Medewerkerstevredenheidsonderzoek resultaten: wat kan je ermee?

medewerkerstevredenheidsonderzoek resultaten, wat kan je ermee, Solkie, Groei door te vragen

Uit een onderzoek van Monsterboard kwam naar voren dat slechts 35% van de werknemers het vertrouwen heeft dat de resultaten van een medewerkersonderzoek daadwerkelijk leiden tot veranderingen binnen de organisatie. Een schrikbarende uitkomst; zeker als je nagaat wat een goed medewerkerstevredenheidsonderzoek voor een organisatie kan betekenen. In dit blog leggen we je uit hoe je ervoor kan zorgen dat in jouw organisatie dat vertrouwen een stuk groter is. Zodat de resultaten ook wat opleveren.

 

Wat wil je weten?

Wat is het centrale thema in het onderzoek? Onderzoek je bevlogenheid, werkdruk of duurzame inzetbaarheid? En op welke wijze ga je medewerkers in het onderzoek betrekken? Wat wil je dat ze voor, tijdens en na het onderzoek weten? Hoe meer medewerkers het gevoel of idee hebben dat zij er ook wat aan hebben, hoe groter de kans is dat ze ook meedoen. En vervolgens met de resultaten aan de slag gaan.

 

Zorg dat het medewerkerstevredenheidsonderzoek gaat leven, voor meer resultaat

Als je zorgt dat de organisatie in de breedte is vertegenwoordigd bij de voorbereiding van het medewerkerstevredenheidsonderzoek, gaat het al leven binnen de organisatie. Denk bijvoorbeeld aan leden van de OR of mensen die een spil vormen tussen afdelingen of met klanten. Communicatie helpt ook. Denk daarbij in doelgroepen en stem daar je boodschap op af. Voor het management kan je heel inhoudelijk, op organisatieniveau communiceren (waar wordt de organisatie beter van). De werkvloer wordt misschien eerder geraakt op gevoel en met hen communiceer je op persoonlijk niveau (waar word jij beter van). Denk goed na over de kanalen die je gaat inzetten. Op welke manier komt de boodschap het best over? Wil je gaan werken met een digitale nieuwsbrief, maak je een aparte portal aan op de het intranet of hang je posters op elke afdeling? Zorg in elk geval voor herkenbaarheid, dus werk met vaste beelden, vormen en kleuren.

 

Veiligheid en vertrouwen

Zorg ervoor dat medewerkers zeker weten dat alles wat ze invullen, anoniem en discreet wordt verwerkt. Alleen dan voelen ze zich veilig genoeg om alles te delen en ook kritiek te geven. Dat vertrouwen wek je ook door alvast te communiceren op welke wijze de resultaten uit het onderzoek worden verwerkt. Geef in een tijdspad aan wanneer er overleg plaatsvindt over de uitkomsten van het onderzoek. Op die manier overtuig je medewerkers van het nut om mee te werken aan het onderzoek.

 

Nazorg voor een nog beter resultaat in 5 stappen

Met alle zorgvuldige voorbereidingen kan het bijna niet anders dan dat het medewerkersonderzoek een succes is geworden. Maar die betrokkenheid heeft ook een keerzijde en dat zijn verwachtingen. Medewerkers die meedoen aan een medewerkersonderzoek mogen verwachten dat er ook iets mee wordt gedaan. In vijf stappen leggen we je uit hoe je dat aanpakt:

 

Stap 1: Wees open

Communiceer open en vrij over de resultaten. Benoem de kwaliteiten van de organisatie die uit het onderzoek naar voren komen en geef tegelijkertijd aandacht aan de verbeterpunten, waarbij  je meteen verteld wat de eerste stappen zijn om daarmee aan het werk te gaan.

 

Stap 2: Pluk het laaghangend fruit

Keulen en Aken zijn niet in een dag gebouwd. Trap dus niet in de valkuil om alle aandachtspunten tegelijkertijd aan te pakken. Focus op de punten die snel resultaat laten zien of heel zichtbaar zijn. Plan andere punten verderop in de tijd. Mensen zien graag snel resultaat. Het maakt de geloofwaardigheid van een onderzoek groter.

 

Stap 3: Bouw verder en onderbouw beslissingen

Een aantal uitkomsten van het onderzoek leent zich vast om verder over te brainstormen. Organiseer van tijd tot tijd gesprekken of inspiratiebijeenkomsten waarin een thema uit het continue onderzoek centraal staat. Op die manier blijven de resultaten van het onderzoek onder de medewerkers leven en creëer je draagvlak voor continuïteit. En natuurlijk levert het goede ideeën op om als organisatie verder te komen.

Was het bijvoorbeeld niet duidelijk of er een communicatiemedewerker aangenomen moest worden? Op basis van de resultaten heeft een klant van Solkie besloten een communicatiemedewerker aan te nemen. In het dashboard kan deze klant nu zien hoe de interne communicatie groeit.

 

Stap 4: Deel de acties op basis van de resultaten

Zorg ervoor dat ideeën voor verandering en verbetering worden vertaald in concrete acties. Laat mensen verantwoordelijkheid nemen door taken op zich te nemen en sla piketpaaltjes. Als het doel duidelijk is, wordt het ook veel gemakkelijker om de weg er naartoe te bewandelen. Dus wie doet wat en wanneer is het klaar?

En zoals bij stap 3. is beschrijven in het voorbeeld, geef op basis van resultaat aan waarom je een bepaalde beslissing neemt.

 

Stap 5: Maak resultaten zichtbaar

Wanneer doelen zijn bereikt, veranderingen zijn doorgevoerd, verbeterpunten zijn opgepakt, is het belangrijk om dit te benoemen en te delen. Laat de grafieken zien uit het dashboard om de verbetering verder visueel te maken. Op die manier wordt de associatie gelegd tussen het medewerkersonderzoek en de gewenste verandering.

Met een goede voorbereiding en zorgvuldige nazorg kan je met een medewerkersonderzoek heel veel bereiken. Het liefst zou je veel vaker zo’n onderzoek willen doen. Solkie helpt daarbij en is gespecialiseerd in frequent (continu) medewerkersonderzoek, zonder dat het de organisatie extra belast. De software zorgt voor helder inzicht in de resultaten, die ook meteen met de medewerkers worden gedeeld, inclusief tips en suggesties.

 

Meer weten over wat allemaal te doen met uw resultaten, neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Gerelateerde Blogs
Zoeken
Search
Aanbevolen Blogs
Nieuwsbrief

Altijd op de hoogte blijven? Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief!

Lees alles over...
Ervaar het zelf

Zelf Solkie een keertje uitproberen?