Referral recruitment is een wervingsstrategie waarbij je als organisatie je werknemers aanmoedigt om gekwalificeerde kandidaten binnen hun eigen netwerk door te verwijzen naar openstaande vacatures binnen de organisatie. Bij deze aanpak fungeren je huidige werknemers dus als ‘verwijzers’ door familie, vrienden, voormalige collega’s of kennissen van wie zij denken dat ze goed bij het bedrijf zouden passen, te interesseren voor een vacante positie binnen je organisatie. En dat heeft een aantal voordelen.
Voordelen van referral recruitment
Kwaliteit van kandidaten
Je krijgt kandidaten binnen die sociaal-cultureel goed bij elkaar passen en aansluiten op de waarden en de werkomgeving van het bedrijf.
Kosteneffectief
Vergeleken met traditionele wervingsmethoden is referral recruitment voordeliger. Je bespaart immers de kosten van adverteren of werving– en selectiebureaus.
Sneller wervingsproces
Omdat doorverwezen kandidaten al geïnformeerd zijn over je organisatie via de verwijzer, verloopt het wervingsproces sneller en gestroomlijnder. Uit onderzoek blijkt dat de tijdswinst gemiddeld 50% bedraagt.
Medewerkersbetrokkenheid
Het betrekken van medewerkers bij het wervingsproces vergroot hun betrokkenheid en tevredenheid. Het draagt ook bij aan het gemeenschapsgevoel binnen je organisatie.
Hogere retentiepercentages
Werknemers die door bestaand personeel zijn doorverwezen, blijven over het algemeen langer bij je organisatie in dienst. Waarschijnlijk omdat ze een beter op de hoogte zijn wat het betekent om voor je organisatie te werken.
Voorwaarden voor succesvol referral recruitment
Om een rekruteringsprogramma voor verwijzingen straks succesvol te implementeren, kun je nu al over de volgende punten nadenken:
Voorlichting
Zorg dat je medewerker weten hoe ze binnen hun netwerk succesvol kunnen werven. Organiseer een workshop of training waarin je uitlegt hoe het werk, wat de procedure is en wat het voor ze oplevert.
Procedure
Stel een duidelijke procedure op, die het voor werknemers zo laagdrempelig mogelijk maakt om kandidaten aan te bieden. Zorg dat die procedure bij iedereen bekend is.
Communicatie
Zorg dat straks iedereen goed op de hoogte is van het profiel van de kandidaten waar je naar op zoek bent. Als je streeft naar meer diversiteit en inclusie, leg dan ook uit waarom dat zo is en wat je daar onder verstaat. Beschrijf niet alleen kennis en vaardigheden, maar ook persoonlijkheidskenmerken.
Onderhoud
Het lijkt logisch, maar toch gaat het hier vaak mis. Houd de verwijzers goed op de hoogte van de voortgang. Vertel niet alleen wat er al is gebeurd, maar ook wat er nog komt. Wees ook eerlijk als het op niets uitloopt, met natuurlijk respect voor de privacy van de sollicitant.
Bonus
Wees duidelijk in wat het voor een medewerker oplevert als iemand wordt aangenomen. De meeste organisaties wachten een tot drie maanden voor de bonus wordt uitgekeerd. Anderen wachten zelfs een jaar. Denk er ook goed over na of voor elke vacature de bonus hetzelfde is.
Competitie
Een beetje competitie kan geen kwaad, dus kun je ervoor kiezen om jaarlijks de medewerker die de meeste nieuwe mensen heeft aangebracht, extra in het zonnetje te zetten.
Als je referral recruitment op de juiste manier toepast, kan het je heel veel opleveren. Je krijgt snel goede en loyale werknemers die zelf ook weer als een ambassadeur en recruiter voor je organisatie werken. En dat tegen aanzienlijk lagere kosten dan met traditionele wervingsmethoden.