,

Feedback geven is eng

feedback-vragen-is-eng,-solkie-groei-door-te-vragen

Als je als organisatie wilt blijven ontwikkelen en groeien, is het geven en ontvangen van feedback enorm belangrijk. Toch zien we dat feedback meestal geen onderdeel vormt van onze dagelijkse omgangsvormen op de werkvloer. Vaak blijft het beperkt tot het jaarlijkse functioneringsgesprek of wordt het toegepast in projecten of bij incidenten. Een gemiste kans, want feedback onderdeel maken van je bedrijfscultuur is niet moeilijk en levert je enorm veel op.

 

Het belang van feedback

Onderzoek laat zien dat organisaties waar het geven en ontvangen van feedback heel normaal is, beter presteren. Het bevordert een open werkklimaat en draagt bij aan de medewerkerstevredenheid. Feedback maakt je organisatie wendbaarder, want het stimuleert de creativiteit en het aanpassingsvermogen van je mensen. Als feedback onderdeel is van de bedrijfscultuur, zie je dat medewerkers zich meer gehoord en betrokken voelen. En de periodieke functionerings- en beoordelingsgesprekken zijn een stuk minder beladen, omdat daar geen konijnen uit de hoed kunnen komen.

 

#fun:  45 uitspraken over feedback

 

Handige vragen

Als feedback geen onderdeel uitmaakt van het dagelijks functioneren binnen je organisatie, is het best lastig om dat proces op gang te brengen. Vooral het vragen om feedback vinden veel mensen moeilijk. Met onderstaande vragen help je iedereen op weg. De vragen zijn laagdrempelig, maar leveren wel de gewenste informatie op:

–          Welke drie eigenschappen waardeer je het meest in mij?

–          Welke vaardigheden vind je bij mij het meest opvallend?

–          Wat zijn mijn valkuilen of waar moet ik vooral op letten?

–          Welke groeimogelijkheden zie je voor mij?

–          Hoe vind je het om met mij samen te werken?

–          Als je mij in drie woorden zou moeten typeren; welke zijn dat dan?

 

De kunst van doorvragen

Als medewerkers enigszins gewend zijn geraakt aan het vragen en geven van feedback, kan je de volgende stap zetten naar het doorvragen. Er zijn immers mensen waar je met één kwartje een uur muziek krijgt, maar er zijn er ook die zelfs op een open vraag een gesloten antwoord weten te geven. Dan is doorvragen essentieel. Het begint altijd met een “waarom”, “wat” of “hoe”. Ter verduidelijking een voorbeeld met een vraag uit de vorige alinea:

Hoe vind je het om met mij samen te werken?

Antwoord: Lastig.

Tja, met zo’n antwoord moet je wel doorvragen:

Waarom vind je dat lastig? / Wat vind je lastig?

Antwoord: Nou, …

Doorvragen laat ook zien dat je oprecht geïnteresseerd bent. Dat je niet een vraag stelt om het vragen, maar ook luistert naar het antwoord en daar meer over wilt weten. Pas als je de essentie te pakken hebt, ga je door naar een volgende vraag. Doorvragen gaat niet vanzelf, maar met behulp van wat oefening in rollenspelen kan iedereen het leren en wordt het heel normaal.

 

Hulpmiddel voor feedback vragen

Voor medewerkers die het lastig vinden om een goede vraag te formuleren of een inhoudelijk antwoord te geven, kan je gebruik maken van metaforen. Aan de hand van een metafoor is het gemakkelijker om het feedbackgesprek om gang te brengen. De voorbeeldvragen hieronder spreken voor zich:

–          Als je mij zou vergelijken met een auto. Welke zou dat dan zijn?

–          Als je een nummer voor mij zou aanvragen op de radio, welke is dat dan?

–          Als je mij op vakantie zou mogen sturen, waar ga ik dan naar toe?

–          Op welk dier lijk ik in mijn functioneren het meest?

–          Als je een slogan voor mij zou mogen verzinnen; hoe luidt deze dan?

Let op dat op een gegeven moment niet alle medewerkers een bijnaam krijgen van een dier of stripfiguur. De vragen zijn bedoeld om het proces op gang te brengen en niet als vast vragenlijstje voor feedback. En ook hier is doorvragen natuurlijk het credo.

 

Effecten van feedback

De claim dat feedback in je organisatie bijdraagt aan de productiviteit, ontwikkeling en groei, wil je natuurlijk graag hard kunnen maken. Los van je dagelijkse ervaringen als je op de werkvloer rondloopt, maakt een continu onderzoek onder medewerkers de resultaten inzichtelijk. Solkie is gespecialiseerd in laagdrempelig frequent onderzoek onder medewerkers. Meer weten? Stuur een berichtje naar Solkie of probeer het zelf.

Deel dit artikel
Gerelateerde Blogs
Zoeken
Search
Aanbevolen Blogs
Nieuwsbrief

Altijd op de hoogte blijven? Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief!

Lees alles over...
Ervaar het zelf

Zelf Solkie een keertje uitproberen?