Als je een goedlopend bedrijf wilt, is het van belang om in jouw organisatie continue de medewerkerstevredenheid te meten. Het is namelijk erg belangrijk om te weten of jouw medewerkers tevreden zijn en of ze tegen dingen aanlopen. In dat laatste geval kun je snel ingrijpen als je regelmatig de medewerkerstevredenheid van jouw medewerkers meet. Lees onderstaand ook waarom tevreden medewerkers belangrijk zijn, waarom langdurige onderzoeken niet nodig zijn en de voordelen voor jou als manager.
Medewerkers zelf ontvangen hun eigen uitslag ook waardoor zij ook kunnen werken aan meer tevredenheid, zo werkt het beide kanten op.
Bekijk deze korte video over waarom continue medewerkerstevredenheid meten belangrijk is
Waarom moet je continue medewerkerstevredenheid meten?
Als je regelmatig een tevredenheidsonderzoek onder je werknemers afneemt, ben je constant op de hoogte van hoe het met ze gaat en van hoe ze over de organisatie denken. Daarnaast kun je door regelmatig zo’n onderzoek af te nemen ook trends en ontwikkelingen zien. Als manager kun je daarop inspelen om ervoor te zorgen dat iedereen tevreden naar zijn werk gaat. Door de continue aandacht krijg je ook een beweging vanuit de medewerkers zelf. Dat is het voordeel van continue meten via een online applicatie.
Waarom zijn tevreden medewerkers belangrijk?
Tevreden medewerkers zijn de spil van een organisatie. Als mensen zich prettig voelen op de werkvloer, zullen ze minder zelf verzuimen. En als ze zich binnen het bedrijf gewaardeerd voelen, zullen ze zich er ook met hart en ziel voor inzetten. Ze gaan zich immers verantwoordelijk voelen voor de kwaliteit en het resultaat van hun werkzaamheden. Het is daarom belangrijk dat je als manager altijd weet hoe iemand zich binnen het bedrijf voelt. Door continue de medewerkerstevredenheid te meten, kom je daarachter.
Wat leveren tevreden en gemotiveerde werknemers op?
- 20% meer productiviteit
- 22% meer marge
- 10% hogere klanttevredenheid
- 37% minder verzuim
- 65% minder verloop
Geen langdradige onderzoeken
Natuurlijk zit niet iedere werknemer erop te wachten om regelmatig een vragenlijst van een aantal A4’tjes in te vullen. Bovendien is dat enorm tijdrovend en dus alles behalve bevorderend voor de organisatie. Toch wil je wel altijd op de hoogte zijn van wat in je werknemers omgaat wat betreft hun gevoel tegenover en binnen de organisatie. Daarom pakken we het bij Solkie anders aan. Door Solkie kun je continue de medewerkerstevredenheid meten, zonder dat jouw medewerkers een afkeer tegen de vragenlijsten krijgen. Via Solkie krijgen jouw medewerkers namelijk elke maand een paar vragen die ze binnen vijf minuten kunnen beantwoorden. Aan deze korte vragenlijstjes zijn ook korte filmpjes en animaties toegevoegd. Ook ontvangen medewerkers elke maand andere vragen, hun eigen resultaten en tips om bijvoorbeeld werkdruk zelf te verminderen. Dat maakt het voor een medewerker al een stuk aantrekkelijker om de vragenlijst in te vullen. Bij Solkie kun je dus op een leuke en interessante manier meten hoe tevreden jouw medewerkers zijn.
Veel voordelen voor managers
Door de leuke, kleine en vlotte onderzoeken van Solkie kun je als manager continue de medewerkerstevredenheid meten, zonder dat jouw medewerkers het als een last zien om de vragenlijsten in te vullen. Hierdoor weet je voortdurend wat er binnen de organisatie afspeelt. Bovendien krijg je als manager door Solkie concrete tools aangereikt, waarmee je de beleving van je medewerkers positief kunt beïnvloeden. Met de cijfers die je via Solkie binnenkrijgt, kun je ook nog eens je eigen resultaten benchmarken.
Dankzij Solkie blijft jouw organisatie gezond
Door Solkie in te zetten krijg je inzicht in de aandachtspunten van jouw organisatie. En door continue de medewerkerstevredenheid te meten, ben je altijd op de hoogte van recente en relevante informatie over het gedrag, de houding en de motivatie van medewerkers tegenover de organisatie. Als manager kun je hierop sneller en efficiënter jouw bestuur aanpassen en aan de juiste punten aandacht geven. Kortom: door continue de medewerkerstevredenheid te meten middels Solkie, kun je ervoor zorgen dat jouw organisatie in zowel financiële als in menselijke zin gezond blijft.