We waren bijna vergeten hoe het ook alweer ging, maar als je organisatoren van bedrijfsfeesten mag geloven, worden de bloemetjes weer volop buiten gezet. Agenda’s van populaire feestlocaties zitten al voor maanden vol en wie voor het eind van dit jaar nog wat leuks wil doen met het personeel, moet snel schakelen. Wat is de waarde van een personeelsfeest en hoe zorg je ervoor dat het een succes wordt? Je leest het hier.
Binding en betrokkenheid
Een feestje op zijn tijd vergroot de onderlinge betrokkenheid en de binding met de organisatie. Medewerkers leren elkaar op een andere manier kennen dan op de werkvloer. Er is ruimte voor meer persoonlijke gesprekken die leiden tot een beter inzicht in elkaars achtergrond. Bij grotere organisaties zie je eindelijk die medewerker van een andere afdeling die je al regelmatig aan de lijn hebt gehad. De gemeenschappelijke deler is er ook; je hebt allemaal dezelfde werkgever en dat versterkt de binding met de organisatie.
Waardering en ontspanning
Een personeelsfeestje is een cadeautje. Het wordt door medewerkers beschouwd als een blijk van waardering voor het werk en de inzet van iedereen. Zeker de feestjes die aan het eind van het kalenderjaar worden gevierd, worden ervaren als een feestelijke afsluiting van een jaar hard werken. Het is moment van samen uitblazen, ontspannen genieten van alles wat er samen is bereikt. Natuurlijk kent een jaar ook individuele en collectieve zorgen, maar op een personeelsfeestje is het toch het gezamenlijk plezier dat de boventoon voert.
Richting en verbinding
Vaak wordt een personeelsfeestje aangegrepen om even stil te staan bij de successen en de plannen van de organisatie. Niet te lang en niet te zwaar, maar door samen successen te delen, ontstaat er een gevoel van gezamenlijke trots. Dat gevoel werkt verbindend en zorgt ook voor de bereidheid om er samen weer de schouders eronder te zetten. Als medewerker zie je dat je er niet alleen voor staat, maar je vooral samen verder komt. Op die manier draagt een personeelsfeest bij aan een positieve associatie met het dagelijkse werk.
Houd het gezellig
Het is dus prima om op een personeelsfeest aandacht te besteden aan de resultaten en doelen van de organisatie. Voorwaarde is wel dat het niet te lang duurt en luchtig wordt gepresenteerd. Ook is de timing belangrijk. Als het feest eenmaal op gang is en iedereen is druk met elkaar in gesprek of in de weer op de dansvloer, is het moment voor de speech of Powerpoint wel voorbij. Het woord feest zegt het al: maak er vooral iets gezelligs van!
Leuk voor iedereen
Stem de invulling van het personeelsfeest af op je medewerkers. Er zijn ook mensen voor wie een feest niet zo nodig hoeft. Anderen kan het niet gek genoeg zijn. Zorg dat het programma ruimte geeft aan medewerkers die op een gegeven moment naar huis willen. Een partyboot die pas na middernacht weer aanmeert, is voor die medewerkers bijvoorbeeld een minder geschikte locatie. Dat geldt ook voor de indeling van de ruimte van het feest. Creëer naast een swingende dansvloer ook voldoende ruimte voor een rustig gesprek.
Betrek het thuisfront
Als een medewerker regelmatig tot laat werkt, het avondeten mist of de kinderen weer niet op bed legt en diezelfde medewerker regelmatig getrakteerd wordt op een personeelsfeestje, gaat het thuisfront morren. Terwijl juist de partner of het gezin thuis de supporters zouden moeten zijn. Door ook voor gezinsleden, partners en/of kinderen, iets leuks te organiseren, creëer je meer goodwill bij dat thuisfront. Ze krijgen meteen ook een beter beeld van de collega’s waarmee hun partner dagelijks werkt.
Personeelsfeest als secundaire arbeidsvoorwaarde
In een overspannen arbeidsmarkt waarin het primaire inkomen allang niet meer doorslaggevend is in de keuze voor een baan, kunnen goede personeelsfeestjes het verschil maken in het aantrekken en behouden van talent. Een mooi voorbeeld is een adviesbureau in het midden van het land, dat elk jaar met alle medewerkers op bedrijfsexcursie gaat naar het buitenland. Daarnaast gaan ze ’s zomers samen barbecueën en rond de Kerst een avond uit. Voor de kinderen komt Sinterklaas op bezoek en alle partners worden jaarlijks getrakteerd op een dagje uit. Medewerkers binnen dat bedrijf hebben inmiddels zo’n band met elkaar dat ze ook buiten het werk elkaar opzoeken, samen uitgaan of zelfs met elkaar op vakantie gaan. De uitstroom is er nihil.
Effect van een personeelsfeest
Natuurlijk wil je weten wat wel en niet werkt binnen je organisatie. Waarom is het ene personeelsfeest een succes en het andere niet? Wat doet een personeelsfeest met de betrokkenheid en motivatie van medewerkers? Hoe lang werken die effecten door? Personeelsfeesten kosten geld en dat kan je beschouwen als een investering. Maar dan wil je ook weten wat het oplevert.
Solkie kan je helpen met frequent onderzoek onder medewerkers. Laagdrempelig, leuk om aan mee te werken met resultaten die real time en overzichtelijk worden gepresenteerd.