Werknemers tevredenheid herkennen, hoe doe je dat?

Werknemers-tevredenheid-herkennen,-hoe-doe-je-dat,-Solkie,-Groei-door-te-vragen

Steeds meer bedrijven en andere organisaties investeren bewust in werknemerstevredenheid. De belangrijkste redenen zijn dat werknemers die gelukkig zijn, beter presteren en minder verzuimen. Verschillende wetenschappelijke onderzoeken hebben inmiddels aangetoond dat tevreden medewerkers creatiever en pro-actiever zijn en beter bestand zijn tegen stress. Laat juist stress de belangrijkste veroorzaker zijn van verzuim en uitval.

 

Werknemerstevredenheid kan je beïnvloeden. Door binnen de organisatie aan verschillende “knoppen” te draaien die verantwoordelijk zijn voor de werkbeleving van mensen (lees ook het blog over werkgeluk), kun je stap voor stap die tevredenheid positief beïnvloeden. Met slimme onderzoeksmethoden kan je door je gehele organisatie werkgeluk in kaart brengen en de ontwikkeling ervan monitoren. Zo weet je wat wél en wat niet werkt voor je bedrijf.

 

4 kenmerken werknemers tevredenheid

Voor je aan de slag gaat met het bedrijf dat die slimme onderzoeksmethode aanbiedt, kan je zelf al een eerste indruk krijgen van het werkgeluk binnen je bedrijf. Je moet dan natuurlijk wel weten waar je op moet letten. Nu blijkt uit onderzoek dat tevreden medewerkers een aantal kenmerken met elkaar delen. Met deze kenmerken herken je de pareltjes binnen je organisatie. In dit blog zetten we ze kort voor je op een rijtje.

 

Gezond en vitaal

Je kan naar de verzuimcijfers kijken of met verschillende afdelingsmanagers praten. Als je het allebei doet, zul je zien dat tevreden medewerkers over het algemeen minder vaak verzuimen dan hun collega’s. Ze gaan met energie en plezier naar hun werk. Ze zorgen voor een goede sfeer op de werkvloer en zijn altijd bereid om een stapje extra te zetten of een collega te helpen.

 

Goed voor de klant, dus goed voor het bedrijf

Een tevreden medewerker zal er alles aan doen om het de klanten naar de zin te maken. Ze weten dat een tevreden klant zelf terugkomt en iemand anders meebrengt. Ze snappen dat die klanten niet alleen noodzakelijk zijn voor het voortbestaan van het bedrijf, maar ook het werk zoveel leuker maken. Klanten die hun tevredenheid tonen, zijn de belangrijkste vorm van waardering voor tevreden medewerkers.

 

Groei

Medewerkers met een hoge werknemers tevredenheid zijn altijd bezig met beter. Wat kan er beter binnen de organisatie? Hoe kunnen we onze klanten nog beter bedienen? Hoe kunnen we kosten beter onder controle houden? Op dezelfde manier zijn ze ook bezig met zichzelf. Ze willen zich blijven ontwikkelen en zijn nieuwsgierig naar nieuwe ontwikkelingen of innovaties. Ze stellen zich proactief op en benaderen veranderingen eerder als een kans dan als een bedreiging.

 

Ambassadeurs

Tevreden medewerkers zijn trots op hun werk en hun bedrijf. Dat steken ze niet onder stoelen of banken, dus delen ze een nieuw product of project of een ander succes met plezier op hun eigen sociale media. Natuurlijk volgen ze hun eigen bedrijf op LinkedIn en als er een vacature is, gaan ze meteen hun eigen netwerk af om te kijken of zie iemand kunnen interesseren voor de functie.

 

Wat doe je met de rest

Na het rondje door je bedrijf en je gesprekken met de afdelingsmanagers heb je aan de hand van deze vier kenmerken vast een lijstje met tevreden medewerkers. Waarschijnlijk kende je de meesten van hen al. Maar hoe zit het met al die anderen? Zijn die allemaal ontevreden? Ik hoop van niet. Het loont dus de moeite om te proberen van die anderen ook tevreden medewerkers te maken. Voor een aantal van hen zal er niet veel voor nodig zijn; voor anderen duurt het misschien wat langer. En ja, er zal ook een aantal zijn waarbij het nooit gaat lukken.

 

Meten en monitoren

Door goed in kaart te brengen hoe het staat met de medewerkerstevredenheid en te weten wat je kan doen om het positief te beïnvloeden, doe je je bedrijf en je medewerkers een groot plezier. Solkie is gespecialiseerd in meten en monitoren, zonder ingewikkeld gedoe. Gewoon via een slimme app op een manier die medewerkers leuk vinden en waar managers en HR-professionals blij van worden.

Meer weten? Bel Solkie of probeer het zelf.

Deel dit artikel
Gerelateerde Blogs
Doelgericht-managen,-solkie-groei-door-te-vragen

Doelgericht managen

Als organisatie heb je een doel voor ogen. Vaak is dat omschreven in een visie. Voor veel mensen is het verschil tussen een missie en

Lees meer
Zoeken
Aanbevolen Blogs
Nieuwsbrief

Altijd op de hoogte blijven? Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief!

Lees alles over...
Ervaar het zelf

Zelf Solkie een keertje uitproberen?