De nieuwste blogs en artikelen

Kritieke succesfactoren en KPI’s, de start van groei?
Kritieke succesfactoren – vaak worden ze kritische succesfactoren genoemd, maar dat klopt taalkundig niet – zijn omstandigheden en activiteiten die cruciaal zijn voor het succes van een onderneming, een project of een missie. KPI’s zijn gerelateerd aan de strategie om dat succes te behalen. Deze Kritieke Prestatie Indicatoren maken de uitvoering van de strategie op verschillende niveaus meetbaar.
De termen kritieke succesfactor en KPI’s komen voort uit de jaren ’60 van de vorige eeuw. Ze werden geïntroduceerd door D. Ronald Daniel van McKinsey en later verfijnd door zijn collega Jack F. Rockart. Tegenwoordig worden de termen overal gebruikt bij het ontwikkelen en implementeren van strategieën en projecten. Aan de hand van een voorbeeld maken we de relatie en het verschil tussen de twee termen nog eens duidelijk.

Tevredenheid kent geen tijd
Het is december. De meest bijzondere maand van het jaar. Met torenhoge verwachtingen ten aanzien van Sinterklaas en Kerst. Met terugkijken en vooruitblikken rond de

Medewerker van de maand, waarom zou je het doen?
Medewerker van de maand. Waarom zou je het doen? Het is een fenomeen dat vanuit de Verenigde Staten is overgewaaid. Daar is het een titel

Wat is MTO (medewerkerstevredenheidsonderzoek)?
MTO is een afkorting van medewerkerstevredenheidsonderzoek. Een woord dat niets eens op een scrabblebord past en dus meestal wordt afgekort. MTO is een onderzoek waarbij

Kosten besparen met tevreden medewerkers
Onderzoeken wijzen uit dat tevreden medewerkers productiever zijn en een lager verzuim hebben. Zijn uw medewerkers tevreden medewerkers? Met een medewerkerstevredenheidsonderzoek wordt gemeten hoe medewerkers

Werkdruk verlagen in een ongemakkelijk tempo
Het is bijna een standaard antwoord als je aan iemand vraagt hoe het gaat: ‘Lekker druk’. En druk is prima. Zolang het niet te druk

Feedback geven is eng
Als je als organisatie wilt blijven ontwikkelen en groeien, is het geven en ontvangen van feedback enorm belangrijk. Toch zien we dat feedback meestal geen

Ziekteverzuim en een verrassend medicijn
Cijfers van twee grote arbodiensten laten zien dat de afgelopen maanden het ziekteverzuim hoger lag dan in dezelfde periode voor corona. Lag in 2019 het gemiddeld verzuim tijdens de zomermaanden op 3,6%; deze zomer bedroeg dat 4,2%. Een stijging van het ziekteverzuim is altijd zorgelijk. Het kost extra administratie, extra geld en het zorgt voor extra belasting van de werkenden. Voor je het weet, beland je in een vicieuze cirkel en zit uiteindelijk je halve organisatie ziek thuis.
Altijd op de hoogte blijven? Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief!