Hoewel basketbal in Nederland geen grote sport is, zullen er weinig mensen zijn die nooit hebben gehoord van Michael Jordan. Deze basketballegende werd in 1963 geboren in de Bronx, een achterstandswijk in New York. Hij werd 15 keer uitgeroepen tot beste speler van de NBA, won zes keer de nationale titel met de Chicago Bulls en werd onder de Amerikaanse vlag twee keer Olympisch kampioen. Toch was Michael geen geboren talent. Een anekdote uit zijn jeugd laat dat zien:
Toen Michael voor de 2e keer werd afgewezen voor het schoolteam, zei zijn moeder tegen hem: ‘Als jij in het schoolteam wilt spelen, zul je de hele zomer elke dag moeten trainen.’ Michael trainde die zomer elke dag en kwam in het schoolteam. Daar zei Michael op een gegeven moment tegen zijn coach: ‘Ik wil de beste zijn.’ De coach antwoordde dat hij dan meer moest gaan trainen. Michael reageerde verontwaardigd dat hij net zoveel trainde als alle anderen. Waarop zijn coach sprak: ‘Als jij de beste wilt zijn, moet je meer trainen dan alle anderen.’
Het verhaal van Michael Jordan laat zien dat talent alleen niet voldoende is. Natuurlijk had hij aanleg voor basketbal, maar alleen door heel veel te trainen, heel hard te werken en nooit op te geven, wist hij de legende te worden die hij is. Tegenwoordig noemen we dat een growth mindset. Op Netflix kun je een mooie tiendelige documentaire ‘The last dance’ zien over het laatste titelseizoen ’97-’98 van Michael bij de Chicago Bulls. Ook als je geen fan bent van basketbal, zul je de hele documentaire volgen op het puntje van je stoel.
CAROL S. DWECK PhD.
Het begrip ‘growth mindset’ komt van Carol S. Dweck. Deze psycholoog aan de Universiteit van Stanford publiceerde na tientallen jaren van onderzoek in 2006 een briljant boek met de eenvoudige titel: Mindset: The New Psychology of Success. In dit boek beschrijft ze hoe succes op school, werk en in de sport enorm kan worden beïnvloed door de manier waarop wij zelf denken over onze talenten en capaciteiten. Ze maakt onderscheid tussen een growth mindset en een fixed mindset, waarin het verschil ligt in de overtuiging of je vaardigheden wel of niet kunt ontwikkelen. In haar boek laat ze ook zien hoe bijvoorbeeld ouders, leerkrachten en coaches dit idee kunnen toepassen om prestaties te verbeteren.
Tijdens de jaren van onderzoek ging het Carol S. Dweck altijd om motivatie bij mensen en wat ervoor zorgt dat de een wel slaagt en de ander niet. Welke factoren kunnen mensen zelf beïnvloeden om hun prestaties te verbeteren? Ze omschrijft het zelf als volgt: ‘Mijn werk slaat een brug tussen ontwikkelingspsychologie, sociale psychologie en persoonlijkheidspsychologie, en onderzoekt de zelfopvattingen (of mentaliteit) die mensen gebruiken om het zelf te structureren en hun gedrag te sturen. Mijn onderzoek kijkt naar de oorsprong van deze mindsets, hun rol in motivatie en zelfregulatie en hun impact op prestatie en interpersoonlijke processen.’ In onderstaande video wordt het verschil tussen de twee mindsets helder uitgelegd.
GROWTH MINDSET VERSUS FIXED MINDSET
Growth mindset
Mensen met een growth mindset hebben de overtuiging dat ze zelf controle hebben over hun eigen ontwikkeling. Ze begrijpen dat ze hun talenten en vaardigheden kunnen verbeteren met training, onderwijs en doorzettingsvermogen. Ze vinden dat mensen die ergens goed in zijn of succes hebben, dat hebben bereikt door er hard voor te werken. Andersom geldt ook dat ze mensen die ergens minder goed in zijn of minder succes hebben, dit hebben te wijten aan het feit dat ze zich minder hebben ingespannen.
Overtuigingen die horen bij een growth mindset
- als ik ergens niet goed in ben, kan ik er altijd beter in worden door te oefenen.
- ik zie mislukkingen als kansen om te leren, opnieuw te beoordelen en de volgende keer beter te doen.
- ik kan in elk stukje feedback dat ik ontvang iets van waarde vinden
- ik kan altijd iets beter doen als ik dat wil, maar weet ook dat het moeite kost.
- wat had ik beter kunnen doen? Hoe kan ik verder?
- mijn vastberadenheid en inspanning zijn bepalend voor mijn resultaten.
- ik geniet van leren en groeien en voor mij is dat een levenslange bezigheid.
