Meten van medewerkerstevredenheid

Meten-van-medewerkerstevredenheid,-Solkie,-Groei-door-te-vragen

Wat is MTO (medewerkerstevredenheidsonderzoek)? In een tijd waarin de arbeidsmarkt krapper is dan ooit, is het nog belangrijker om te zorgen dat je werknemers tevreden zijn. Het is al lastig genoeg om goede mensen aan te trekken en als tegelijkertijd de achterdeur wijd open staat, is het dweilen met de kraan open. Daar komt bij dat verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat tevreden medewerkers beter presteren, minder verzuimen en zorgen voor tevreden klanten. Tel uit je winst.

 

Wat is medewerkerstevredenheid

Voor we het hebben over het meten van medewerkerstevredenheid, is het noodzakelijk om met elkaar helder te hebben wat medewerkerstevredenheid precies is. Want als dat niet duidelijk is, weet je ook niet wat je gaat meten. Medewerkerstevredenheid is de mate waarin een medewerker zich gelukkig voelt bij zijn of haar werk. Dat geluksgevoel wordt bepaald door factoren als inhoud van de werkzaamheden, de arbeidsomstandigheden, de sfeer en de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden.

 

Verschil met medewerkersbetrokkenheid

Medewerkerstevredenheid wordt regelmatig verward met medewerkersbetrokkenheid. Hoewel ze zeker met elkaar te maken hebben, is er een duidelijk verschil en zijn ze ook niet onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een betrokken medewerkers heeft een emotionele band met het werk en de organisatie. Hij of zij voelt zich verantwoordelijk voor het werk en is begaan met de resultaten en prestaties van de organisatie. Kritiek op de organisatie voelt als persoonlijke kritiek. Een betrokken medewerker hoeft niet altijd een tevreden medewerker te zijn. Als er ontwikkelingen binnen de organisatie zijn waar de betrokken medewerker niet achter staat, kan dat leiden tot grote ontevredenheid.

 

Meten van werknemerstevredenheid

Als je de medewerkerstevredenheid wilt beïnvloeden, begin je met meten. Want je wilt natuurlijk weten hoe de organisatie er voor staat, waar het goed gaat en wat er beter kan. Ook wil je weten waar de quick wins zijn te behalen, waar snel ingrijpen wenselijk is en wat op de langere termijn aandacht behoeft. Dat inzicht krijg je niet met een jaarlijkse enquête, zoals nog tal van organisatie doen. Je zult gebruik moeten maken van pulse metingen: frequent laagdrempelig onderzoek onder medewerkers.

 

Verbeteren van medewerkerstevredenheid

Zodra je gebruik maakt van frequent medewerkerstevredenheidsonderzoek, kan je constructief aan de slag met maatregelen om die medewerkerstevredenheid te verbeteren. We onderscheiden daarbij drie niveaus: strategisch, tactisch en operationeel/

          Strategische niveau

Zorg ervoor dat de resultaten van onderzoek naar medewerkerstevredenheid niet eenmaal per jaar op de agenda van management meetings staat, maar het een vast agendapunt wordt voor elke meeting

          Tactisch niveau

Begeleid managers en afdelingen bij het implementeren van maatregelen die bijdragen aan de werknemerstevredenheid. Zorg dat deze maatregelen en de effecten ervan met elkaar worden gedeeld en maak de resultaten voor de gehele organisatie inzichtelijk

          Operationeel niveau

Zet medewerkerstevredenheid op de agenda van de gesprekkencyclus. Laat medewerkers meedenken over maatregelen die hun tevredenheid positief beïnvloeden. Koppel genomen maatregelen en resultaten rechtstreeks met ze terug. Laat zien dat je als organisatie medewerkerstevredenheid serieus neemt en er concreet mee aan de slag gaat.

 

Waarom zou je continue medewerkerstevredenheid meten?

