Hoe houd je continu de vinger aan de pols bij je personeel als je 125 mensen in dienst hebt, waarvan de meeste enkele uren per week werken? William Wahle, eigenaar van supermarkt Jumbo in Leusden, brak er zijn hoofd over. De jaarlijkse enquête van het moederbedrijf werd ingevuld door een handjevol mensen en gaf op die manier geen reëel beeld van de werkelijke stand van zaken. Daarnaast telde de enquête tientallen pagina’s en namen maar weinig mensen de moeite om de vragenlijst in te vullen. William wilde iets anders. Hij zocht naar een middel om op een laagdrempelige manier de bevlogenheid en betrokkenheid van zijn mensen te kunnen monitoren, maar kon het lange tijd niet vinden.
Ook jongeren hechten veel waarde aan hun werk
‘Ergens in de winter van 2017 kwam in gesprek met Niels Blokker,’ begint William zijn verhaal. ‘Hij was bezig met Solkie en vertelde dat het zijn idee was om met behulp van een app en een dashboard continu medewerkerstevredenheid te kunnen meten. Ik was meteen geïnteresseerd. Ik heb tal van jonge mensen in mijn bedrijf die een baantje hebben in de vulploeg of achter de kassa. Veel mensen hebben het idee dat die jongeren hun werk niets interesseert en ze het alleen doen voor het geld. Maar dat is niet waar. Voor de meesten van hen is het hun eerste baan. Op school leren ze allerlei theorie en bij ons ervaren ze hoe het in de praktijk werkt. En ook in sociaal opzicht betekent hun baan veel voor ze. Ze hebben ook buiten het werk contact met elkaar via sociale media, op school, tijdens het sporten of uitgaan. Hun baan betekent dus veel voor ze en zij betekenen veel voor ons bedrijf.’
Een verzuimpercentage zegt niet alles
‘Om mijn bedrijf optimaal te kunnen managen, stuur ik graag op KPI’s. Dat werkt ook prima met omzet, loonkosten en ziekteverzuim. Maar ziekteverzuim zegt mij niets over wat er bij medewerkers speelt. Als ik één fulltimer langdurig ziek heb door iets wat niet werk-gerelateerd is, schiet mijn verzuimcijfer omhoog, terwijl dat niets met het bedrijf heeft te maken. Het verhaal van Solkie klonk mij dus als muziek in de oren. In het voorjaar van 2018 heeft Niels een presentatie verzorgd aan het kader. Hij vertelde waar hij mee bezig was en wat je ermee kan binnen je bedrijf. Hij nodigde ons uit om kritisch mee te denken, zodat hij die input kon meenemen in de verdere ontwikkeling van het product. Zo wilde hij bijvoorbeeld graag weten hoe het management dashboard eruit moest komen te zien.’
Solkie past in de visie mensgericht ondernemen
‘Enkele maanden na de presentatie hebben we tijdens een personeelsbijeenkomst onze vernieuwde visie gepresenteerd aan de medewerkers. In die visie staat mensgericht ondernemen centraal. Medewerkerstevredenheid hoort daar natuurlijk bij, dus hebben we tijdens dat evenement meteen onze plannen met Solkie gepresenteerd. Dat werd positief ontvangen. Onze mensen herkennen zich in mensgericht ondernemen en dragen daar zelf ook graag aan bij. In de Goodiebag die iedereen meekreeg, hebben we een flyer van Solkie gestopt, zodat iedereen het thuis nog even rustig kon nalezen. Diezelfde week zijn we van start gegaan met de app.’
Je moet mensen blijven motiveren
‘Intussen zijn we een jaar verder en heeft de samenwerking met Solkie ons de nodige inzichten opgeleverd. Wat we bijvoorbeeld hebben gemerkt is dat je, hoe laagdrempelig de app ook is, je mensen moet blijven aansporen om de vragen in te vullen. Het kost ze nog geen vijf minuten, maar het wordt gemakkelijk uitgesteld en vergeten. Samen met Solkie hebben we dit jaar herinneringsberichten ontwikkeld, die mensen via de app binnenkrijgen. Op die manier willen we de respons verbeteren. Ook ligt er nog een rol voor leidinggevenden, die wat vaker op een luchtige manier hun mensen mogen herinneren aan het invullen van de vragen.’
Solkie heeft enorm veel kennis van HR
‘Wat me verder is opgevallen aan de samenwerking met Solkie, is dat het bedrijf over enorm veel HR-kennis beschikt. Daar zouden ze nog wel meer mee kunnen doen. Natuurlijk moeten we in eerste instantie zelf aan de slag met de informatie die we via het dashboard binnenkrijgen over de medewerkers. Maar Solkie zou in de vorm van consultancy daarin een rol kunnen spelen door ons te helpen bij de interpretatie van de gegevens en de mogelijke acties die je daarop kan ondernemen. Voor nu is het zaak dat we bij Jumbo in Leusden ons responspercentage omhoog krijgen. Ik denk dat ik daar maar een KPI van ga maken.’
Zelf een keer ervaren of het interessant is voor jullie organisatie? Neem contact met ons op of probeer het zelf een keer uit.