,

10 tips voor het maken van een enquête

10 tips voor het maken van een enquête, Solkie, Groei door te vragen

Een enquête is een handig middel om op een snelle manier veel informatie te vergaren. En in plaats van papieren invullijsten te gebruiken, kan je tegenwoordig met behulp van Google Formulieren zelf gemakkelijk een online enquête samenstellen. Over de wetenschap rondom enquêtes zijn talrijke boeken en vele artikelen geschreven, maar als je geen tijd hebt om al die materie tot je te nemen, heb je hier tien tips die je vast en zeker zullen helpen bij het samenstellen en verzenden van je enquête.

 

  1.       Begin met de antwoorden

Dat klinkt misschien raar, maar zet eerst op een rijtje wat je wilt weten en ga dan pas aan de slag met de vragen. Elke vraag moet bijdragen aan de kennis die je wilt vergaren.

 

  1.       Kort en logisch

De gemiddelde respondent heeft geen zin in een ellenlange vragenlijst. Houd het dus kort en zet de vragen in een logische volgorde, die voor de respondent begrijpelijk is.

 

  1.       Duidelijke vragen

Proza is iets anders dan een enquête en vraagt ook ander taalgebruik. Formuleer de vragen zo kort mogelijk en vermijd moeilijke woorden of ingewikkelde constructies.

 

  1.       Gebruik eenduidige vragen

Wat we hier bedoelen is dat je maar een vraag tegelijk kan stellen. Let op het woordje ‘en’ in een vraag, want dat kan duiden op een tweeledige vraag. Voorbeeld: ‘Is je taak onduidelijk en ervaar je te weinig tijd?’ Hier worden twee dingen tegelijk gevraagd, die een verschillend antwoord kunnen hebben.

 

  1.       Houd je vragen neutraal

Het sluipt er gemakkelijk in: een vraag waarin al een mening of oordeel schuilt. Om dit te voorkomen, vermijd je bijvoeglijke naamwoorden. Een overdreven voorbeeld: ‘Hoe ervaar je de uitstekende communicatie binnen deze organisatie?’

 

  1.       Passend taalgebruik

Pas je taalgebruik aan op je respondent. Vermijd bijvoorbeeld jargon en pas voorbeelden aan op de belevingswereld van je doelgroep. Maak het ook niet te simpel, want dat kan betuttelend of denigrerend overkomen.

 

  1.       Gebruik reactieschalen op de juiste manier

Responsschalen die een houding of mening meten, kunnen veel waardevolle informatie opleveren; meer dan categorische of binaire antwoordopties, zoals of ja/nee of altijd/nooit. Als je schalen gebruikt met vragen om bijvoorbeeld het eens of oneens te zijn met stellingen, moet je die stellingen ook omgekeerd stellen. Er zijn namelijk mensen die de neiging hebben om altijd of vaker in te stemmen met verklaringen en dat kan leiden tot onbetrouwbare resultaten.

 

  1.       Vermijd rasters of matrices

Rasters of matrices zijn voor respondenten moeilijk in te vullen en vooral op een smartphone komen ze niet tot hun recht. Gebruik ze dus liever niet en deel de vraagstelling op in meerdere deelvragen.

 

  1.       Denk van tevoren na over de rapportage

Wat wil je gaan doen met de uitkomsten van je enquête? Aan wie ga je het presenteren en wat verwachten ze te zien? Moet je onderscheid maken in doelgroepen en zijn die doelgroepen voldoende vertegenwoordigd bij je respondenten om er valide uitspraken over te kunnen doen en de anonimiteit is verzekerd?

 

  1.   Test!

Laat een aantal mensen die passen bij je respondentengroep de enquête invullen en vraag ze om feedback. Wat valt ze op, wat vinden ze lastig, waarop blijven ze hangen?

Denk na over hoe je de respons hoog kan krijgen en bij continue meten hoe je deze hoog kan houden. Lees hier tips over medewerkersonderzoeken voor verder inspiratie.


Met deze tips moet het vast lukken om zelf een enquête samen te stellen en af te nemen. Wat je mist, is een systeem wat de gegevens in een gemakkelijk dashboard verwerkt. Die aanzet tot actie. Ook is het de vraag of je respons hoog genoeg is om betrouwbare resultaten te genereren.

Wil je die zorgen vermijden? Probeer dan eens een online enquête van Solkie. Dan ben je zeker van goede vragen, een hoge respons en resultaten waarmee je verder kan.

Deel dit artikel
Gerelateerde Blogs
Doelgericht-managen,-solkie-groei-door-te-vragen

Doelgericht managen

Als organisatie heb je een doel voor ogen. Vaak is dat omschreven in een visie. Voor veel mensen is het verschil tussen een missie en

Lees meer
Zoeken
Aanbevolen Blogs
Nieuwsbrief

Altijd op de hoogte blijven? Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief!

Lees alles over...
Ervaar het zelf

Zelf Solkie een keertje uitproberen?