Medewerkersonderzoek, anoniem of niet?

medewerkerstevredenheidsonderzoek-anoniem-of-niet,-Solkie,-Groei-door-te-vragen

In tegenstelling tot wat je misschien zou verwachten, hoeven medewerkersonderzoeken of medewerkersbelevingsonderzoeken niet anoniem te zijn. Je kan dus aan de medewerkers vragen of ze hun persoonlijke gegevens willen invullen, met vanzelfsprekend de toevoeging dat alle informatie vertrouwelijk wordt behandeld. Toch is het verstandiger is om die anonimiteit wel te bieden. In dit blog leg ik je uit waarom.

 

Meeste medewerkers willen anonimiteit

De belangrijkste reden om medewerkersonderzoeken anoniem af te nemen, is simpelweg omdat meer dan driekwart van de mensen dat wil en daaraan toevoegt dat ze eerder geneigd zijn om een vragenlijst in te vullen als dat anoniem kan. Andersom is de vraag niet gesteld, maar het antwoord laat zich raden. Wil je dat zoveel mogelijk mensen meewerken aan het medewerkersonderzoek, dan ontkom je er niet aan om anonimiteit aan te bieden.

 

Houd het kort

Maar anonimiteit aanbieden is nog geen garantie voor een hoge respons. Onderzoek laat zien dat de lengte van de vragenlijst doorslaggevend kan zijn. Maar liefst 91% van de respondenten gaf aan eerder geneigd te zijn om mee te werken als de vragenlijst kort is. Nu kun je natuurlijk discussiëren over wat kort is, maar het mag duidelijk zijn dat de traditionele onderzoeken van ettelijke A4’tjes niet tot een korte vragenlijst worden gerekend.

 

Maak het ze gemakkelijk

Een ander opvallende uitkomst van hetzelfde onderzoek was de mate waarin medewerkers bereid zijn om open vragen in te vullen. Maar liefst 57% van de ondervraagden gaf aan af te haken zodra ze open vragen krijgen. Het is dus raadzaam om, als open vragen echt noodzakelijk zijn, deze pas aan het eind van het onderzoek te stellen. Ook de lengte van de vragen maakt het verschil. 94% van de respondenten geeft aan een onderzoek in te vullen als de vragen kort en bondig zijn geformuleerd.

 

Stuur gerust een reminder

Nog een manier om een hogere respons te krijgen op je medewerkersonderzoek: stuur een herinnering. Mensen denken al snel ‘dat doe ik later wel,’ en vergeten vervolgens om de vragen in te vullen. Ook worden vragenlijsten maar half ingevuld omdat er iets anders tussendoor komt. Een herinnering sturen helpt. Maar liefst twee derde van de respondenten geeft aan een vragenlijst alsnog in te vullen als ze er aan worden herinnerd. Overigens zit daar wel een maximum aan: na drie herinneringen wordt het als vervelend ervaren.

 

Deel de resultaten van het medewerkersonderzoek

Als medewerkers de moeite nemen om een vragenlijst in te vullen, willen ze er ook graag iets voor terug zien. In het onderzoek gaf bijna de helft (49%) aan dat ze de vragenlijst invullen als ze weten dat ze ook de resultaten te zien krijgen. Je kan dat natuurlijk heel clean doen, maar het is een uitgelezen kans om de uitkomsten te voorzien van een toelichting over beleidskeuzes en plannen voor de toekomst.

 

Hou het veilig

Terug naar de anonimiteit. In een enquête durven de meeste medewerkers meer te laten zien dan tijdens een gesprek. Weet dat ruim driekwart van de managers zichzelf transparant vindt, terwijl niet eens de helft van de werknemers die mening met ze deelt. Juist de anonimiteit biedt medewerkers de veiligheid om hun hart te luchten en eerlijke feedback te geven zonder sociaal wenselijk te zijn. Je krijgt inzicht in de onderstroom binnen de organisatie en dat is ontzettend waardevol, want daar zijn maar weinig mogelijkheden voor. En hoe hoger de respons, hoe completer het beeld dat het onderzoek oplevert.

 

Continu de vinger aan de pols

Solkie is gespecialiseerd in laagdrempelig, frequent onderzoek onder medewerkers op wetenschappelijke basis. De digitale vragenlijsten zijn kort en bondig, gemakkelijk te beantwoorden en voorzien van gamification. Deelnemers geven aan het leuk te vinden om de vragen in te vullen. En vergeten ze het een keer? Dan krijgen ze automatisch een reminder. En als HR-professional en leidinggevende kan je de resultaten real-time volgen op een overzichtelijk dashboard en heb je allerlei tools voor mooie rapportages.

 

Meer weten? Probeer het zelf. Of stuur je vraag naar Solkie.

Deel dit artikel
Gerelateerde Blogs
10 x keer beter presteren

10 x keer beter presteren

Presteren kun je leren. En als je beter presteert, is succes dichterbij. Verschillende onderzoeken onder mensen die bovengemiddeld presteren, laten zien welke factoren van invloed

Lees meer
Tips-voor-meer-bevlogenheid

Tips voor meer bevlogenheid

Bevlogen medewerkers presteren beter, zijn productiever en verzuimen minder. Daarnaast voelen ze zich verbonden met de organisatie. Ze blijven langer in dienst en met een

Lees meer
Zoeken
Aanbevolen Blogs
Nieuwsbrief

Altijd op de hoogte blijven? Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief!

Lees alles over...
Ervaar het zelf

Zelf Solkie een keertje uitproberen?