Wil jij de betrokkenheid van jouw medewerkers meten, zodat je weet hoe je deze kunt verbeteren en stimuleren? Dan ben je zeker niet de enige. Veel organisaties streven naar betrokken personeel, maar vinden het creëren van het juiste klimaat lastig. Terwijl de oplossing voorhanden is: het meten van organisatiebetrokkenheid middels de onderbouwde medewerkersonderzoeken van Solkie. Wij meten de betrokkenheid van medewerkers middels een digitale enquête, gemakkelijk, snel en waarvan alleen het invullen al de motivatie verhoogt bij jouw medewerkers. Aan de hand van de heldere feedback uit onze vragenlijst, stuur jij het beleid in jouw organisatie flexibel bij én creëer je de gewenste engagement. De meting van organisatiebetrokkenheid is dan ook onmisbaar binnen jouw bedrijf.
De betrokkenheid van jouw medewerkers meten
Als jij een eenduidig beeld hebt van de zaken die spelen op de werkvloer, zorg je gemakkelijker voor betrokken personeel. Stel jezelf een aantal vragen, zodat jij de organisatiebetrokkenheid goed kunt meten. Noodzakelijke verandering start namelijk vanuit een helder inzicht. Denk bij het meten van de betrokkenheid van jouw medewerkers aan vragen zoals:
- Wat is de houding van medewerkers ten opzichte van de organisatie en het management?
- Tegen welke obstakels lopen zij aan in de dagelijkse praktijk?
- Hoe vertalen deze obstakels zich naar gedrag richting klanten en collega’s?
Het inzicht verkrijg je door de antwoorden van jouw personeelsleden op de vragenlijsten van Solkie te bestuderen. Zo neem jij besluiten dankzij actuele informatie en voelen de medewerkers binnen jouw organisatie zich gehoord. Dit komt simpelweg doordat je ze om hun mening vraagt. Gemiddeld leidt het meten en verbeteren van de betrokkenheid en de motivatie van jouw medewerkers tot een productiviteitstoename van 20% én een omzetverhoging van 40%.
Wetenschappelijk onderbouwd onderzoek naar betrokkenheid
De medewerkersonderzoeken van Solkie stoelen op een stevig wetenschappelijk fundament, wat zich uit in een bovengemiddeld hoge responsratio. De respons tijdens het meten van organisatiebetrokkenheid middels digitale vragenlijsten ligt gemiddeld 20% tot 60% hoger dan gebruikelijk en meer dan 90% van de respondenten vult de enquête ook daadwerkelijk tot het einde toe in.
Een belangrijke bijdrage aan deze cijfers komt door het toegevoegde spelelement in elk onderzoek. De slimme inzet van gamification en nudging zorgt voor een grotere bereidheid onder jouw medewerkers om mee te werken aan het meten van organisatiebetrokkenheid. Dit stimuleert hun deelname aan het onderzoek én de betrokkenheid bij jouw organisatie.
Betrokkenheid van jouw medewerkers meten, verbeteren én stimuleren
Een andere succesfactor is de hoge onderzoeksfrequentie waarmee Solkie zich onderscheidt in de markt. Elke 28 dagen sturen we jouw medewerkers een nieuwe digitale vragenlijst, waardoor waardevolle feedback continu binnenstroomt. Hierdoor ontwikkel je een goed beeld van relevante trends en ontwikkelingen.
Voor het meten van de organisatiebetrokkenheid van je personeel doet de hoge frequentie wonderen. De vraag vanuit directieniveau naar feedback vanaf de werkvloer geeft personeelsleden een gevoel van verantwoordelijkheid én eigenaarschap. In de praktijk maakt dit een dusdanig verschil, dat het ziekteverzuim binnen de organisatie kan dalen met maar liefst 41%.
Met een enquête de betrokkenheid van jouw medewerkers meten
Betrokken medewerkers zijn een logisch gevolg van het tonen van je eigen betrokkenheid. Weet jij als HR-professional jouw personeel te stimuleren, motiveren en inspireren? De kans dat dit het geval is, neemt toe door geregeld de organisatiebetrokkenheid te meten en te vragen naar de meningen van je medewerkers en eventuele obstakels waar zij tegenaan lopen. Door een werknemersbetrokkenheidsonderzoek kun je tijdig de noodzakelijke beleidsveranderingen doorvoeren die deze problemen oplossen.
Neem contact met ons op en verhoog de betrokkenheid van jouw personeel
Ben je benieuwd wat het meten van organisatiebetrokkenheid middels de vragenlijsten van Solkie kost? Het antwoord hangt af van diverse variabelen, zoals het gewenste type rapportage, het aantal deelnemers en vragen, het type vragen en natuurlijk de gebruikte onderzoeksmethode. Hoe dan ook ligt het meten van de organisatiebetrokkenheid jaarlijks qua kosten per medewerker gemiddeld maar liefst tien keer lager dan die voor koffie. Maak kennis met onze omgeving en probeer de digitale vragenlijsten van Solkie uit.