(en waarom zou je het inzetten?)
Een tevredenheidsonderzoek meet de tevredenheid onder een specifieke groep. Denk aan een klanttevredenheidsonderzoek. In ons geval hebben we het over een medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO). Dit HR-instrument geeft je inzicht in wat er onder medewerkers speelt en het creëert tegelijkertijd meer betrokkenheid bij de medewerkers. Dat laatste is niet vanzelfsprekend, maar gaat alleen op als het MTO op de juiste wijze wordt ingezet. Er zijn dan ook allerlei verschillende vormen van MTO, die op verschillende manieren worden gebruikt. In dit blog zetten we op een rijtje wat de belangrijkste drijfveren zijn voor organisaties om een tevredenheidsonderzoek in te zetten:
Betrokkenheid
Met een medewerkerstevredenheidsonderzoek vraag je de medewerkers iets te vinden over hun werk en hun organisatie. Door de vraag te stellen, betrek je de mensen bij je beleid.
Informatie
Een MTO levert management en directie waardevolle informatie op over wat er op de werkvloer speelt. Die informatie kunnen ze gebruiken bij het nemen van maatregelen en opstellen van beleid.
Productiviteit
Een goed MTO geeft inzicht in de factoren die van invloed zijn op de motivatie en bevlogenheid van werknemers. Als die de factoren kent en positief beïnvloedt, zorgt dat voor een hogere productiviteit.
Objectivering
Een MTO, zeker als het wordt uitgevoerd en verwerkt door een externe partij, biedt directie en management objectieve informatie dat meer waarde heeft dan het eigen, subjectieve onderbuikgevoel.
Motivatie
Medewerkers die regelmatig deelnemen aan een MTO, hebben het gevoel dat ze betrokken worden bij de cultuur – de normen en waarden – van de organisatie. En dat versterkt de motivatie om bij te dragen aan het succes.
Aansluiting
Uit een MTO blijkt, met de juiste vragen, of medewerkers nog zijn aangesloten op het beleid en de koers van de organisatie. Kortom, komen de verwachtingen van de werkvloer nog overeen met die van het management?
Ontwikkeling
Met frequent tevredenheidsonderzoek onder medewerkers kan je ontwikkelingen en trends analyseren, wat enorm waardevol kan zijn bij het opvangen van bijvoorbeeld seizoensinvloeden en het opstellen van langetermijnbeleid.
Preventie
Regelmatig onderzoek onder medewerkers zorgt ervoor dat je als directie en management snel op de hoogte bent als er iets speelt en ook adequaat kunt ingrijpen voor iets escaleert.
Advies over tevredenheidsonderzoek
Ik ben benieuwd wat voor jouw organisatie de belangrijkste reden zou zijn om een tevredenheidsonderzoek in te zetten onder medewerkers. Waarschijnlijk zijn er meer drijfveren voor een dergelijk onderzoek. Bij Solkie kunnen we je helpen om je onderzoek zodanig in te richten, dat het maximaal aansluit op het doel wat je ermee wilt bereiken.
Meer weten? Bel Solkie. Of probeer het zelf.