Internet heeft de wereld verandert en de smartphone deed daar nog een flinke schep bovenop. Ons dagelijks leven ziet er compleet anders uit dan 15 jaar geleden. Want het was in 2007 dat Steve Jobs de iPhone introduceerde. Sinds we allemaal via de smartphone met het internet zijn verbonden, hoeven we ons geen moment meer te vervelen. Als je even niet weet wat je wil doen, pak je je smartphone en voor je het in de gaten hebt, ben je een half uur verder. Kijk maar bij bushaltes, op treinstations of op een schoolplein of ga het voor jezelf na.
In 2017 vertelt Manoush Zomorodi in TED over een onderzoek dat ze Bored & Brilliant hebben genoemd. Op vrijwillige basis deden zo’n 20.000 mensen in de Verenigde Staten mee aan de Challenge Week. Manoush had een aantal bekende app-providers bereid gevonden om mee te werken aan het onderzoek, zodat het gedrag van gebruikers inzichtelijk kon worden gemaakt. Bij aanvang van de Challenge Week bleek dat de deelnemers gemiddeld 120 minuten per dag doorbrengen met hun smartphone. Gemiddeld checken ze 60 keer per dag hun smartphone op nieuwe meldingen.
Challenge Week
Het idee achter de Challenge Week was om te zien in hoeverre mensen bewust zijn van hun gedrag in relatie tot hun smartphone en of ze in staat en bereid zijn om dit gedrag te veranderen. Op de eerste dag kregen de deelnemers de opdracht om hun smartphone weg te stoppen tijdens verplaatsingen binnen en buiten (wandelen, fietsen, auto). Op dag drie kwam een van de lastigste uitdagingen: delete de app die jou het meest aan je smartphone verbindt. Voor de een is dat een sociaal medium als Facebook of Instagram; voor de ander een verslavend spelletje als Candy Crush.
Teleurstellend
Manoush kreeg veel reacties van deelnemers, die vooral waren terug te voeren op bewustwording. Van “Zelfs als ik naar de lift loop, check ik mijn smartphone” tot “Ik heb het gevoel dat ik wakker ben geworden.” Toch bleek dat na een week het aantal minuten per dag slechts was afgenomen van 120 naar 114. Volgens een woordvoerder van Netflix was dat niet zo raar. “Alle apps en streamingsdiensten vechten om je aandacht. Ze hebben daar professionals op zitten en geven er veel geld aan uit. Niet zo gek dus dat die smartphone elke keer je aandacht krijgt.”
Creativiteit
Vervelen hoeft dus niet meer en dat is waar neurowetenschappers zich zorgen over maken. Want vervelen is juist goed. Als je brein een tijdje weinig prikkels krijgt, gaat er van alles gebeuren. Er worden nieuwe verbindingen aangemaakt, die ervoor zorgen dat zaken op hun plek vallen en er ruimte komt voor nieuwe inzichten. Vervelen leidt tot creativiteit en oplossingen voor problemen; iets wat we juist in deze tijd met enorm grote vraagstukken, hard nodig hebben. Dus in plaats van meteen naar je smartphone te grijpen, is het soms beter om gewoon even uit het raam te staren of – nog beter – een wandeling te maken.
Werkvloer
Hoe kan je deze kennis toepassen op de werkvloer? Want elke organisatie kan wel wat extra creativiteit gebruiken. Als je dan weet dat die creativiteit in de kiem wordt gesmoord door de manier waarop we met onze smartphone omgaan… Tja, wat dan? Een mandje bij de entree waar iedereen de smartphone inlevert? Een extra app waarmee de schermtijd wordt begrensd? We zijn inmiddels zo vervlochten met onze smartphone dat dergelijke maatregelen met zekerheid leiden tot protest en onvrede. Manoush Zomorodi biedt in haar presentatie ook geen oplossing. Wel geeft ze aan dat het voor iedereen goed is om regelmatig even “uit” te staan, door even niks te doen of door te bewegen zonder smartphone. Om de smartphone weer te gebruiken als een instrument in plaats van het te zien als een vanzelfsprekendheid.
Monitoren
Als je met de nodige creativiteit een aantal middelen en maatregelen hebt ontwikkeld die medewerkers ertoe brengen om minder tijd aan hun smartphone te laten besteden, wil je ook weten of het werkt. Dat effect meet je met frequent onderzoek onder medewerkers. Dat is laagdrempelig, voordelig en efficiënt. Wil je daar meer over weten? Bel dan Solkie, met je… smartphone 😉