- niemand kan mijn volledige potentieel kennen. Ik moet het zelf ontdekken, onafhankelijk van de mening en beïnvloeding van anderen.
- als het moet, is alles te leren.
- als ik zie dat anderen slagen, denk ik dat ik dat ook kan. De vraag is wat deze mensen hebben gedaan waardoor ze zo succesvol zijn geworden en hoe ik dat voor mezelf kan toepassen.
Fixed mindset
Mensen met een fixed mindset vinden dat hun vaardigheden, intelligentie en talenten behoren tot hun vaste eigenschappen. Je hebt het of je hebt het niet. Ze geloven niet dat je zelf kunt bepalen of je ze ontwikkelt.
Overtuigingen die horen bij een fixed mindset
- of ik ben ergens goed in of niet
- het heeft geen zin om te proberen als ik toch ga falen
- feedback beschouw ik als kritiek op mij als persoon
- ik heb altijd moeite met …
- ik kan hier niets aan veranderen; het is wat het is
- mijn huidige vaardigheden zijn bepalend voor mijn resultaten
- ik weet al alles wat ik moet weten
- ik heb altijd al gezegd dat ik niet kan…
- ik kan het nu niet meer leren; daar is het te laat voor
- het succes van anderen vind ik bedreigend of intimiderend.
ONTWIKKELEN VAN EEN GROWTH MINDSET
Als we het hebben over het ontwikkelen van een growth mindset, lopen we het risico om in een patstelling terecht te komen. Immers, als je een growth mindset hebt, wil je graag leren en is het ontwikkelen van iets een aantrekkelijke uitdaging. Heb je een fixed mindset, dan mis je de overtuiging dat je een growth mindset kunt ontwikkelen en begin je er niet eens aan. Laten we hier uitgaan van de bereidheid om te groeien in je growth mindset. De tips zijn voor jezelf toepasbaar, maar ook te gebruiken voor ouders, coaches en leidinggevenden.
24 manieren om een growth mindset te ontwikkelen
1. Accepteer je onvolkomenheden. Herken ze en erken ze. Als je altijd probeert om je zwakheden te verbergen, zul je ze nooit overwinnen.
2. Beschouw uitdagingen als een kans. Het is een mogelijkheid om te groeien, ook als je faalt.
3. Probeer verschillende leermethoden en kijk welke het best bij je past. Niet iedereen leert op dezelfde wijze het best. Er zijn verschillende manieren om te leren. Verdiep je daar eens in.
4. Verdiep je in het onderzoek naar plasticiteit van de hersenen en realiseer je dat als hersenen zich kunnen ontwikkelen, je geest dat ook zou moeten kunnen.
5. Vervang het woord falen door leren. Als je een fout maakt of een doel niet haalt, heb je niet gefaald; je hebt geleerd.
6. Stop met streven naar goedkeuring. Wanneer je goedkeuring (van anderen) belangrijker vindt dan leren, doe je je eigen groeipotentieel tekort.
7. Beschouw de weg als belangrijker dan het doel. Alleen dan kan je genieten van het leerproces en is het ook niet erg als het eindresultaat nog even op zich laat wachten.
8. Denk in doelen en handel doelgericht. Uit onderzoek van Dweck blijkt dat mensen die doelgericht werken, een grotere growth mindset hebben.
9. Deel en vier groei met anderen. Als je ontwikkeling belangrijk vindt en waardeert, wil je die voortgang graag met anderen delen.
10. Waardeer groei boven snelheid. Goed leren is iets anders dan snel leren. Het proces van proberen, fouten maken en het beter doen kost nou eenmaal tijd.
11. Waardeer het gedrag, niet de eigenschappen. Zeg dus niet tegen een ander dat hij/zij slim is, maar dat het slim is gedaan.
12. Herdefinieer voor jezelf het beeld van een ‘genie’. Genialiteit is niet aangeboren, maar het resultaat van talent in combinatie met hard werken, focus en doorzettingsvermogen.
13. Benader kritiek als iets positiefs. Je hoeft niet mee te gaan in modetermen als opbouwende of constructieve kritiek, maar geloof wel in het idee dat je er altijd iets van kunt leren.
14. Verbetering is iets anders dan mislukking. Als er ruimte is voor verbetering, wil dat niet zeggen dat het voorgaande is mislukt. Pak die uitdaging van verbetering.
15. Neem tijd voor reflectie. Geef jezelf of anderen minimaal een keer per dag de tijd om na te denken over het leerproces.
16. Waardeer inspanning boven talent. Geef altijd meer credits aan hard werken dan aan reeds aanwezige vaardigheden.
17. Beschouw leren als hersentraining. Hersenen werken als een spier die je moet blijven bewegen en moet trainen om in conditie te houden.
