Een medewerkersonderzoek. Een bewezen middel voor hogere prestaties van je werknemers. Lees hier meer over wat een medewerkersonderzoek is. Maar wat kost een medewerkersonderzoek eigenlijk?
De kosten van frequent onderzoek onder medewerkers lopen nogal uiteen. De prijs is van tal van factoren afhankelijk, zoals:
- Aantal vragen
- Type vragen
- Aantal respondenten
- Methode van onderzoek
- Mate waarin variabelen worden gesplitst
- Type rapportage (online, data, schriftelijk)
- Organisatie (wie doet wat)
- Communicatie
- Gebruik van gamification
- Enzovoort
Het is dan ook ontzettend lastig om in de markt prijzen te vergelijken. Om toch enig houvast te bieden in het vergelijken van medewerkersonderzoeken, volgen hieronder enkele tips:
- Het maakt nogal uit of je alleen een rapportage met verzamelde gegevens krijgt of dat elke medewerker individueel een rapport krijgt. Solkie geeft ze allemaal. Medewerkers krijgen hun eigen score te zien en HR en management zien de uitkomsten en ontwikkelingen op een realtime dashboard.
- Als het gaat om advies, verschillen partijen nogal. De meeste bureaus adviseren om meer met medewerkers in gesprek te gaan. Solkie vindt dat ook belangrijk, maar geeft ook medewerkers het advies om met elkaar, met klanten en met leidinggevenden in gesprek te gaan. Zo creëer je een gezonde communicatieve balans in plaats van top-down communicatie. In de app van de medewerkers krijgen ze tip hoe ze dit kunnen aanpakken.
- Er zijn maar weinig medewerkersonderzoeken met een maandelijkse frequentie en hoge respons. Solkie biedt de mogelijkheid om elke maand medewerkers te bevragen op zes thema’s en twintig onderwerpen die te maken hebben met bevlogenheid, betrokkenheid, motivatie en prestatie. Het effect van interventies op deze thema’s is dus heel snel terug te lezen. Trends en ontwikkelingen worden op die manier heel inzichtelijk.
Een voorbeeld:
In retailorganisaties is de betrokkenheid en bevlogenheid hoger in de periode richting Kerst. Medewerkers leven naar zo’n periode toe. Tegelijkertijd neemt ook de werkdruk toe. De kunst is om dat met de juiste communicatie en interventies in balans te houden. Met Solkie kan je dat feilloos in beeld brengen en ook het jaar erna opnieuw meten om te zien of bepaalde maatregelen effect hebben gehad.
De kosten van medewerkersonderzoek
Wat kost koffie?
Even ter vergelijk. Onderzoek leert dat Nederlandse werknemers gemiddeld 2,4 kopjes koffie per dag drinken. Een kopje koffie kost gemiddeld 40 cent. Met ruim 260 werkbare dagen in een jaar, kost koffie per medewerker € 250. Dat is ruim 10x zoveel dan de kosten van goed medewerkersonderzoek.