Er is geen ontkomen meer aan. Om met je bedrijf succesvol te zijn, zul je over de EX-factor moeten beschikken. Heb je die niet, dan betekent dat het begin van het einde. Waar tot voor kort het allemaal draaide om de belevenis van de klant en de customer journey centraal stond in elk managementoverleg, draait het nu om de EX. Zeker nu veel medewerkers vanuit huis werken. Die EX staat voor Employee Experience en volgens menig business goeroe is het de basis voor succesvol ondernemen. Zonder EX geen CX, oftewel: een enthousiaste klant begint bij een bevlogen medewerker.
Herschreven in januari 2024.
Wat is Employee Experience (EX) precies?
Employee Experience is de optelsom van alle ervaringen die iemand gedurende het contact met een werkgever heeft. Dat begint dus niet op de eerste werkdag, maar al bij de uitnodiging voor het eerste sollicitatiegesprek.
Meer tips voor een sollicitatiegesprek lees je hier.
Het is ook breder dan alleen HR en secundaire arbeidsvoorwaarden. Allerlei faciliteiten in de organisatie, van de werkplek en ICT tot de inrichting van de kantine en de kleedruimte dragen bij aan de algehele beleving van een werknemer. Die ervaring telt elke dag. Dus met af en toe een personeelsuitje en een tafeltennis competitie ben je er niet. EX is dus ook iets anders dan het imago wat je neerzet in je arbeidsmarktcommunicatie. Het is de collectieve ervaring binnen de organisatie die wordt bepaald door elke individuele beleving van alledag.
De waarde van EX voor je organisatie
Waarom ineens al die aandacht voor Employee Experience? Recent onderzoek onder directies van grote bedrijven leert dat bij de meeste van deze organisaties EX op de agenda staat. Een vijfde van al deze bedrijven zegt intussen al concrete resultaten te hebben geboekt als het gaat om het verbeteren van EX. Het belang van een positieve beleving van werknemers is dus groot. Dat komt onder meer doordat de waardering van werknemers steeds beter zichtbaar wordt voor de buitenwereld. Op sociale media als LinkedIn en Glassdoor kan iedereen zijn of haar ervaringen met een bedrijf of instellingen delen. Zoals positieve klantervaringen in de vorm van reviews essentieel zijn bij consumentenmarketing, is employee experience dit intussen voor arbeidsmarktcommunicatie. Zeker als er bij bepaalde beroepsgroepen schaarste ontstaat op de arbeidsmarkt, is het zaak dat mensen de voordeur weten te vinden en dat je de achterdeur dicht weet te houden.
De andere waarde van EX zit ‘m in de wetenschap dat tevreden medewerkers beter presteren en minder ziek zijn. Met het verbeteren van de EX-factor binnen je organisatie, werk je dus tegelijkertijd aan verbeteren van je resultaten, je omzet, je winst. Investeringen in EX verdienen zich dus dubbel en dwars terug.
Hoe meet je EX?
Als EX zo belangrijk is voor je bedrijf, dan is het essentieel om te weten hoe het is gesteld met de EX-factor. Als je een grote organisatie hebt met enkele duizenden medewerkers, dan kan je al enige waarde toekennen aan de score op bijvoorbeeld Glassdoor. Maar, zoals bij alle waarderingssites geldt, wordt deze score al snel beïnvloed door extremen. Het is ook gevaarlijk om EX af te meten aan de resultaten van een jaarlijks werknemersonderzoek. Een dergelijke momentopname kan door allerlei interne en externe factoren worden beïnvloed. Wil je een hogere score? Laat dan het onderzoek invullen vlak na het personeelsfeest of rondom de zomervakantie als het mooi weer is. EX kan je wel meten met frequent onderzoek onder medewerkers. Frequent wil hier zeggen: maandelijks. Met een uitgebalanceerde vragenlijst die laagdrempelig, op attractieve wijze wordt uitgezet, is het goed mogelijk om de vinger aan de pols te houden en ontwikkeling van EX nauwgezet te volgen. Meer lezen over eenvoudig frequent meten?
Hoe werk je aan de EX?
Als je employee experience kunt meten, wil je ook weten wat je kunt doen om het te verbeteren. Het begint met het achterhalen van de factoren die van invloed zijn op de EX binnen je organisatie. Wat zijn de dingen die bepalen hoe medewerkers zich op hun werk voelen. En welke van die dingen zijn beïnvloedbaar? Die verschillende dingen ga je vervolgens meten en alle zaken die voor verbetering vatbaar zijn, bespreek je met je medewerkers. Je betrekt ze dus direct bij het aanpakken van de verbeterpunten binnen de organisatie. Dat maakt ze ook mede-eigenaar van de plannen en alleen al die betrokkenheid draagt in positieve zin bij aan EX. Vervolgens is het vooral een kwestie van volhouden: voortdurend blijven meten, voortdurend blijven verbeteren. Op den duur betaalt die inspanning zich ruimschoots terug in meer bevlogen medewerkers, meer werkplezier, een hogere productiviteit, meer omzet tegen minder kosten.
Lees hier meer of medewerkers nog voor geld bij je komen werken?