18. Cultiveer vasthoudendheid. Het is een essentiële eigenschap voor groei en ontwikkeling. Stimuleer het bij jezelf en anderen.
19. Gebruik ‘nog niet’. Dweck zegt zelf dat het tot haar favoriete woordcombinaties behoort. Het werkt stimulerend door te zeggen dat je iets nog niet kunt of dat iets nog niet klaar is.
20. Leer van de fouten van anderen. Het is niet slim om jezelf aan anderen af te meten, maar wel om te kijken welke fouten anderen maken en je te realiseren dat niemand perfect is.
21. Formuleer voor elk behaald doel een nieuw doel. Stilstand is achteruitgang. Het is goed om je behaalde doelen te vieren, maar ga niet achterover leunen en stel jezelf een nieuwe uitdaging.
22. Toon lef in bijzijn van anderen. Kies niet de veilige route, maar durf stellig te zijn naar anderen, wees het ook een keer oneens met iedereen of ga een andere weg. Je zult zien dat dat steeds gemakkelijker wordt en respect afdwingt.
23. Wees realistisch over tijd en inspanning. Jezelf ontwikkelen gaat niet vanzelf. Het kost tijd en moeite om nieuwe kennis of vaardigheden tot je te nemen.
24. Wees je bewust van je mindset. Als je eenmaal bezig bent met je growth mindset, mag je daar trots op zijn en je verheugen op het profijt wat je daar de rest van je leven van hebt.
CULTIVEREN VAN GROWTH MINDSET BIJ ANDEREN
De manieren waarop je bij jezelf kunt werken aan je growth mindset, kun je kantelen, waardoor je het kunt stimuleren bij anderen. Eén van de belangrijkste dingen is het proces en gedrag te waarderen in plaats van talent of resultaat. Wil je een growth mindset bijvoorbeeld op de werkplek bevorderen, creëer dan een omgeving waarin inzet, prestatie, feedback, dialoog en ontwikkeling wordt gestimuleerd. Geef zelf feedback die de waarde van plannen en proberen beloont in plaats van alleen te kijken naar de resultaten. Meer hierover kan je lezen in waarom lerende organisaties altijd winnen.
Hoe geef je de juiste feedback
Door erkenning en waardering te geven, kunnen mensen individueel en ook teams boven zichzelf uitstijgen en tot grote prestaties komen. Het is dan wel belangrijk op welke manier de feedback wordt gegeven en wat er vervolgens mee wordt gedaan. Het begint met feedback te geven op de geleverde inspanning en niet op het aanwezige vermogen van iemand of van een groep. Vervolgens kan op basis van de feedback de ontvanger uitleggen welke stappen hij of zij heeft ondernomen om tot het resultaat te komen. Op die manier kunnen anderen daarvan leren en zich laten inspireren. Als deze manier van constructieve feedback gemeengoed wordt in een organisatie, ontstaat er een cultuur waarin mensen voortdurend nieuwe doelen stellen en continu streven naar verbetering.
Leg uit hoe growth mindset werkt
Carol S. Dweck is uitgesproken over het belang van goede voorlichting over de werking van growth mindset. Ze adviseert om heel goed uit te leggen wat het voor de hersenen betekent als je buiten je comfort zone treedt. Door je grenzen te verleggen door bijvoorbeeld te proberen om complexe concepten te begrijpen, maken je hersenen sterkere verbindingen aan tussen de neuronen. Dat proces leidt op termijn tot een hogere intelligentie, waardoor het gemakkelijker wordt om diezelfde ingewikkelde materie te doorgronden. Je kan je voorstellen dat dit een vliegwieleffect heeft, wat geen einde kent. Dus in plaats van obstakels en uitdagingen uit de weg te gaan, is het belangrijk om ze aan te gaan en zo te komen tot nieuwe inzichten, betere technieken en uiteindelijk slimmer te worden.
Stimuleren van feedback
Als je binnen je organisatie aan de slag wilt met growth mindset, wordt het regelmatig geven en ontvangen van feedback cruciaal. Solkie kan je daarbij faciliteren met frequent online onderzoek onder medewerkers, waarvan is bewezen dat medewerkers het leuk vinden om eraan mee te doen. Solkie past de meest recente wetenschappelijke inzichten, methodieken en technologie toe in de onderzoeken.
Bronnen
https://fs.blog/2015/03/carol-dweck-mindset/
https://wabisabilearning.com/blogs/mindfulness-wellbeing/fixed-mindset-examples
https://www.opencolleges.edu.au/informed/features/develop-a-growth-mindset/
https://www.prodigygame.com/blog/growth-mindset-in-students/