Investeren in een positieve werkomgeving betaalt zich dubbel en dwars terug

Werkomgeving

In verschillende blogs hebben we het al vaker gehad over de effecten van een positieve werkomgeving en werkplezier. Toch zien we dat werkgevers nog altijd moeite hebben met investeringen waarvan het rendement niet direct is terug te zien. Dat een positieve werkomgeving bijdraagt aan de motivatie en productiviteit van medewerkers, behoeft weinig uitleg. En dat het gevolg van zo’n omgeving is dat er minder wordt verzuimd en het personeelsverloop lager ligt, begrijpt ook iedereen. Maar wat levert het nou concreet op? We gaan eens proberen om de kosten en baten op een rijtje te krijgen.

Om het rekenen gemakkelijk te maken, gaan we even uit van een mkb-bedrijf met 100 werknemers. Daar zijn er best veel van. Vaak zijn deze bedrijven actief in competitieve markten, waarbij er altijd op kosten moet worden gestuurd om de marges overeind te houden. Investeringen worden dus kritisch geanalyseerd op verwacht rendement. Deze bedrijven moeten ook hard werken om het personeelsbestand op peil te houden; verzuim en verloop drukken al snel zwaar op productie, service en kosten.

Uitgangspunten in het rekensommetje

We gaan er in de berekening van uit dat de 100 medewerkers binnen het bedrijf gemiddeld een modaal inkomen verdienen. In 2024 bedraagt dit volgens het CBS 44.000 bruto per jaar. Daarnaast doen we twee aannames, die zijn gebaseerd op ervaringscijfers in verschillende onderzoeken. Een positieve werkomgeving verhoogt de gemiddelde productiviteit per medewerker met 5%. Daarnaast reduceert die positieve werkomgeving het verloop met 20%.

Financieel rendement van een positieve werkomgeving

Om het rendement van de verhoogde productiviteit te berekenen, nemen we het bruto inkomen als de opbrengst per medewerker. Dat betekent dat een verhoging van 5% een productiviteitswinst oplevert van 5% x 44.000 x 100 = € 220.000.
Voor de berekening van de vermindering van personeelsverloop nemen we de als uitgangspunt dat vervanging van een werknemer gemiddeld 50% van een jaarsalaris kost. Die kosten bestaan uit werving, selectie, verlies van productiviteit, opleiden en inwerken. In de praktijk zijn die kosten vaak nog veel hoger; zeker als vervanging op zich laat wachten.  50% van 44.000 = € 22.000. Als het verloop met 20% afneemt en het verloop eerst op 10% per jaar lag, dan wordt dit 8% per jaar. In plaats van tien hoeven nu dus maar 8 werknemers worden vervangen. Dat bespaart met de kengetallen in dit voorbeeld dus € 44.000
Tellen we het financiële rendement van een positieve werkomgeving bij elkaar op, dan komen we voor een bedrijf met 100 werknemers op € 264.000 per jaar. Wat niet in de berekening is meegenomen, is wat een positieve werkomgeving het met iedereen doet en wat dat betekent voor je imago als bedrijf op de arbeidsmarkt en naar je klanten.

Kosten van een positieve werkomgeving

Voor niets gaat de zon op. Toch vallen de investeringen in een positieve werkomgeving volledig in het niet bij wat het oplevert. De belangrijkste investering is frequent medewerkerstevredenheidsonderzoek. Door dat professioneel en voor medewerkers aantrekkelijk en laagdrempelig in te richten, weet je altijd wanneer en waar je aan de knoppen moet draaien. Je krijgt meer kosten door het vergroten van je opleidingsbudget, zodat medewerkers zich kunnen blijven ontwikkelen. Daarnaast zijn er nog de kosten van een aantal bedrijfsactiviteiten die bijdragen aan de onderlinge betrokkenheid en teamgeest, zoals een uitje, een borrel, een barbecue of een maatschappelijk event. De meeste maatregelen die bijdragen aan een positieve werkomgeving kosten echter niets. Die vragen alleen wat bewustzijn en verandering in houding en gedrag bij directie en leidinggevenden. We zetten een paar mogelijke veranderingen op een rijtje, die allemaal terug zijn te voeren op oprechte aandacht en interesse voor medewerkers en waardering en erkenning voor hun inzet en prestaties.

Gratis middelen voor een positieve werkomgeving

  • Aandacht voor persoonlijke ontwikkeling. Faciliteer de ambities van medewerkers, ga er regelmatig met elkaar over in gesprek en doe wat je met elkaar afspreekt.
  • Vier mijlpalen en successen. Sta even met elkaar stil bij een project dat is afgerond of een grote order die is binnengehaald. Benoem de succesfactoren en leermomenten en stel daarna nieuwe, realistische doelen.
  • Stimuleer innovatief denken bij medewerkers. Beloon goede ideeën met aandacht en waardering. Deel de initiatieven in de organisatie en laat zien wat de impact is.
  • Creëer een omgeving waarin vragen om kennis of hulp wordt gewaardeerd. Het bevordert samenwerking, teamgeest en zorgt ervoor dat processen in gang blijven.
  • Deel waardering van klanten met het team en bedrijf. Wat kan je doen om de klanttevredenheid nog verder te vergroten? Betrek het hele bedrijf daarbij en niet alleen de afdeling verkoop of customer service. Dat klant betaalt immers ieders inkomen.
  • Pak problemen direct aan en los ze op. Laat zien dat je als medewerker op je leiding en directie kunt vertrouwen, omdat ze zeggen wat ze doen en doen wat ze zeggen. Toon leiderschap en betrek je medewerkers.

Meer weten?

Wil je meer weten over de impact die een positieve werkomgeving kan hebben op jouw organisatie en hoe je dat meetbaar maakt? Neem contact op voor meer informatie.

Deel dit artikel
Gerelateerde Blogs
Ervaar het zelf

Zelf Solkie een keertje uitproberen?