,

Personeelszaken, wat heb je daar nu aan?

Personeelszaken,-wat-heb-je-daar-nu-aan,-Solkie--Groei-door-te-vragen

Er was een tijd dat elk bedrijf van een beetje omvang een afdeling personeelszaken had. Dat werd soms ook zo genoemd, maar meestal werd het afgekort met PZ. In die tijd hingen er bordjes op de deur van een afdeling of kantoor: directie, administratie, facilitaire zaken, financiële zaken en dus ook personeelszaken. Veel zaken dus. Wat er achter zo’n deur precies wel en niet gebeurde, verschilde per bedrijf. Net als tegenwoordig de ene HR afdeling ook niet de andere is.

Personeelszaken, wat heb je daar nu aan? (wat doet personeelszaken)

Wat personeelszaken doet, verschilt per bedrijf. Als we ervan uitgaan dat een organisatie alles zelf doet en niets uitbesteedt, dan behoren o.a. de volgende taken tot personeelszaken: loonadministratie, personeelsadministratie, controle op ziekteverzuim en registratie, ARBO, werving en selectie, afhandelen van sollicitaties, opleiding en training, opvang en begeleiding van medewerkers met (persoonlijke) problemen, juridische bijstand en CAO-advies.

Verschil met P&O of HR

Hoewel het grijze gebied enorm groot is, kan je formeel onderscheid aanbrengen tussen personeelszaken en P&O. De Engelstalige variant, HR, wordt tegenwoordig meer gebruikt. Zoals je hierboven al hebt kunnen vaststellen, houdt personeelszaken zich vooral bezig met tactische en operationele werkzaamheden. P&O wordt geassocieerd met strategische en tactische taken en verantwoordelijkheden. Managementadvies en beleid hoort dus op het bureau van P&O en niet bij personeelszaken. In de praktijk is de mate waarin dit onderscheid wordt gemaakt, vooral afhankelijk van de omvang van de kantoororganisatie.

Instrumenten voor personeelszaken

Om het personeelsbeleid uit te kunnen voeren, staat personeelszaken verschillende HR-instrumenten ter beschikking. Om deze instrumenten enigszins overzichtelijk te rubriceren, maken we meestal gebruik van de fases die een medewerker binnen een organisatie doorloopt. Zo vallen instrumenten als werving, selectie en het on-boarding programma onder instroom. Outplacement, ontslag, pensioen en regelingen voor nabestaanden vallen onder uitstroom. Alle andere instrumenten als opleiding en training, loopbaanbegeleiding, functiebeschrijvingen, beloning, arbeidsomstandigheden en medewerkerstevredenheidsonderzoeken vallen onder doorstroom. Meer hierover lees je in het online artikel over HR instrumenten.

Ontwikkelingen binnen personeelszaken

We begonnen dit artikel met een schets van personeelszaken voor de millenniumwissel. Inmiddels is er veel veranderd. Personeelszaken is geen moetje meer binnen een organisatie, maar een strategische afdeling die fungeert als spil binnen de organisatie. Mensen zijn de motor van het bedrijf, HR zet de lijnen uit in beleid en personeelszaken houdt alles draaiende. Personeelszaken faciliteert het management met waardevolle informatie. Dat kunnen concrete kengetallen zijn als personeelskosten, verzuimcijfers of uitstroompercentages. Ook informatie over zachte criteria als tevredenheid, betrokkenheid en bevlogenheid onder medewerkers komt van personeelszaken.

Faciliteren van personeelszaken

Een van de belangrijkste instrumenten voor personeelszaken is medewerkerstevredenheidsonderzoek. Als je dat goed inricht, maakt dat het werk van personeelszaken zichtbaar. Het laat zien wat er onder medewerkers speelt, waarover ze tevreden zijn en waar de aandachtspunten liggen. Een trend die in het oog sprint, is de frequentie van deze onderzoeken. Nieuwe technologie maakt het mogelijk om continu onderzoek te doen in plaats van een keer per jaar of zelfs twee jaar. Door middel van digitaal pulse onderzoek kan personeelszaken snel anticiperen op ontwikkelingen en onderzoeksresultaten eenvoudig met behulp van dashboards rapporteren aan het management. Met frequent medewerkerstevredenheidsonderzoek zet je personeelszaken – je mag hier ook P&O of HR-afdeling lezen – in haar kracht en daar profiteert uiteindelijk de gehele organisatie van. Meer weten? Bel Solkie.


Deel dit artikel
Gerelateerde Blogs
Doelgericht-managen,-solkie-groei-door-te-vragen

Doelgericht managen

Als organisatie heb je een doel voor ogen. Vaak is dat omschreven in een visie. Voor veel mensen is het verschil tussen een missie en

Lees meer
Zoeken
Aanbevolen Blogs
Nieuwsbrief

Altijd op de hoogte blijven? Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief!

Lees alles over...
Ervaar het zelf

Zelf Solkie een keertje uitproberen?