10 stappen waarmee je vertrouwen opbouwt

Vertrouwen

Organisaties waarin mensen elkaar vertrouwen, presteren beter. Vertrouwen is het fundament voor een bedrijf. Binnen elke organisatie zijn mensen afhankelijk van elkaar. Niemand kan je individueel het succes van een bedrijf aanrekenen. Het is altijd een prestatie die je samen neerzet en dat samen begint met vertrouwen.
De mate waarin je als individu succesvol bent in je werk, hangt in grote mate af van het vertrouwen dat je opbouwt. Vertrouwen vormt de basis voor elke relatie, of dat nou privé is of op de werkvloer. Iemand die je vertrouwt, laat je toe, tot je werk, tot je netwerk en zul je aan anderen aanbevelen. Met dat gegeven rijst natuurlijk meteen de vraag hoe je dat vertrouwen kunt opbouwen en wat je kunt doen om het vertrouwen te vergroten?


In organisaties waar veel vertrouwen is ervaren medewerkers:

  • 74% minder stress
  • 106% meer energie op het werk,
  • 50% meer productiviteit,
  • 13% minder ziektedagen,
  • 76% meer betrokkenheid,
  • 29% meer tevredenheid met het leven en
  • 40% minder burn-outs.


Bron: HBR jan-feb 2017:“The Neuroscience of Trust”, https://hbr.org/2017/01/the-neuroscience-of-trust


  1.       Geef vertrouwen

Het klinkt misschien vreemd, maar vertrouwen krijgen begint met vertrouwen geven. Als jij niet durft los te laten en anderen het voordeel van de twijfel durft te geven, zullen anderen zich ook minder snel openstellen voor jou. Zeker als je leidinggevende bent, is het essentieel om je mensen het vertrouwen te geven. En als je het gevoel hebt dat ze nog niet helemaal kunnen worden losgelaten, organiseer dan bijvoorbeeld wekelijks een meeting waarbij je de voortgang en resultaten bespreekt. Dat werkt beter dan voortdurend in iemands nek te zitten of over de schouder mee te kijken.

 

  1.       Geef complimenten

Zo’n wekelijkse meeting is meteen een mooi moment om een compliment te geven. Mensen groeien van complimenten, mits ze welgemeend en goed getimed zijn. Als je een compliment van iemand krijgt en dat ook als zodanig ervaart, versterkt dat de onderlinge band en daarmee groeit het vertrouwen. Let bij het geven van complimenten ook op waarover je een compliment geeft. Doe dat altijd over gedrag, een actie of een resultaat en niet over een eigenschap. Dus ‘wat heb je dat slim gedaan’ in plaats van ‘wat ben je slim.’ Meer tips over gespreksvoering in 12 tips om moeilijke gesprekken, makkelijker te maken.

 

  1.       Deel je kennis

Als je informatie hebt die ook voor anderen in je bedrijf relevant is, deel dit dan ook in plaats het voor jezelf te houden. Stel dat je naar een beurs bent geweest of een interessant klantbezoek hebt gehad waar ook anderen baat bij hebben. Deel het! Jouw waarde neemt toe in de ogen van een ander en dat draagt bij aan het onderlinge vertrouwen. Het delen van kennis werkt overigens alleen als je het belangeloos doet, dus zonder een wederdienst te verlangen. Solkie groei door te vragen.

 

  1.       Wees consciëntieus

Om het vertrouwen van anderen te krijgen, is het essentieel dat mensen op je kunnen rekenen. Zorg er dus voor dat je je werk goed doet, afspraken nakomt en resultaat levert. Iemand die zijn zaakjes voor elkaar heeft, krijgt eerder de gunsten van een ander dan iemand waar er altijd iets mankeert. Managers willen liever zich geen zorgen maken over het werk van hun mensen.

 

  1.       Vermijd roddels

Jaloezie en roddels zijn gif in een organisatie en kunnen fataal zijn voor je carrière. Houd je er dus ver vandaan. Als jij tegen iemand roddelt over een ander, weet je gesprekspartner niet of jij dat later ook over hem of haar doet. Je schiet er dus niets mee op, behalve dat het afbreuk doet aan je reputatie. Als je wel in onmin ligt met iemand op je werk, los het dan onderling op of ventileer je frustratie bij iemand in de privésfeer.

 

  1.       Ontwikkel anderen

Wie anderen helpt om beter te worden, verbeterd daarmee ook zichzelf. Mensen voelen zich gezien en gewaardeerd als je ze complimenteert met wat ze goed doen en positief kritisch aangeeft wat ze kunnen verbeteren. Als leidinggevende help je jezelf door je kwetsbaar op te stellen en te vragen hoe je mensen benadert en geholpen willen worden. Dus waarmee kan ik je helpen en hoe kan ik je helpen. Het is een boost voor het vertrouwen dat je ermee wint. Meer over constant leren, lees Lerende organisaties winnen altijd, weet waarom.

 

  1.       Weet je een houding te geven

De houding die je aanneemt, bepaalt in belangrijke mate de manier waarop anderen jou zien en zullen benaderen. Een gesloten houding, nodigt anderen niet uit om zich open te stellen voor jou. Je krijgt het vertrouwen niet. Een ingezakte houding werkt evenmin. Anderen zullen je beschouwen als iemand die moe, zwak of ongeïnteresseerd is. Wees je dus bewust van de houding die je aanneemt als iemand je benadert. Stel je open en vriendelijk op, maak oogcontact en geef de ander het gevoel dat hij of zij gehoord wordt door bijvoorbeeld begrijpend te knikken.

 

  1.       Geef een warm welkom

Uit onderzoek blijkt dat bedrijven waar mensen een goede introductie krijgen en het gevoel hebben dat ze welkom zijn, er veel minder verloop is en de bevlogenheid en betrokkenheid enorm toeneemt. Op individueel niveau werkt dat precies hetzelfde. Zorg er dus voor dat mensen zich welkom bij je voelen, of het nou een leidinggevende, collega of personeel van je is. Het gaat soms om kleine dingen, als even samen koffie halen of tussen de middag samen lunchen.

 

  1.       Verzorg jezelf

Je kan nog zo goed zijn in je werk en voortdurend briljante ideeën hebben of ’s avonds altijd als laatste het licht uitdoen; als je bureau een rommeltje is, je kleding onder de vlekken zit en je haar er net zo uitziet als toen je opstond, zullen weinig mensen je de credits geven die je eigenlijk toekomen. Zorg dus dat je er verzorgd uitziet en je werkplek de indruk wekt dat jij alles op orde en onder controle hebt.

 

  1.       Rots in de branding

Overleven op je werk is lang niet altijd gemakkelijk. Hoe fijn is het dan dat er iemand is waar je altijd terecht kan om iets te vragen of even samen mee hardop te denken. Als jij dat veilige baken bent waar iedereen zich op het gemak voelt, betekent dat een enorme waarde als het gaat om vertrouwen. En een dergelijke waardevolle kracht zal ook niemand graag willen missen.

Deel dit artikel
Gerelateerde Blogs
Positief denken werkt, Solkie, groei door te vragen

Positief denken werkt

Positief denken leidt tot een positieve benadering van zaken en dat leidt tot positieve resultaten. Een mooi voorbeeld is het onderzoek in een autofabriek, waar

Lees meer
Zoeken
Search
Aanbevolen Blogs
Nieuwsbrief

Altijd op de hoogte blijven? Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief!

Lees alles over...
Ervaar het zelf

Zelf Solkie een keertje uitproberen?