Waarom medewerkerstevredenheidsonderzoeken niet werken

Waarom medewerkerstevredenheidsonderzoeken niet werken, Solkie, Groei door te vragen

Bijna iedereen heeft er wel eens eentje ingevuld. Zo’n lange lijst met vragen, waarmee de HR-afdeling of personeelszaken een beeld probeert te krijgen in hoeverre medewerkers tevreden zijn. Het klassieke medewerkerstevredenheidsonderzoek werkt niet meer in deze tijd. Alle tijd en moeite die daar nog wordt ingestopt, is vergeefs. Waarom het niet meer werkt? Daar zijn een aantal redenen voor.

 

Momentopname

Het klassieke medewerkerstevredenheidsonderzoek werd een keer per jaar of elke twee jaar afgenomen. Meestal op een vast moment of een in een bepaalde periode. Liever niet in of rond de zomervakantie, want dat kwam de respons niet ten goede. Ook niet in de piekperioden qua werk, want dan was er eigenlijk geen tijd voor. En zo had elke organisatie wel een voorkeur voor het moment waarop zo’n medewerkerstevredenheidsonderzoek het best uitkwam.

Het grote nadeel van zo’n vast moment en lage frequentie is dat je de ‘vorm van de dag’ meet. Niets meer, niets minder. Mensen voelen zich door het jaar heen niet altijd hetzelfde en ervaren hun werk ook anders. De uitslag van zo’n onderzoek kan je alleen vergelijken met het jaar ervoor. Maar ja, toen was de situatie op het werk of in de samenleving misschien heel anders. Ontwikkelingen in de wereld om ons heen volgen elkaar veel sneller op. Wat vandaag in kan zijn, is morgen alweer uit. Om de vinger aan de pols te houden, zou je dus veel vaker moeten meten dan een keer per jaar.

 

Hoe is de respons?

Een retorische vraag: hoe leuk is het om een vragenlijst van 60 tot wel 100 vragen in te vullen? Het klassieke medewerkerstevredenheidsonderzoek bestond uit een aantal papieren met daarop een enorme hoeveelheid open en gesloten vragen. Niet zo gek dat de respons over het algemeen te wensen overliet. Later maakte het papier plaats voor een beeldscherm, waarop je kon inloggen om bij diezelfde lange vragenlijst uit te komen.

Nu iedereen online is met een smartphone, zou je het medewerkerstevredenheidsonderzoek met een beveiligde app kunnen afnemen. Kleine porties, frequent en opgeleukt met interactiviteit en bijvoorbeeld elementen van gamification, zodat het invullen van de vragen gemakkelijk is en tegelijkertijd wordt beloond. Wedden dat de respons omhoog schiet?

 

Wat zeggen de resultaten?

Bij een old school medewerkerstevredenheidsonderzoek duurde het wel even voordat de resultaten bekend waren. Alle formulieren moesten worden verwerkt en uit de resultaten moesten vervolgens verantwoorde conclusies en aanbevelingen worden gedestilleerd. Tegen de tijd dat HR, OR en directie beschikking kregen over de rapporten, kon de werkelijkheid er al volledig anders uitzien.

Wat je als directie, management en HR graag wilt, is real time informatie over de stand van zaken rondom medewerkerstevredenheid. Het liefst in een veilige, online omgeving, waar gegevens zijn verwerkt in een dashboard en je op elk moment vergelijkingen kan maken. Hoe gaat het ten opzichte van het vorige kwartaal, ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar of ten opzichte van andere bedrijven die vergelijkbaar zijn? Zit je op koers of moet je bijsturen?

 

Medewerkerstevredenheidsonderzoek 2.0

Een modern medewerkerstevredenheidsonderzoek heeft een aantal kenmerkende eigenschappen:

  • Eenvoudig, online toegankelijk
  • Frequent of continu
  • Kort en leuk om in te vullen
  • Wat levert het de medewerker op, zoals gamification
  • Real time rapportage en feedback
  • Presentatie in dashboards.

Meten is weten. Constante feedback zorgt voor constante groei. Solkie| groei door te vragen, faciliteert bedrijven met software voor eigentijds digitaal medewerkerstevredenheidsonderzoek. Probeer het nu zelf uit en neem contact met ons op.

Deel dit artikel
Gerelateerde Blogs
Ervaar het zelf

Zelf Solkie een keertje uitproberen?