Als je werk een coole game zou zijn…

Als je werk een coole game zou zijn, Solkie, Groei door te vragen

… dan was je bereid ervoor te betalen. Dan was het iets wat je zou mogen doen, in plaats van moeten. Een gave ervaring, die op zich al waarde heeft. Maar dat is het dus vaak niet. Je zou het misschien niet eens doen als het gratis was? Toch zit er wezenlijk maar weinig verschil tussen je werk en een coole game. Lees verder en we zullen je uitleggen hoe je je eigen werk zo gaaf kan maken dat je er bij wijze van spreken voor zou willen betalen. Terwijl je eigenlijk gewoon je salaris krijgt natuurlijk! Te mooi om waar te zijn? Nee hoor, gewoon gericht werken aan flow in je werk. Wat is flow? Zoiets als gamification, maar dan voor jezelf. 

Laten we eerst even kijken naar gamification, wat een eerste goede stap is, en hoe je op basis hiervan je eigen flow kunt creëren, hoe saai of stressvol een activiteit ook is.


Flow door gamification


Gamification betekenis

Gamification is een begrip dat steeds vaker opduikt, niet alleen in onderwijs zoals in e-learnings, maar ook in het HR domein. Het gaat hier om het toevoegen van spelelementen aan alledaagse processen om mensen te stimuleren aan deze processen deel te nemen. Populair gezegd: als het een spelletje is, doen er meer mensen mee en vinden ze het ook leuker. Dat weten we al sinds onze kindertijd, toen we de meest basale vaardigheden spelenderwijs hebben geleerd. Met gamification halen we dat weer terug, zodat er meer plezier ontstaat en meer mensen het willen doen.

 

Wanneer gebruik je gamification

Gamification kent tal van toepassingen, want sinds de industriële revolutie zijn er heel veel repeterende en saaie handelingen. Om deze handelingen of alledaagse processen leuker te maken, kan je gamification inzetten, zodat meer mensen het blijven of gaan doen.

 

Zelf gamification toepassen

Zoals al gesteld kan je het op veel dagelijkse processen toepassen. Het is een kwestie van uitproberen en aanpassen. Maar een aantal zaken is ondertussen al onderzocht. Deze elementen kan je toepassen in je eerste experiment.

Er zijn elementen die appelleren aan de linkerhelft van ons brein en andere juist aan de rechterzijde. Spelelementen die bij het linkerdeel van hersenen horen zijn bijvoorbeeld prestatie en ontwikkeling (accomplishment), eigendom en bezit (ownership) en schaarste en ongeduld (scarcity).

Het rechterbrein wordt vooral getriggerd door spelelementen als creativiteit en feedback (empowerment), sociale invloed en relaties (social influence) en onvoorspelbaarheid en nieuwsgierigheid (unpredictability).

Een ander onderscheid is de tweedeling in positieve en negatieve motivatie. Technieken die aanspraak doen op je creativiteit en het ontwikkelen van vaardigheden, geven je een positief gevoel. Je voelt je er beter door. Dit zijn technieken die vallen onder zogenaamde ‘white hat gamification’. Voorbeelden zijn prestatie en ontwikkeling (accomplishment) en creativiteit en feedback (empowerment).[/vc_column_text][vc_empty_space][vc_single_image image=”5132″ img_size=”full”][vc_empty_space][vc_column_text]Daar tegenover zijn er technieken die je een gevoel geven dat je door moet gaan terwijl je niet weet wat er nog komt. Of als je niet door gaat, je dingen zult missen of verliezen. Dit noemen we “black hat gamification” technieken, zoals beloningen of “fear of missing out” (FOMO). Ook die technieken maken aanspraak op je motivatie, maar geven je zelden een echt goed gevoel. Voorbeelden daarvan zijn schaarste en ongeduld (scarcity) en onvoorspelbaarheid en nieuwsgierigheid (unpredictability).

Nu moet je niet denken dat black hat technieken slecht zijn. Je geeft jezelf ook wel eens een beloning als je naar de sportschool bent gegaan, toch? Dat is een techniek voor zelfmotivatie. Gamification is van te voren bedacht door een anderen. Maar je kan dus ook jezelf motiveren of in een staat van flow brengen.

 

Wat is flow?


Hoe werkt flow?

Flow staat voor een optimale ervaring: je gaat helemaal op in een uitdagende taak. En optimaal werken willen we allemaal wel. Je werkgever of opdrachtgever wil dat en jij wil dat. Want optimaal werken betekent dat jij meer werkgeluk ervaart. Optimaal werken betekent gezonder werken en maakt vaak ook  privé gezonder en gelukkiger. Je krijgt gewoon meer voor elkaar en op een betere manier. Maar hoe doe je dat nu?

Flow begint bij een activiteit met een duidelijk doel, dat belangrijk genoeg is voor jou. Iets waarvan je het nut duidelijk inziet. Het is daarnaast essentieel dat jij zelf kunt bepalen hoe je die activiteit gaat doen.

