Pulse onderzoek, heeft het voordelen?

Pulse-onderzoek,-heeft-het-voordelen,-Solkie-groei-door-te-vragen

Binnen HR is een duidelijke trend te zien waarbij pulse survey – letterlijk vertaald pols onderzoek – terrein wint ten opzicht van het jaarlijkse medewerkerstevredenheidsonderzoek. Niet zo gek, aangezien pulse onderzoek een aantal voordelen heeft die het jaarlijkse MTO niet kan bieden. Die voordelen zetten we hier voor je op een rijtje.

 

Wat is pulse onderzoek?

Voor we ons gaan bezighouden met de voordelen van pulse onderzoek, leggen we eerst kort uit wat het is. Pulse surveys zijn korte enquêtes die met een hoge frequentie worden afgenomen. Je kan ze inzetten in plaats van het MTO of als aanvulling erop. De hoge frequentie zorgt ervoor dat je de ontwikkeling in je onderzoeksgebieden kunt monitoren. De beperkte hoeveelheid vragen zorgt ervoor dat het meewerken aan het onderzoek en het verwerken van de resultaten, nauwelijks tijd kosten.

 

“If You Don’t Know, You Can’t Grow”; Courtney Jay Higgins

 

 6 voordelen van pulse onderzoek

 

  1.       Werkgeluk

Onderzoek onder medewerkers is een vorm van aandacht. Je laat ermee zien dat je geïnteresseerd bent in het welzijn van je medewerkers en hun mening ertoe doet. Aandacht zorgt voor betrokkenheid en dat heeft weer een positief effect op het werkgeluk. En zoals we intussen weten, zijn gelukkige werknemers productiever en verzuimen ze minder. Wekelijks aandacht geven heeft meer effect dan één keer per jaar.

 

  1.       Focus

Met wekelijkse korte vragenlijsten kan je de aandacht voor bepaalde onderwerpen of ontwikkelingen sturen. Door bijvoorbeeld een aantal weken vragen te stellen over sociale veiligheid op het werk, zorg je ervoor dat medewerkers juist daarover nadenken en eerder aandacht hebben voor de verschillende mogelijkheden om misstanden te melden.

 

  1.       Aandacht voor succes

Met pulse onderzoek kan je in beeld brengen wat het effect is geweest van bepaalde maatregelen die zijn genomen of veranderingen die zijn doorgevoerd. Door onderzoeksresultaten op een aantrekkelijke wijze inzichtelijk te maken, breng je iedereen op de hoogte van de positieve effecten van de maatregelen of veranderingen.

 

  1.       Doordringen tot de kern

Met een wekelijkse vragenlijst heb je de mogelijkheid om dieper in te gaan op eerdere resultaten. Dat red je niet met een jaarlijkse vragenlijst, terwijl elk onderzoek vragen oproept die om meer informatie vragen. Met pulse onderzoek kun je vraagstukken meer aandacht te geven en zo verder door te dringen tot de kern van een probleem.

 

  1.       Genuanceerder beeld

Met pulse onderzoek zorg je ervoor dat je een genuanceerder beeld krijgt van wat er werkelijk in de organisatie speelt. Je kan bijvoorbeeld dezelfde vragen in een andere vorm later herhalen, zodat je de invloed van het moment minimaliseert. Mensen reageren in de winter anders dan in de zomer en vlak voor een vakantie of kerstbonus ziet de wereld er ook net iets anders uit dan vlak erna.

 

  1.       Hogere deelname

Je zou het misschien niet verwachten, maar onderzoek heeft laten zien dat mensen meer bereid zijn om deel te nemen aan kortdurend, frequent onderzoek dan aan een uitgebreid jaarlijks onderzoek. Dat verschil is aanzienlijk. Waar je bij een jaarlijks MTO blij mag zijn als de helft van de medewerkers meewerkt, is met pulse onderzoek een participatiegraad van meer dan 80% reëel. Zeker als je er gamification elementen aan toevoegt.

 

Resumé

Een lang verhaal kort: pulse onderzoek wint snel terrein ten koste van het klassieke MTO, maar kan er ook naast worden ingezet om bepaalde onderwerpen verder uit te diepen. Het is een gemakkelijk hanteerbaar instrument dat flexibel inzetbaar is en snel resultaten biedt. Het heeft een positief effect op medewerkers, die er ook nog eens met plezier aan meewerken. Solkie loopt voorop in de ontwikkeling en toepassing van pulse onderzoek. Meer weten? Bel Solkie of stuur een vraag naar info@solkie.nl #Groeidoortevragen.

Deel dit artikel
Gerelateerde Blogs
Ervaar het zelf

Zelf Solkie een keertje uitproberen?