Medewerkerstevredenheid: de voordelen van frequent onderzoek.

medewerkerstevredenheid-onderzoek-gaat-over-frequency,-Solkie,-Groei-door-te-vragen

Het is geen geheim dat gelukkige medewerkers beter presteren en minder snel vertrekken naar een andere werkgever. Ook weten we intussen dat als medewerkers zich betrokken voelen bij hun werk en het beleid van de organisatie, ze zich verantwoordelijker opstellen naar hun taken en teamleden. Als medewerkers het gevoel hebben dat ze zelf aan het roer staan van hun loopbaan en persoonlijke ontwikkeling, draagt dat bij aan het plezier en de bevlogenheid waarmee ze hun werk uitvoeren. Kortom, we weten intussen hoe het allemaal werkt. De vraag blijft hoe je die aspecten het best in kaart kan brengen.

HR-deskundigen raken er steeds meer van overtuigd dat frequent onderzoek naar medewerkerstevredenheid meer effect heeft dan een uitgebreide enquête op jaarbasis. Een onderzoek* uit 2017 in de Verenigde Staten, waarbij werknemers via zogenaamde pulse surveys werden bevraagd, liet zien dat na drie maanden vier van de tien medewerkers zich gelukkiger voelden. Dat had niets te maken met veranderingen in de werkzaamheden, omgeving of het beleid, maar puur en alleen met het feit dat er op frequente basis aandacht werd gegeven aan de bevindingen en behoeften van de werknemers.

 

Wat zijn de voordelen van frequent digitaal onderzoek?

1.     Je neemt medewerkers serieus

Alleen al het feit dat je als medewerkers op regelmatige basis wordt gevraagd hoe je je werk ervaart en wat er volgens jou nog kan worden verbeterd, geeft je het gevoel dat je ertoe doet. Jouw mening telt en dat draagt bij aan de betrokkenheid die je als medewerker ervaart. Waar je als HR-professional niet iedereen altijd persoonlijke aandacht kan geven, biedt frequent digitaal onderzoek je wel die mogelijkheid.

 

2.     Het is volledig AGV-proof

Digitaal onderzoek onder medewerkers is gemakkelijk zodanig in te richten dat het volledig voldoet aan de privacy wet- en regelgeving. Voor medewerkers geldt dat ze best bereid zijn om informatie te delen en hun mening te geven, mist ze ervan overtuigd zijn dat dit volledig anoniem kan en het hen op geen enkele wijze later kan worden na gedragen.

 

3.     Je krijgt snel meer inzicht in wat er speelt

Doordat medewerkers anoniem kunnen delen wat hen bezighoudt, krijg je veel meer informatie over wat er onder hen speelt dan je zelf kan waarnemen. Het voorkomt aannames, bijvoorbeeld over een manager die in jouw ogen prima functioneert, maar waar zijn teamleden een heel andere mening zijn toegedaan. Of dat het meevalt met de werkdruk, terwijl medewerkers het gevoel hebben dat ze gaan omvallen. Door frequent medewerkerstevredenheid te monitoren, kan je maatregelen treffen voor het te laat is.

 

4.     Je vergroot de betrokkenheid onder werknemers

Zodra medewerkers zien dat er wat gedaan wordt met de feedback die ze geven, zullen ze meer betrokken en verbonden voelen met de organisatie. Het stimuleert ze om nog kritischer na te denken over hoe hun werk beter, efficiënter of plezieriger kan. Betrokken medewerkers zijn ook productiever en eerder bereid om een stapje extra te zetten. Het is dus als HR-professional belangrijk dat je in je communicatie een duidelijk verband legt tussen het medewerkerstevredenheidsonderzoek en de maatregelen die je neemt.

 

5.     Het verloop onder medewerkers neemt af

Frequent onderzoek naar medewerkerstevredenheid verhoogt de betrokkenheid onder medewerkers. Dit zorgt ervoor dat ze minder geneigd zijn om van baan te veranderen. Ze kiezen er eerder voor zich binnen de organisatie verder te ontwikkelen en dat is winst. Het zorgt voor loyale, ervaren professionals binnen je organisatie die als voorbeeld of mentor kunnen fungeren voor nieuwe medewerkers. Daarnaast zijn het ambassadeurs die buiten hun werk bijdragen aan een positief imago van de organisatie.

 

6.     Het levert je (veel) geld op

De voordelen van frequent onderzoek naar medewerkerstevredenheid zijn zo groot, dat het nauwelijks in geld is uit te drukken. Toch zetten we graag even een paar voordelen op een rijtje, omdat ze misschien zo voor de hand liggend zijn, dat je er niet eens aan denkt. Gelukkige, betrokken werknemers zijn productiever, dus wordt er met minder mensen meer werk verzet. Ook verzuimen ze minder en dat scheelt al snel een hoop geld. Ze blijven langer bij dezelfde werkgever en dat scheelt veel geld in arbeidsmarktcommunicatie, werving en selectie en inwerkperiodes, opleiding en training. Gelukkige en betrokken medewerkers zijn ook flexibeler, staan meer open voor verandering en innovatie. Het wordt dus gemakkelijker om je organisatie aan te passen aan de markt en vanuit eigen kracht te groeien.


Bron:  * Onderzoek Tiny Pulse i.s.m. Gallup en Harvard Business Review 2017.


Deel dit artikel
Gerelateerde Blogs
Ervaar het zelf

Zelf Solkie een keertje uitproberen?