagt van directie en management een voorbeeldrol. Werkplezier kan je opnemen in je missie. Zorg er wel voor dat je het concreet maakt en uitwerkt in begrijpelijke en aantrekkelijke kernwaarden. ‘Wij willen elke dag met plezier werken en dat betekent ….’

 

Herhalen en volhouden

Er zijn weinig dingen zo funest voor werkplezier als zigzaggend van-de-hak-op-de-takbeleid. Mensen hebben behoefte aan houvast en duidelijkheid. Meer werkplezier bereik je niet van vandaag op morgen. We praten over houding en gedrag en dat is weerbarstig. Door veranderingen te verankeren in de dagelijkse routine, krijgen ze de kans om opgenomen te worden in de cultuur van de organisatie. Het is belangrijk om dat goed te doseren, regelmatig te meten of het gewenste resultaat wordt bereikt en vol te houden. Koppel resultaten ook terug en laat mensen zien wat het positieve effect is van de veranderingen die zijn doorgevoerd.

 

Geef aandacht en waardering

Als iemand met plezier hard werkt, goede resultaten haalt en er wordt geen aandacht aan geschonken en ook geen waardering voor gegeven, dan is het een kwestie van tijd dat het werkplezier verdwijnt. En dat is zonde! Het lijkt een open deur, maar het gaat juist hier vaak op mis. We geven feedback op alles wat anders of beter moet en vergeten onze waardering uit te spreken over wat juist zo goed gaat. Het is mens-eigen en vooral in Nederland kunnen we er wat van. Werkplezier kan werken als een olievlek binnen een organisatie. Zet juist de mensen die dat plezier uitstralen in het zonnetje en betrek ze bij het beleid om dat werkplezier te vergroten. Een handig instrument om mensen er zelf mee aan het werk te krijgen, is het 1-2-3’tje uit De Ladder van Ben Tichelaar: doel, gedrag, support.

 

Aan het werk met werkplezier

We stelden het al: je zult, om werkplezier succesvol te managen, regelmatig het effect moeten meten van de veranderingen die je doorvoert. Bij voorkeur op een laagdrempelige wijze, waar je mensen met plezier aan meewerken. Solkie is een ervaren specialist in het volledig digitaal, continu monitoren van medewerkerstevredenheid. En we weten ook het nodige over werkplezier. Meer weten? Neem dan contact met ons op: info@solkie.nl.

 

Deel dit artikel
Gerelateerde Blogs
Positief denken werkt, Solkie, groei door te vragen

Positief denken werkt

Positief denken leidt tot een positieve benadering van zaken en dat leidt tot positieve resultaten. Een mooi voorbeeld is het onderzoek in een autofabriek, waar

Lees meer
Zoeken
Search
Aanbevolen Blogs
Nieuwsbrief

Altijd op de hoogte blijven? Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief!

Lees alles over...
Ervaar het zelf

Zelf Solkie een keertje uitproberen?