Voorbeelden uitnodigingsbrieven voor medewerkersonderzoeken

We hebben gemerkt dat er veel behoefte is aan voorbeelden van uitnodigingsbrieven voor medewerkersonderzoeken waarmee je medewerkers uitnodigt om mee te werken aan een onderzoek. Begrijpelijk want die uitnodiging bepaalt al in grote mate of iemand gaat meewerken of niet.

Vier voorbeelden van een uitnodigingsbrief /e-mail voor medewerkers om mee te doen aan een onderzoek. Het staat je volledig vrij om ze naar eigen inzicht te gebruiken. Er zit geen auteursrecht op en nemen dan ook volledig afstand van elke vorm van aansprakelijkheid. Doe er je voordeel mee.

En heb je nog vragen? Groei door te vragen en stel ze gerust.

 

Eisen voor een goede uitnodigingsbrief

Voordat je verder leest. Wat maakt een uitnodigingsbrief nou een goede uitnodigingsbrief? Eentje die ervoor zorgt dat de lezer gaat meewerken aan het medewerkersonderzoek, natuurlijk! Er is een aantal redenen waarom iemand een medewerkersonderzoek invult:

  •      Hij/zij wil zijn/haar mening geven.
  •      Iemand is bijzonder tevreden of juist erg ontevreden en wil dat graag uiten
  •      Een medewerker wil zijn/haar leidinggevende of werkgever helpen

Én iedereen is natuurlijk benieuwd waar ‘Stickman’ deze maand weer naar toe gaat. Het gamification element in de  onderzoeksmethodiek van Solkie.

Welke reden iemand ook heeft. Zorg altijd dat deze ‘What’s in it for me’ er duidelijk in staat. Vertel dus waarom het voor de medewerker van belang is om aan het onderzoek mee te werken. En als iemand overweegt om het in te vullen, zijn er nog altijd mogelijke bezwaren. Zorg ervoor dat ook deze worden weggenomen door ze te adressen. Veel voorkomende bezwaren zijn:

  •       Is het wel betrouwbaar?
  •       Kost het me niet te veel tijd?
  •       Blijf ik wel anoniem en wie krijgt mijn gegevens te zien?

Besluit je brief met een duidelijke CTA (Call to Action). Oftewel, wat wil je dat de lezer gaat doen en beschrijf dat ook duidelijk. Bijvoorbeeld: ‘klik op de button om verder te gaan.’

Zorg er ook voor dat het bij één CTA blijft.

 

Vier voorbeelden van uitnodigingsbrieven

  1. <NAAM WERKGEVER> vraagt om jouw mening
  2. hogere frequentie medewerkers onderzoeken
  3. introductie tot medewerkers onderzoeken
  4. bekijk waar Stickman deze maand naar toe gaat

 

Betreft: <NAAM WERKGEVER> vraagt om jouw mening

Beste <NAAM MEDEWERKER>,

Help <NAAM WERKGEVER> de beste te zijn. Maak gebruik van je maandelijkse kans om bij te dragen aan een beter <NAAM WERKGEVER>. Wat werkt? Wat werkt er niet? En wat zouden we met zijn allen kunnen doen om het nog beter te maken?

De uitslag is persoonlijk en wordt op geanonimiseerde wijze in een rapportage verwerkt. Het kost je hooguit 5 minuten om alles in te vullen. Werkplezier vinden we belangrijk en daarom zit er een ludiek element in het onderzoek verwerkt. Vul de vragenlijst in en ontdek waar Stickman naar toe gaat.

<DATUM> ontvang je een uitnodiging van Solkie via de e-mail.

Alvast dank voor je medewerking.

Met vriendelijke groet,

 

Betreft: hogere frequentie medewerkersonderzoeken

Beste <NAAM MEDEWERKER>,

De laatste jaren voerden we (twee) jaarlijkse medewerkersonderzoeken uit. Je inbreng gaf input om als organisatie verder te verbeteren, waarvoor we je hartelijk danken. We willen nu het tempo verhogen, zodat we sneller kunnen verbeteren en eerder trends ontdekken.

Door kort-cyclisch te sturen op de resultaten uit maandelijkse rapportages, verwachten we jouw werkklimaat verder te kunnen verbeteren, zodat jij beter en met meer plezier je werk kan doen. Want voor <NAAM WERKGEVER> zijn bevlogen en betrokken medewerkers het belangrijkst.

Je krijgt maximaal 20 vragen per maand. Het kost je hooguit 5 minuten om ze in te vullen. Werkplezier vinden we belangrijk, dus vandaar dat er ook een ludiek element in zit. Maak de vragenlijst en ontdek waar Stickman naar toe gaat.

Je kan <DATUM> via e-mail een uitnodiging van Solkie verwachten.

Alvast dank voor je bijdrage.

Met vriendelijke groet,

 

Betreft: introductie tot medewerkers onderzoeken

Beste <NAAM MEDEWERKER>,

Binnenkort word je uitgenodigd om mee te doen aan een medewerkersonderzoek. We vragen daarbij om jouw persoonlijke mening en zienswijze. Dit gaan we maandelijks doen. Voor jou is het de uitgelezen kans om te participeren in de besluitvorming, om trends te ontdekken en mogelijkheden tot verbeteren snel te signaleren. Hoe meer mensen meedoen, hoe betrouwbaarder het onderzoek en hoe waardevoller de resultaten zijn.

De resultaten van het onderzoek ontvang je meteen nadat je het hebt ingevuld. Je antwoorden blijven anoniem. Jij ontvangt zelf wel de uitslag van de vragenlijst. Je leidinggevende ontvangt alleen onderzoeksresultaten als er meer dan 5 medewerkers de vragenlijst hebben ingevuld. Zo blijft jouw anonimiteit gegarandeerd. De persoonlijke vragen, zoals hoe lang werk je bij <NAAM WERKGEVER>, zijn alleen bedoeld om verder onderzoek te doen. Ze zullen niet naar jou zijn terug te voeren.

 

Wat leveren de onderzoeksresultaten op?

Bevlogen en betrokken medewerkers zijn productiever, innovatiever en hebben meer werkplezier.

Per maand krijg je niet meer dan 20 vragen. Het kost je hooguit 5 minuten om alles in te vullen. Werkplezier vinden we belangrijk, dus vandaar dat er ook een ludiek element in zit. Maak de vragenlijst en ontdek waar Stickman naar toe gaat.

Je kan <DATUM> via e-mail een uitnodiging van Solkie verwachten.

Alvast dank voor je bijdrage.

 

Betreft: bekijk waar Stickman deze maand naar toe gaat

Beste <naam medewerker>,

Maak gebruik van je maandelijkse kans om bij te dragen aan een beter <naam werkgever>. Deze maand rekenen we natuurlijk ook op jouw bijdrage. Raad deze maand weer waar Stickman naartoe gaat.

Het kost je maar 4 minuten, max!

ALVAST DANK VOOR JE HULP

Via deze link kan je inloggen met hetzelfde e-mailadres en wachtwoord om de vragenlijst te starten.

Of kopieer het volgende in je browser: https://solkie.nl

Met dank en vriendelijke groet,

Ervaar het zelf

Zelf Solkie een keertje uitproberen?