Over burn-out is al heel veel gezegd en geschreven. In dit blog zullen we dat niet overdoen. Waar het hier over gaat, is als je als organisatie te maken krijgt met een collectieve burn-out. Dus als de symptomen van burn-out zich niet beperken tot een individuele medewerker, maar je bepaalde fysieke, psychische en gedragssymptomen over de gehele linie waarneemt. Hoe merk je dat en is er iets wat je er aan kan doen?
Burn-out in je bedrijf of instelling
Als burn-out sluimert in je organisatie, merk je dat het eerst aan de sfeer. Mensen hebben er geen zin in en beperken zich in hun werk tot wat ze moeten doen. De productiviteit wordt minder, juist doordat het extra stapje ontbreekt. In een burn-out situatie zoeken mensen elkaar ook minder op. Er vindt te weinig afstemming plaats, fouten blijven liggen en mogelijke verbeteringen blijven onbenut. Het verzuim kruipt omhoog. Eerst in het kortdurend verzuim, vaak rondom de weekenden. Op termijn verschuift dat naar langdurig verzuim. En het verloop wordt groter. Juist mensen die nog wel graag willen, gaan weg, waardoor de sfeer alleen maar slechter wordt. Alleen de mensen die denken dat ze nergens anders terecht kunnen of nergens anders beter betaald krijgen, blijven achter.
Hoe voorkom je burnout?
Als organisatie heb je er alle belang bij om burn-out bij medewerkers te voorkomen. Je zou kunnen zeggen dat bevlogenheid het tegenovergestelde is van burn-out. In plaats van dat je werk je langzaam maar zeker opbrandt, krijg je er juist energie van. Onderzoek laat zien dat als je als organisatie wil werken aan de bevlogenheid van medewerkers, je in de volgende zaken moet investeren:
- een aantrekkelijke bedrijfscultuur waar mensen zich fijn voelen en trots zijn op wat de organisatie doet en betekent in de samenleving.
- een optimale werkomgeving waar ruimte is voor ontwikkeling en groei, waar je fouten mag maken en waar je de kans krijgt te presteren.
- inspirerend leiderschap van managers die oog hebben voor hun mensen, weten wat er speelt, vertrouwen wekken en communicatief vaardig zijn.
- Leidinggevenden die hun mensen weten te motiveren, openstaan voor feedback en een veilige omgeving creëren om in te werken.
Is het allemaal de moeite waard?
De vraag is natuurlijk of het zich loont om al die moeite te doen om je organisatie zodanig te veranderen dat het allemaal voldoet aan de randvoorwaarden van bevlogenheid. Het antwoord op deze vraag is kort en bondig: ja! Bevlogen medewerkers presteren beter, zijn productiever en ze zijn minder vaak ziek. Ze zijn enthousiast over hun baan en trots op hun bedrijf. Dat delen ze in de privésfeer, wat ten goede komt aan de werving en selectie van nieuwe enthousiaste medewerkers. En bevlogen medewerkers zijn zelf ook minder extern gericht en werken dus langer voor dezelfde werkgever. Onderzoek leert dat in organisaties die goed scoren op bevlogenheid, de productiviteit ruim 25% hoger ligt en het verloop van personeel 60% lager is. Als je wilt weten hoe je bevlogenheid van medewerkers kunt meten, kan Solkie je helpen met effectieve medewerkersonderzoeken die wél leuk zijn.