,

Belang van onboarding voor employer branding

Belang-van-onboarding-voor-employer-branding,-Solkie,-Groei-door-te-vragen

Een onboardingsprogramma is bedoeld om nieuwe medewerkers in een organisatie te integreren en ze te helpen wennen aan hun nieuwe rol, team en bedrijfscultuur. Het onboardingsproces begint al op het moment dat een nieuwe medewerker de baan accepteert en duurt enkele weken tot maanden nadat de medewerker in de nieuwe functie is begonnen. Een goed onboardingsprogramma heeft tal van voordelen en draagt bij aan employer branding. We leggen je graag uit hoe dat zit.

 

Doelen van onboarding

De doelen van een onboardingsprogramma zijn onder andere:

  •         Nieuwe medewerkers helpen de bedrijfscultuur, missie en waarden te begrijpen
  •         Informatie verstrekken over de functie-eisen, verwachtingen en verantwoordelijkheden
  •         Nieuwe medewerkers voorstellen aan hun teamleden, managers en andere belanghebbenden
  •         Het verstrekken van de nodige training en middelen om de taak effectief uit te voeren
  •         Het aanpakken van eventuele zorgen of vragen van nieuwe medewerkers
  •         Het creëren van een gevoel van verbondenheid en verbondenheid met de organisatie.

Een goed opgezet onboardingsprogramma levert tal van voordelen op voor zowel de werkgever als de nieuwe werknemer. Voor de werkgever helpt het bij het verbeteren van het behoud, de productiviteit en het werkplezier. Voor de nieuwe medewerker employer brandingvermindert het mogelijke onzekerheid en stress, vergroot het de werktevredenheid en de nieuwe werknemer heeft eerder het gevoel bij te kunnen dragen aan de organisatie.

 

Wat is employer branding

Employer branding is het creëren en promoten van de reputatie van een bedrijf als favoriete werkgever. Het omvat onder meer het ontwikkelen en communiceren van de unieke kenmerken, waarden en cultuur van een organisatie om toptalent aan te trekken en te behouden. Een sterk employer brand helpt een bedrijf om zich te onderscheiden in een competitieve arbeidsmarkt en zo hoogwaardige kandidaten aan te trekken. Het verbetert ook de betrokkenheid en het behoud van medewerkers door een gevoel van trots en loyaliteit te creëren bij de bestaande werknemers.

 

Strategieën

Enkele populaire strategieën die bij employer branding worden gebruikt, zijn onder meer het ontwikkelen van een overtuigende waardepropositie voor medewerkers, het creëren van een sterke bedrijfscultuur, het aanbieden van concurrerende belonings- en arbeidsvoorwaardenpakketten en het benutten van sociale media en andere digitale kanalen om het merk en de cultuur van de organisatie onder de aandacht te brengen. Employer branding is ook een cruciaal aspect van talentmanagement en kan het een aanzienlijke impact hebben op het vermogen van een organisatie om talent aan te trekken en te behouden.

 

Onboarding en employer branding

En hier maken we de cirkel rond. Want talent behouden begint met een goed onboardingsprogramma. Doe je dat niet, dan loop je de nodige risico’s. 5% van alle nieuwe werknemers stopt al tijdens of na de eerste dag. 20% van het personeelsverloop vindt plaats binnen anderhalve maand. En een derde van de werknemers maakt het eerste jaar niet af. De kosten van een dergelijk verloop zijn enorm en het doet afbreuk aan employer branding van je organisatie. Mensen vertellen vooral in de eerste maanden veel over hun nieuwe baan en delen dit ook online. Als organisatie heb je er alle belang bij dat dit positieve, enthousiaste verhalen zijn.

 

Tips voor onboarding

Bij een goed onboardingsprogramma komt heel wat kijken. Dat fiks je niet in een week. Met wat laaghangend fruit kun je wel meteen aan de slag. Vandaar dat we dat hier graag met je delen:

  •         Creëer wat voorpret en stuur de werknemer die gaat starten ruim van tevoren een welkomstpakket, een bloemetje of een kaart.
  •         Zorg dat alles op de eerste dag goed en volledig is geregeld: werkplek, ondersteunende materialen, inloggegevens, kennismaken met collega’s, etc.
  •         Maak van een ervaren collega een mentor of buddy, die een antwoord heeft op alle vragen en meteen in de gaten houdt of het goed gaat met de nieuweling.
  •         Maak een checklist en een planning van alle programmaonderdelen, zodat er niets wordt vergeten en de nieuwe werknemer ook zelf kan zien wat er nog gaat gebeuren binnen het onboardingsprogramma.

Onboarding verbeteren

Natuurlijk wil je weten of je nieuwe talent tijdens de eerste maanden gemotiveerd blijft. Met Solkie houd je eenvoudig de vinger aan de pols. Je krijgt inzicht in de ontwikkeling van motivatie, betrokkenheid en bevlogenheid. Je krijgt ook informatie over de reden of het moment dat mensen afhaken, zodat je er actie op kunt ondernemen. Op die manier kan je het onboardingsprogramma steeds verder ontwikkelen en verbeteren. Wil je daar meer over weten? Bel Solkie.

Deel dit artikel
Gerelateerde Blogs
Zoeken
Search
Aanbevolen Blogs
Nieuwsbrief

Altijd op de hoogte blijven? Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief!

Lees alles over...
Ervaar het zelf

Zelf Solkie een keertje uitproberen?