Employee journey: 10 waardevolle tips

Employee-journey-10-waardevolle-tips,-Solkie,-Groei-door-te-vragen

De klant is koning. Maar wat heb je aan een klant als je niet kan leveren. Dat je beloftes niet kan waarmaken omdat je onvoldoende mensen hebt. De krappe arbeidsmarkt heeft laten zien dat er nog iets belangrijker is dan de klant en dat zijn je eigen medewerkers. Niet zo gek dat er nu, naast de customer journey, volop aandacht is voor de employee journey. En dat gaat verder dan een doordacht on-boardingprogramma. Een succesvolle employee journey is essentieel voor het aantrekken, betrekken en behouden van talent in een organisatie. In dit artikel 10 waardevolle tips.

 

  1. Huis op orde

Als je gasten ontvangt, zorg je dat je huis op orde is. Beschouw je medewerkers als gasten en zorg dat het ze aan niets ontbreekt. Dat betekent onder meer fijne werkplekken, goede materialen om mee te werken, een prettig klimaat en een aangename sfeer.

 

  1. Communicatie

Zorg ervoor dat iedereen weet wat er wordt verwacht en wat de spelregels zijn met betrekking tot werk, houding en gedrag. Richt voldoende contactmomenten in tussen medewerkers, leidinggeven, directie en HR. Maak duidelijk wat het doel is van deze contactmomenten en zorg voor verslaglegging, rapportage en onderlinge afstemming.

 

  1.  Prioriteit

Iedereen in de organisatie moet ervan doordrongen zijn dat eigen medewerkers voorop staan in het beleid. Als organisatie doe je er alles aan om te zorgen dat medewerkers met plezier werken en voldoening halen uit hun prestaties. Zij zijn het die de klanttevredenheid moeten borgen. Dus blijf ze betrekken bij beleid en neem ze mee in de keuzes die worden gemaakt.

 

  1.  Talentontwikkeling

Bied medewerkers de mogelijkheid om zich voortdurend te ontwikkelen en te groeien in hun carrière. Dit kan variëren van training en workshops tot mentorprogramma’s en coaching. Stimuleer dit op alle mogelijke manieren. Stel voor talent specifieke ontwikkelingsprogramma’s op en betrek ze actief bij de ontwikkeling van het beleid van de organisatie.

 

  1.   Concrete doelen

Vertaal de doelen van de organisatie naar concrete doelen voor afdelingen en medewerkers. Laat zien waarom het halen van die doelen zo belangrijk is. Bouw periodieke meetmomenten in en maak resultaten meetbaar. Naast persoonlijke ontwikkeling (POP) is persoonlijke actie net zo belangrijk (PAP). Het is de kapstok voor complimenten en beloning.

 

  1.  Flexibel werken

Medewerkers waarderen hun werk meer als ze autonomie ervaren. Zorg voor ruimte en regelmogelijkheden om werk en privé optimaal op elkaar af te stemmen, zoals flexibele werktijden, thuiswerkmogelijkheden en het bieden van extra verlof.

 

  1.   Welzijn

Laat zien dat er volop aandacht is voor het welzijn van medewerkers. Bied faciliteiten aan die bijdragen aan fysieke en mentale gezondheid, zoals beweging, voeding, coaching en ergonomie. Monitor het welzijn continu met behulp van online, digitaal medewerkerstevredenheidsonderzoek.

 

  1.  Eigentijds werkgeverschap

Je hoeft als organisatie niet altijd met alles voorop te lopen, maar je moet wel meegaan met de tijd. Daar hoort kristalhelder beleid bij ten aanzien van ongewenst gedrag, inclusie en diversiteit. Streef naar een positieve werksfeer in een open en transparante organisatie.

 

  1.  On-boarding

De employee journey begint niet bij de on-boarding, maar bij pre-boarding. Werk aan een ijzersterk imago als aantrekkelijk werkgever. Zorg daarnaast voor een gedegen on-boardingprogramma waardoor nieuwe medewerkers zich welkom en op hun gemak voelen, ze snel bekend raken met de bedrijfscultuur en ze alle nodige informatie en hulpmiddelen krijgen om succesvol te zijn in hun nieuwe baan.

 

  1.  Evalueer en leer

Van medewerkers die toch weggaan, kun je als organisatie veel leren. Zorg dus voor grondige exitinterviews en verzamel en analyseer de informatie die uit deze gesprekken naar voren komt. Pak de verbeterpunten op, zodat mogelijk talent dat nu nog verloren gaat, voor de toekomst behouden blijft.

Deel dit artikel
Gerelateerde Blogs
Ervaar het zelf

Zelf Solkie een keertje uitproberen?