Gamification, betekenis en achtergrond

piano-stairs-stockholm-sweden, gamification, solkie, groei door te vragen

In Stockholm hadden ze een probleem bij de toegang van metrostation Odenplan. De roltrappen waren overvol, terwijl de trap ernaast nauwelijks werd gebruikt. Om de mensen te bewegen de trap te gebruiken, werden de treden omgevormd tot pianotoetsen, die ook nog eens een klank lieten horen, zodra ze werden betreden. Een leuk feitje, metro forenzen kozen 66 procent vaker de trap als het een pianotrap is. Het succes van de pianotrap was zo groot, dat het idee intussen op verschillende manieren in allerlei steden over de gehele wereld is toegepast.

 

Betekenis van Gamification

De achterliggende gedachte van het experiment in de Zweedse hoofdstad was ‘The Fun Theory’: kan je het gedrag van mensen positief veranderen door het iets leuker te maken om te doen? En daar belanden we op het gebied van Gamification, ook wel Serious Gaming genoemd. Want dat heeft als doel dat mensen specifiek gedrag vaker of langer tonen.

Wikipedia verwoordt het zo: ‘Gamificatie gebruikt men in applicaties en processen voor het bevorderen van de betrokkenheid van gebruikers, datakwaliteit, punctualiteit en leren. Op deze wijze nestelen elementen uit een game zich geruisloos in het dagelijks leven van mensen, met als doel hun gedrag aan te passen via een beloning. Via gamificatie kan men de intrinsieke motivatie stimuleren, waardoor men langdurig invloed uitoefent op het gewenst gedrag, het basiskenmerk van leren.’

 

Gamification in de praktijk

In zo’n definitie klinkt het allemaal heel ingewikkeld, maar de praktijk is soms kinderlijk eenvoudig. Zo maken we thuis gebruik van een app van Walt Disney bij het tandenpoetsen van de kinderen. Tijdens het poetsen zie je op die app twee minuten lang de tandenborstel bewegen en verschijnt er langzaam maar zeker een plaatje. Als het plaatje na twee minuten volledig is, kan je het opslaan in je online verzamelalbum. Die app houdt meteen bij op welke dagen je hoe vaak hebt gepoetst. Je snapt dat mijn kinderen hebben geprobeerd om twee keer achter elkaar te poetsen, om zo twee plaatjes te bemachtigen. Maar de app trapt daar niet in…

 

De achtergrond van Gamification

Gamification lijkt misschien heel hip en digitaal, maar is van alle tijden. Het gaat om het inzetten van spelelementen om het gedrag van mensen te beïnvloeden. Je kan er bepaald gedrag mee stimuleren of juist ongewenst gedrag mee afremmen. We zetten wat voorbeelden uit de geschiedenis voor je op een rijtje:

1896    S&H groen zegels: Marketeers verkochten zegels aan retailers, om loyale klanten te belonen.

1924    Douwe Egberts Spaarpunten

1973    Charles A. Coonradt gebruikte in zijn consultancybedrijf feedback loops die hij uit de topsport haalde. Ze zijn beschreven in zijn boek ‘The Game of Work.’

1979    MUD1 is bedacht door Roy Trubshaw aan de Universiteit van Essex. Het was het eerste multi-user spel in een virtuele wereld.

1980    Thomas W. Malone publiceert ‘What makes Things fun to learn; a Study of intrinsically motivating Computer Games

1981    Beloningskaarten door American Airlines

1983    VIP extra’s door American Airlines

1990    30% van alle Amerikanen heeft een spelcomputer; er ontstaat een nieuwe generatie gamers.

2002    Serious gaming initiative.

2003    Nick Pelling introduceert de term ‘Gamification’.

2007    Bunchball maakt een gegamificeerde website en scoort 8 miljoen bezoekers

2010    Eerste Gamification Summit

2019    De wereldwijde markt voor gamification werd in 2018 gewaardeerd op US$ 5,5 miljard en de schatting is dat de CAGR over de voorspelde periode (2019-2024) 30,31% bedraagt.

Wat je ziet is dat in onze moderne samenleving steeds meer digitale spelelementen worden toegevoegd om ons gedrag te beïnvloeden. Niet alleen in de marketing is gamification geliefd, maar ook in moderne business-software zien we het steeds vaker terug.

Solkie zet gamification succesvol in om medewerkers te motiveren mee te blijven doen aan online medewerkersonderzoeken. Wil je daar meer over weten, kijk dan op deze website of neem contact op met Solkie via 06 451 99 325

Deel dit artikel
Gerelateerde Blogs
Positief denken werkt, Solkie, groei door te vragen

Positief denken werkt

Positief denken leidt tot een positieve benadering van zaken en dat leidt tot positieve resultaten. Een mooi voorbeeld is het onderzoek in een autofabriek, waar

Lees meer
Zoeken
Search
Aanbevolen Blogs
Nieuwsbrief

Altijd op de hoogte blijven? Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief!

Lees alles over...
Ervaar het zelf

Zelf Solkie een keertje uitproberen?