Wat is MTO (medewerkerstevredenheidsonderzoek)?

Wat-is-MTO-(medewerkerstevredenheidsonderzoek)-Solkie-groei-door-te-vragen

MTO is een afkorting van medewerkerstevredenheidsonderzoek. Een woord dat niets eens op een scrabblebord past en dus meestal wordt afgekort. MTO is een onderzoek waarbij wordt gemeten in hoeverre medewerkers tevreden zijn over hun werk en werkgever. Dat is natuurlijk heel breed en dat zorgt ervoor dat bij verschillende organisaties ook de MTO’s inhoudelijk van elkaar verschillen. Thema’s die bij een MTO horen zijn o.a. werkinhoud, arbeidsomstandigheden, management en beloning.


Hoe werkt een MTO?

Voor het digitale tijdperk was het MTO geen gemeengoed. Overigens zijn er ook nu nog organisaties die het MTO liever buiten de deur houden, maar dat terzijde. In die tijd bestond het MTO uit een stapel A4’tjes vol met gesloten en open vragen. Meestal werden deze vragenlijsten om de twee tot vijf jaar uitgereikt. De verwerking en analyse van deze enquêtes kostte veel tijd, dus kwam het voor dat de rapportage met de resultaten pas na een half jaar op de tafel van de directie en OR lag. En dan moest er ook nog iets mee worden gedaan en over gecommuniceerd worden. Je kunt je voorstellen dat de animo onder medewerkers om aan deze vragenlijsten mee te werken, niet erg groot was.


MTO anno nu

Tegenwoordig gaat het gelukkig allemaal veel sneller. Medewerkers worden per mail uitgenodigd om mee te werken aan het MTO. Meestal kunnen ze via een portaal inloggen om toegang te krijgen tot de vragenlijst. Deze worden digitaal verwerkt, zodat de resultaten en de analyse al snel beschikbaar zijn. In plaats van maanden, praten we nu over weken. Het kan nog sneller. Met puls-onderzoek meet je continu hoe de vlag erbij hangt in de organisatie. Deze onderzoeken komen via een app bij de medewerkers terecht, die dan antwoord geven op enkele vragen over specifieke thema’s. Via een dashboard kunnen directie en HR de resultaten monitoren.


Waarom een MTO?

Nu we hebben uitgelegd wat een MTO is en hoe het werkt, is natuurlijk de vraag waarom je al die moeite zou doen? Want of je het nou op de klassieke of meest moderne wijze doet: een MTO kost altijd tijd en geld. Dus moet het ook iets opleveren, anders kan je de investering beter achterwege laten. De belangrijkste reden voor een MTO is dat het een van de weinige manieren is om betrokkenheid en bevlogenheid te meten onder medewerkers. En dat zijn – zo hebben verschillende onderzoeken* laten zien – de belangrijkste factoren voor de inzetbaarheid en productiviteit van personeel.


Voordelen van betrokkenheid en bevlogenheid

Het onderzoek van Gallup naar betrokkenheid van personeel, liet zien dat bedrijven waar medewerkers zich betrokken voelen, 147% beter presteerden dan hun concurrenten. Meer betrokkenheid en bevlogenheid onder medewerkers levert meer op dan alleen extra omzet en winst: de productiviteit is hoger, hogere klanttevredenheid, betere werksfeer, minder uitval door ziekte en langere dienstverbanden, wat behoud van kennis en ervaring betekent.


Er valt veel te winnen

The Conference Board, een onderzoeksbureau in New York, heeft een onderzoek gedaan naar de tevredenheid van medewerkers binnen grote organisaties. Daaruit kwam naar voren dat slechts 45% van alle medewerkers tevreden is met hun baan. Onder de jongere garde lag dat cijfer nog lager: ruim 35% van de medewerkers jonger dan 25 bleek tevreden met de baan. Andere onderzoeken hebben al laten zien wat voor jongeren factoren zijn die de mate van tevredenheid over hun werk beïnvloeden: zekerheid van werk, een passende beloning, autonomie, ontwikkelmogelijkheden, groeiperspectief, open cultuur, lage drempels, erkenning en waardering. Dus als je de jeugd de toekomst wilt geven, zijn dat de aspecten binnen het werk waar je je op moet richten.


Hoe richt je een MTO in?

Als we alle informatie uit dit blog bij elkaar optellen, kunnen we een paar conclusies trekken:

  •         Het loont om te investeren in betrokkenheid en bevlogenheid van medewerkers
  •         Die betrokkenheid en bevlogenheid begint met een hogere medewerkerstevredenheid
  •         Medewerkerstevredenheid kan je vergroten door beleid te voeren op factoren als zekerheid van werk, autonomie, erkenning en waardering, etc.


Nu is het de kunst om te weten of je beleid effect heeft. En daar kan je een MTO goed bij gebruiken. Om vat te krijgen op het korte- en lange termijn effect van beleid en maatregelen, werkt het puls-onderzoek het beste. Je beschikt dan over een continue graadmeter die voortdurend resultaten en analyses levert. Solkie levert op laagdrempelige wijze puls-onderzoek en kan je adviseren bij het inrichten van de vragenlijsten per thema. Meer weten? Bel Solkie of probeer het zelf.

Deel dit artikel
Gerelateerde Blogs
Zoeken
Search
Aanbevolen Blogs
Nieuwsbrief

Altijd op de hoogte blijven? Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief!

Lees alles over...
Ervaar het zelf

Zelf Solkie een keertje uitproberen?