 

Wat is het nut van flow?

“Leuk, maar wat heb je eraan?”, zul je misschien vragen. Allereerst helpt het je beter te concentreren, zonder allerlei irritante, storende gedachten. Je bent gewoon “lekker bezig” en bent ook eerder klaar. Je maakt bovendien minder fouten. En als je regelmatig flow ervaart, word je ook nog eens sneller beter in die taak.

Regelmatig flow ervaren zorgt ervoor dat je bevlogenheid (ook wel engagement genoemd) opbouwt. Je voelt je dan energieker, enthousiaster over je werk en hebt een veel betere focus. Met als gevolg dat je zowel gezonder, gelukkiger als succesvoller bent. Tel uit je winst.

 

Zelf flow ervaren?

Stel je nu eens voor dat je je eigen werk zou kunnen gamifien. Dan kun je dus je eigen flow opwekken.

Kies daarvoor een activiteit uitdagend genoeg is voor jou. Niet te moeilijk, maar ook niet te makkelijk. Hoe je dat weet? Je hebt er vast al wel een gevoel bij op basis van eerdere pogingen of vergelijkbare taken. Maar je kunt het nog duidelijker maken door een activiteit te bedenken waar je je snel en vaak goed bij voelt. Je kunt bijvoorbeeld met je telefoon gaan bijhouden hoe snel je iets voor elkaar krijgt, of gaan tellen hoe vaak iets lukt binnen een bepaalde tijd. Het maakt eigenlijk niet uit, als je maar steeds weet wat de “stand” is. En daar stel je dan vervolgens je eigen uitdaging op in: de volgende keer sneller doen, of vaker, of beter. Je creëert dus je eigen wedstrijdje.

Maar het hoeft geen competitie te zijn. Je kunt ook humor gebruiken, of dingen mooier maken, bijvoorbeeld door saaie teksten om te zetten in tekeningetjes, of kleuren te gebruiken om een bepaald patroon te maken. Ook het inbouwen van verrassingselementen kan flow opleveren.

Dit heet playful work design, een nieuwe tak van sport die mensen helpt meer flow te ervaren in hun werk.


Het antwoord op gamification of flow?

 

Hoe wij je hierbij kunnen helpen

Eigenlijk is flow iets wat je het beste zelf kunt maken, voor jezelf. Maar soms helpt het om een beetje inspiratie te krijgen en wat ondersteuning bij het uitvinden wat voor jou werkt en bij het experimenteren met work hacks. Dit zijn kleine veranderingen in de manier waarop je bepaalde taken aanpakt of er tegenaan kijkt, waardoor de kans op flow in die taak toeneemt. We hebben bij werkdesign Vivic inmiddels veel voorbeelden van dit soort work hacks. Het mooie is dat een klein deel van de mensen van nature hun eigen flow oproept, zonder het zelf te weten. Dit zijn de mooiste work hacks.

Het beste werkt dit als je binnen een organisatie voorbeelden van work hacks verzamelt en op basis hiervan op maat gesneden workshops ontwikkelt om anderen (die dit niet vanzelf doen) te helpen hun eigen work hacks te ontwikkelen. En ze vervolgens te ondersteunen bij het experimenten en verfijnen daarvan. Totdat ze na een paar maanden zelf in staat zijn bij willekeurige taken die stress of verveling oproepen, work hacks toe te passen, die hen flow geven.

 

Waarom zou je Gamification in medewerkersonderzoeken willen hebben?

Groei door te vragen. Solkie helpt organisaties inzicht te geven in de interne groei van medewerkers. Ervaren ze werkgeluk of juist werkdruk. Je ontvangt antwoorden op vragen als: Zijn medewerkers nog betrokken? Zitten ze nog bevlogen in hun werk? Is de communicatie nog wel goed?

Dat kan alleen als je elke maand een meetmoment hebt. Dan zie je namelijk trends en kun je adequaat inspelen op actuele ontwikkelen.

Als je elke maand een meetmoment hebt, dan moet het ook interessant en leuk zijn voor medewerkers, zodat ze ook maandelijks het vragenlijstje in te vullen. Daarom heeft Solkie allerlei game-elementen toegepast in de software, ook wel gamification genoemd. Samen met de tips en de resultaten die medewerkers ontvangen, is de response 20% tot 40% hoger ten opzichte van vragenlijsten zonder deze elementen.

Deel dit artikel
Gerelateerde Blogs
Doelgericht-managen,-solkie-groei-door-te-vragen

Doelgericht managen

Als organisatie heb je een doel voor ogen. Vaak is dat omschreven in een visie. Voor veel mensen is het verschil tussen een missie en

Lees meer
Zoeken
Aanbevolen Blogs
Nieuwsbrief

Altijd op de hoogte blijven? Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief!

Lees alles over...
Ervaar het zelf

Zelf Solkie een keertje uitproberen?