Talent acquisition partner betekenis

Talent-acquisition-partner-betekenis---Solkie---Groei-door-te-vragen

Klinkt leuk; Talent acquisition partner, maar wat betekent het nu eigenlijk?

Talent acquisitie houdt in dat je op een strategische manier specifiek talent werft, maar ook zorgt dat de mensen blijven. Een partner is iemand die je helpt bij het streven naar een doel. Een talent acquisition partner is dus iemand die helpt bij werving, selectie en behouden van talent.

Je zou het ook een strategische recruiter kunnen houden. Het is dus een mooie naam voor iemand die zorgt dat de juiste mensen bij je komen werken.

Het is wel zo dat bij talent acquisition het wel specifiek draait om op een strategische manier werven en behouden van specifiek talent. Hierin verschilt talent acquisition dus van recruitment. Waar het bij recruitment gaat om het (snel) tactisch invullen van een openstaande vacature waarbij er gewerkt wordt vanuit de korte-termijngedachte, wordt er bij talent acquisition vooral gekeken naar de lange termijn. Maar hoe kijk je op lange termijn naar talent acquireren? Welke strategieën zijn er?

 

Een Talent acquisitie partner is een strategische partner

Het start met een strategische personeelsplanning. Hierdoor heb je een inschatting van het benodigde talent in de toekomst. Als je dat weet, dan kan je globaal gezegd twee strategieën volgen. Het zogenoemde opleiden of opwarmen van talent, of een combinatie van beide natuurlijk.

 

Opleiden van potentieel Talent

Er zijn nu talenten die nog niet geschikt zijn, maar wel als ze een specifiek opleiding of werkervaring hebben gehad. Ook wel talentpools of young potentials genoemd. Maar ook het hebben van stagiaires en afstudeerders kan een onderdeel hiervan zijn. De studenten kennen het bedrijf en in de stage periode vindt ook meteen een selectie plaats.

 

Opwarmen van potentieel Talent

Niet alle talenten zijn nu opzoek naar een nieuwe baan. Sterker nog de meeste niet. In die groep zitten wel de talenten die je wilt hebben. Zo kan je bijvoorbeeld allerlei activiteiten organiseren om deze groep enthousiast oftewel warm  maken voor je organisatie. Denk daarbij aan een hackathon voor software developers of een platform waar je e-learnings kan volgen in een bepaalde niche (tandartsen, opticiens of onderwaterlasser).

Dit gaat niet meteen kandidaten opleveren, kan wel natuurlijk, maar het doel is dat er kandidaten hun gegevens achterlaten en wanneer er behoefte is aan nieuw talent dat er dan contact gezocht kan worden. De kandidaten hebben dan al een positieve ervaring en kennen de organisatie al.

Het gaat dus om een strategische aanpak met een lange termijn visie om, vaak moeilijke, toekomstige of niet bestaande vacatures te kunnen vervullen.

Deel dit artikel
Gerelateerde Blogs
Ervaar het zelf

Zelf Solkie een keertje uitproberen?