3 concrete activiteiten die betrokkenheid vergroten

3-concrete-activiteiten-die-betrokkenheid-vergroten---Solkie---Groei-door-te-vragen

Om betrokkenheid onder medewerkers binnen je organisatie te vergroten, is het belangrijk om een gevoel van verbondenheid en interesse te cultiveren. Je hebt verschillende tools om daar invulling aan te geven, zoals open communicatie, geven van erkenning en waardering en medewerkers betrekken bij beleid en besluitvorming. In dit artikel bieden we je drie concrete activiteiten die je morgen al kunt inzetten om de betrokkenheid onder medewerkers te stimuleren.

 

Wandelend slimmer werken

Met wandelend werken stimuleer je de vitaliteit van medewerkers, die anders de hele dag zitten. Beweging activeert de hersenen en verandering van omgeving brengt nieuwe inzichten. Wandelen zorgt voor meer dynamiek door veranderende posities ten opzichte van elkaar.

Zoek in de omgeving van je organisatie een aantrekkelijk gebied waar je gemakkelijk kunt wandelen. Let ook op eventuele bankjes of vergelijkbare landschapselementen. Stippel een route uit die ongeveer 45 minuten duurt en maak daar de “vergaderroute” van. Je kan ook ervoor kiezen om drie routes te maken, van 25 minuten, 45 minuten en 75 minuten.

Inventariseer binnen je organisatie welke overleggen en vergaderingen regelmatig terugkomen. Nodig jezelf uit bij een van deze overleggen en presenteer je vergaderroute als alternatieve overleglocatie. Benoem de voordelen en geeft tips over hoe je zo’n overleg optimaal benut:

  • Portable hulpmiddelen als smartphones en tablets, maar ook notitieboekjes
  • Iets lekkers voor onderweg, zoals vers fruit of een gezonde snack.
  • Een agenda met tijdspad, zodat aan het eind van de route alle punten zijn besproken.

Net als vergaderruimtes moet ook de vergaderroute worden gereserveerd. Zo voorkom je congestie op de route en kan je het gebruik van overleggroepen monitoren. Zo kan je overleggroepen die er geen gebruik van maken, later nog eens een extra bezoekje brengen om ze aan het bestaan ervan en de voordelen te herinneren.

 

Virtuele speurtocht

Met een virtuele speurtocht stimuleer je samenwerking binnen je organisatie en maak je medewerkers bewuster van de omgeving waarin de organisatie werkt. Daarnaast draagt het bij aan de creativiteit en het probleemoplossend vermogen.

Teams die je hebt samengesteld uit medewerkers van verschillende afdelingen, krijgen op maandagochtend een mail met een opdracht. Om die opdracht te kunnen uitvoeren, zullen de teams informatie moeten verzamelen. Die informatie kunnen ze onder meer vinden bij klanten, leveranciers, brancheorganisaties en concurrenten. Op vrijdag moeten de opdrachten voor 10.00 uur zijn ingeleverd. Eerder inleveren levert extra punten op. ’s Middags tijdens de vrijdagmiddagborrel volgt dan de uitslag.

Teams bepalen zelf een onderlinge rol- en taalverdeling. Ook de manier waarop ze informatie met elkaar delen en opslaan, mogen ze zelf verzinnen. Ze kunnen punten verdienen met organisatie, snelheid, originaliteit, bronvermelding en volledigheid. Ze leveren dus niet alleen de opdracht in, maar ook een beschrijving van de manier waarop ze het hebben aangepakt.

De virtuele speurtocht kan je periodiek (maandelijks of elke kwartaal) herhalen. Medewerkers kan je ervoor uitnodigen of ze zelf laten aanmelden. Natuurlijk maak je foto’s van de prijsuitreiking. De prijzen kunnen bestaan uit een waardebon of een belevenis. De foto’s kan je digitaal gebruiken en afdrukken voor de “wall of fame”.

 

Culinaire diversiteit

In de meeste culturen is samen eten een dagelijkse sociale gebeurtenis. Door niet alleen samen te eten, maar ook samen te koken, creëer je de mogelijkheid voor nieuwe verbindingen en andere gesprekken die leiden tot meer onderlinge betrokkenheid en wederzijds begrip. Dus organiseer je elk seizoen een kookwedstrijd.

Medewerkers kunnen zich aanmelden als chef en zijn dan verantwoordelijk voor een gerecht. Anderen kunnen zich aanmelden als keukenhulp. Ze helpen bij de voorbereiding, tijdens het koken en ruimen op. En natuurlijk eten ze gezellig mee van de gerechten die zijn bereid.

Je faciliteert met een ruimte waarin je kan koken en eten. In veel steden zijn er speciale, volledig ingerichte ruimtes te huur voor kookworkshops en bedrijfsuitjes. Natuurlijk stel je ook een jury samen die de culinaire kunsten van de chefs beoordeelt. Na afloop verzamel je alle recepten en deel je die samen met foto’s op het intranet of interne nieuwsbrief.

Natuurlijk kan je het event verder aankleden met een presentatie van een voedingsdeskundige, lokale groenteteler, bierbrouwer of bekende chef.

 

Out of the box

Met deze voorbeelden van concrete activiteiten willen we laten zien dat je soms even de beleidstafel moet verlaten en gewoon iets moet gaan doen. Vaak staat of valt het succes van dit soort initiatieven met enkele enthousiaste medewerkers die de kar willen trekken. Succes is aanstekelijk, dus als je de eerste resultaten deelt, zullen meer mensen volgen en komen medewerkers zelf ook met ideeën om bestaande processen binnen de organisatie op een andere manier aan te pakken.

 

Effecten meten

Wil je weten wat de effecten zijn van je initiatieven? Solkie biedt laagdrempelig medewerkerstevredenheidsonderzoek waarmee je ook maandelijks werkplezier en betrokkenheid kunt monitoren. Meer weten? Bel Solkie.

Deel dit artikel
Gerelateerde Blogs
Zoeken
Search
Aanbevolen Blogs
Nieuwsbrief

Altijd op de hoogte blijven? Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief!

Lees alles over...
Ervaar het zelf

Zelf Solkie een keertje uitproberen?