Als je regelmatig een tevredenheidsonderzoek onder je werknemers afneemt, ben je constant op de hoogte van hoe het met ze gaat en van hoe ze over de organisatie denken. Daarnaast kun je door regelmatig zo’n onderzoek af te nemen ook trends en ontwikkelingen zien. Als manager kun je daarop inspelen om ervoor te zorgen dat iedereen tevreden naar zijn werk gaat. Door de continue aandacht krijg je ook een beweging vanuit de medewerkers zelf. Dat is het voordeel van continue meten via een online applicatie.

 

Waarom zijn tevreden medewerkers belangrijk?

Tevreden medewerkers zijn de spil van een organisatie. Als mensen zich prettig voelen op de werkvloer, zullen ze minder zelf verzuimen. En als ze zich binnen het bedrijf gewaardeerd voelen, zullen ze zich er ook met hart en ziel voor inzetten. Ze gaan zich immers verantwoordelijk voelen voor de kwaliteit en het resultaat van hun werkzaamheden. Het is daarom belangrijk dat je als manager altijd weet hoe iemand zich binnen het bedrijf voelt. Door continue de medewerkerstevredenheid te meten, kom je daarachter.

Wat leveren tevreden en gemotiveerde werknemers op?

  • 20% meer productiviteit
  • 22% meer marge
  • 10% hogere klanttevredenheid
  • 37% minder verzuim
  • 65% minder verloop

 

Geen langdradige onderzoeken

Natuurlijk zit niet iedere werknemer erop te wachten om regelmatig een vragenlijst van een aantal A4’tjes in te vullen. Bovendien is dat enorm tijdrovend en dus alles behalve bevorderend voor de organisatie. Toch wil je wel altijd op de hoogte zijn van wat in je werknemers omgaat wat betreft hun gevoel tegenover en binnen de organisatie. Daarom pakken we het bij Solkie anders aan. Door Solkie kun je continue de medewerkerstevredenheid meten, zonder dat jouw medewerkers een afkeer tegen de vragenlijsten krijgen. Via Solkie krijgen jouw medewerkers namelijk elke maand een paar vragen die ze binnen vijf minuten kunnen beantwoorden. Aan deze korte vragenlijstjes zijn ook korte filmpjes en animaties toegevoegd. Ook ontvangen medewerkers elke maand andere vragen, hun eigen resultaten en tips om bijvoorbeeld werkdruk zelf te verminderen. Dat maakt het voor een medewerker al een stuk aantrekkelijker om de vragenlijst in te vullen. Bij Solkie kun je dus op een leuke en interessante manier meten hoe tevreden jouw medewerkers zijn.

 

Veel voordelen voor managers

Door de leuke, kleine en vlotte onderzoeken van Solkie kun je als manager continue de medewerkerstevredenheid meten, zonder dat jouw medewerkers het als een last zien om de vragenlijsten in te vullen. Hierdoor weet je voortdurend wat er binnen de organisatie afspeelt. Bovendien krijg je als manager door Solkie concrete tools aangereikt, waarmee je de beleving van je medewerkers positief kunt beïnvloeden. Met de cijfers die je via Solkie binnenkrijgt, kun je ook nog eens je eigen resultaten benchmarken.

 

Dankzij Solkie blijft jouw organisatie gezond

Door Solkie in te zetten krijg je inzicht in de aandachtspunten van jouw organisatie. En door continue de medewerkerstevredenheid te meten, ben je altijd op de hoogte van recente en relevante informatie over het gedrag, de houding en de motivatie van medewerkers tegenover de organisatie. Als manager kun je hierop sneller en efficiënter jouw bestuur aanpassen en aan de juiste punten aandacht geven. Kortom: door continue de medewerkerstevredenheid te meten middels Solkie, kun je ervoor zorgen dat jouw organisatie in zowel financiële als in menselijke zin gezond blijft.

Deel dit artikel
Gerelateerde Blogs
Ervaar het zelf

Zelf Solkie een keertje uitproberen?