Wie op zoek gaat naar de letterlijke betekenis van motivatie, treft tal van omschrijvingen. De drie woorden die je in de omschrijvingen het vaakst tegenkomt, zijn “reden”, “motief” en “drijfveer”. Het gaat dus om hetgeen een mens aanzet tot bepaald gedrag. Hoe eenvoudig en tegelijkertijd complex dat kan zijn, wist Antoine de Saint-Exepury al toen hij de beroemde zinnen schreef: “Als je een schip wilt bouwen, verzamel dan geen mensen om ze hout te laten verzamelen, instructies te geven en taken toe te delen. Leer ze in plaats daarvan te verlangen naar de enorme eindeloze zee.”
Twee dingen
Bij motivatie gaat het altijd om twee dingen. Het is een samenspel tussen de biologische (aangeboren) en cultuurafhankelijke (aangeleerde) eigenschappen van iemand en de omgeving. Daarin maken we onderscheid tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie. Een simpel voorbeeld maakt duidelijk waar de verschillen zitten. Iemand eet een gelukskoekje bij de thee omdat zij daar zin heeft (biologisch intrinsiek). Een ander neemt ook zo’n koekje, maar doet dat omdat het zo hoort en het onbeleefd is om te weigeren (cultuurafhankelijk intrinsiek). De derde eet het gelukskoekje vanwege de spreuk die in het koekje zit verstopt (beloning is extrinsieke motivatie).
Meer motivatie is meer omzet
Als organisatie wil je graag dat je medewerkers optimaal zijn gemotiveerd. Tal van onderzoeken hebben laten zien dat motivatie in combinatie met een sociaal veilige omgeving leidt tot meer creativiteit en productiviteit. Tegelijkertijd vermindert het verzuim en ongewenst verloop. Die combinatie zorgt voor meer werkplezier en klanttevredenheid en minder kosten, wat leidt tot meer omzet en winst. Kortom, als je in staat bent om aan de knoppen te draaien die de motivatie van medewerkers verbeteren, heb je de regie over het succes van je organisatie.
Vergroten van motivatie
Zoals Antoine de Saint-Exepury al liet zien: motivatie lijkt heel eenvoudig, maar is complex en laat zich lastig beïnvloeden. Er bestaat geen standaard recept of beproefde methode waarmee je binnen drie maanden al je medewerkers op en top gemotiveerd hebt. Vandaar dat, als het om het beïnvloeden van motivatie gaat, je beter van de 1%-methode gebruik kunt maken. Voor wie het niet kent: je doet het elke dag 1% beter dan de dag ervoor. De wielerploeg Sky is er succesvol mee geworden en ze hebben er de Tour de France mee gewonnen. Het enige wat je dan nog nodig hebt, is vasthoudendheid. Want werken aan motivatie staat nergens bovenaan de agenda en levert op korte termijn niets concreet op. Toch is het enorm belangrijk voor het succes van de organisatie.
Stap voor stap
Er zijn tal van middelen en methoden om binnen je organisatie aan het werk te gaan met motivatie. In eerdere blogs hebben we hier al uitgebreider bij stil gestaan. Voor het succes van Solkie maken we ook gebruik van zowel intrinsieke als extrinsieke motivatie. Om medewerkers gemotiveerd te houden om steeds weer vragen in te vullen, zetten we bijvoorbeeld gamification in. Door spelelementen toe te voegen, blijft het leuk om mee te doen. Ook wij weten dat het heel veel kleine beetjes zijn die samen zorgen voor het gewenste resultaat. Zo werkt het met motivatieprogramma’s die op een organisatie zijn gericht, ook: met kleine stapjes en een lange adem.
Meten van succes
Ook al zijn het kleine stapjes; je wilt wel weten of je op de goede weg bent. Eén van de manieren om dat op een laagdrempelige wijze te doen, is gebruik maken van Solkie. Met frequent laagdrempelig onderzoek onder medewerkers, krijg je objectief inzicht in de betrokkenheid, het werkplezier en de motivatie onder medewerkers. Het stelt je in staat om bij het vergroten van motivatie gebruik te maken van het PDCA-model. En dat maakt het proces beheersbaar en resultaten inzichtelijk.
Meer weten over motivatie? Bel Solkie of probeer het meteen zelf.