,

Beleving als een bonus motiveert meer dan een geldbonus

Beleving als een bonus motiveert meer dan een geldbonus

Het is de toekomst, een bonus in de vorm van een beleving, als het gaat om medewerkers motiveren en bevlogen houden. Belevingen en samenhangende bonussystemen blijken beter te werken. Beloningen worden beter onthouden als we mensen erop uit sturen, hen buiten brengen of iets te doen geven dat ze nog nooit gedaan hebben. Veel beter dan de klassieke geldbonus voor het harde werken of de behaalde doelstelling.

Herschreven in april 2020.

Een éénmalige geldbonus op je bankrekening is leuk, maar ben je al snel vergeten. Terwijl een keer uit eten met de directeur of een weekendje weg met je partner, vergeet je waarschijnlijk nooit meer. Getallen vergeten we snel maar een beleving blijft beter hangen. Uit recente studies (door o.a. London School of Economics) blijkt dat een financiële bonus geen verbetering in de prestatie van medewerkers teweegbrengt. De prestatie blijft hetzelfde of verslechtert zelfs.

Kijk dit tien minuten durende filmpje, een RSA Animatie van Daniel Pink over de verrassende waarheid over wat ons motiveert, dat overigens al 15 miljoen keer bekeken is op Youtube.

Een bonus heeft betekenis nodig

Onderscheid maken in bonussen tussen toppers en gemiddeld presterende medewerkers heeft alleen zin als het betekenis heeft. Als het geen betekenis heeft gaan medewerkers hun gedrag niet veranderen.

Gartner heeft onderzocht dat een geldbonus alleen betekenis heeft voor mensen als het 50% hoger ligt dan die van collega’s. Top presteerders moeten dus 50% meer krijgen dan gemiddelde medewerkers om te zorgen dat de bonus betekenis heeft.

Kleine bonussen geven heeft helemaal geen zin, dat is wel duidelijk. Maar hoge bonussen geven is wellicht ook een verspilling. De impact op de prestaties is namelijk ook discutabel zoals we zagen op het filmpje van Daniel Pink.

Terwijl ervaringen veel meer de potentie hebben om van betekenis te zijn, passend bij iemands interessegebied. Denk bijvoorbeeld aan mooie betekenisvolle belevenissen zoals een saunabezoek, naar de Efteling met 4 personen of naar een sportwedstrijd.

Een voorwaarde om een beleving bonussysteem vorm te geven is daarom peilen wat mensen interessant vinden of mogelijk interesseert. Nieuwe ervaringen of verrassingen kunnen vaak een nog grotere impact hebben op de beleving en geven daarmee nog meer betekenis.

Thuiswerk bonusbeleving voorbeeld

Een team van 15 mensen was noodgedwongen door de Corona Crisis om allemaal thuis te werken, zoals zovelen. Zij waren gewend om iedere vrijdagmiddag samen te lunchen als iedereen op kantoor kwam. Je wist meteen weer waar iedereen mee bezig was en het luidde het weekend al een beetje in. Helaas was dit sociale moment niet meer mogelijk.

Toch wilde de manager dit sociale ritueel erin houden en iedereen een blijk van waardering geven.

Hij liet met iedereen een Hangouts afspraak inplannen op vrijdagmiddag om 12 uur. Vijf voor twaalf werd deze afspraak veranderd in een afspraak met iedereen van het bedrijf. En binnen een kwartier ging bij iedereen de deurbel en werd de lunch bezorgd. Had je kinderen thuis? Dan was ook voor hen een lunch verzorgd. Tot half één zaten er dus 15 mensen voor hun beeldscherm met hun net bezorgde lunch te eten, met meestal het geluid uit.

Iedereen vond het super leuk, het was een relatief kleine investering, een grote blijk van waardering en een verhaal dat nog lang de ronde deed.

Bonus: de sociale impact van een beleving geven

Ontvangen, geeft iemand een mooie, inspirerende of uitdagende ervaring. Mensen delen ervaringen en tegenwoordig doen mensen dat online. Dit zet je merk tevens weer in een positief daglicht buiten de organisatie. Intern zijn medewerkers tevens veel eerder geneigd om dat extra stapje te zetten om ook die ervaring te krijgen, net als hun collega.

Dus weet je al welke beleving bonus jij gaat geven aan je medewerkers? Via Solkie kun je de impact van je belevingsbonus meten en de betrokkenheid verhogen door een poll te houden waar mensen het meest warm voor lopen.

Wat je ook gaat kiezen. Zorg ervoor dat het een fantastische beleving is die ze nooit meer gaan vergeten en met al hun vrienden delen.

Meer inzicht in hoe medewerkers hun werkplek beleven? Ervaar zelf hoe het medewerkersonderzoek van Solkie gaat.

Meer lezen over bonussen en beloningen? Lees dan:  Werken medewerkers nog wel voor geld? 

Deel dit artikel
Gerelateerde Blogs
Doelgericht-managen,-solkie-groei-door-te-vragen

Doelgericht managen

Als organisatie heb je een doel voor ogen. Vaak is dat omschreven in een visie. Voor veel mensen is het verschil tussen een missie en

Lees meer
Zoeken
Aanbevolen Blogs
Nieuwsbrief

Altijd op de hoogte blijven? Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief!

Lees alles over...
Ervaar het zelf

Zelf Solkie een keertje uitproberen?