Personeel tekort: wat kan je nog meer doen?

Personeel tekort, wat je nog meer kan doen

Met een krappe arbeidsmarkt is het voor veel bedrijven en organisaties kunst en vliegwerk om voldoende personeel te krijgen en te houden. Toch slaagt binnen dezelfde sector de een daar beter in dan de ander. Blijkbaar kan je niet alleen de arbeidsmarkt de schuld geven als je personeel tekort komt. Daarnaast is het weinig zinvol om dat als enige oorzaak aan te wijzen. Je komt verder als je zelf creatief aan de slag gaat met het werven van personeel. We geven je vijf tips.

Gebruik sociale media

Er zijn twee generaties die het nieuwe arbeidspotentieel vormen: Millennials en Gen Z. Ze zijn beide opgegroeid met internet. Gen Z kent zelfs geen wereld zonder. Deze doelgroepen bereik je niet of nauwelijks via traditionele media. Ook zijn ze niet erg gevoelig voor ellenlange personeelsadvertenties. Hoe dan wel? Verdiep je in de verschillende kanalen op sociale media en maak de content die daarbij past. Natuurlijk moet het wel aansluiten bij de vacature. Waar je de een kunt vangen op LinkedIn, bereik je de ander via Snapchat of TikTok.

Maak het interactief

Als je ervan overtuigd bent dat je de leukste organisatie van Nederland hebt, dan moet je mensen dat zelf laten ervaren. Maak het aantrekkelijk om een dag of een week mee te lopen. Dat hoeft natuurlijk niet voor niets. In plaats van geld kan de beloning ook bestaan uit iets anders. Het mooist is het als dat in het verlengde ligt van je business. Bij een autodealer mag je een weekend lang gratis een cabrio rijden, inclusief brandstof. Bij een horecabedrijf krijg je een hotelovernachting of een exclusief diner cadeau.

Beloon je medewerkers

Maak van medewerkers je ambassadeurs. Dat lijkt een open deur, tot je gaat kijken in hoeverre dat werkelijk leeft onder het personeel. Als iedereen weet dat je voor een nieuwe medewerker ruimhartig wordt beloond, gaan je eigen medewerkers actief voor je aan de slag. Communiceer het uitgebreid in de organisatie als een medewerker iemand succesvol heeft aangebracht. En bouw het op als een tweetrapsraket: een beloning bij het aanbrengen en een tweede beloning bij vaste dienst.

Jobrotation

Soms is de oplossing veel dichterbij dan je denkt. Als je bepaalde vacatures moeilijk krijgt ingevuld en anderen gemakkelijker, dan kan het zinvol zijn om met medewerkers te schuiven. Het biedt medewerkers nieuw perspectief; zeker als een andere positie gepaard gaat met scholing en het vooruitzicht op betere arbeidsvoorwaarden. Organisaties die hierin succesvol zijn, laten ook een langer gemiddeld dienstverband zien onder medewerkers. Je doorbreekt de klassieke uitstroom na drie tot vijf jaar in dezelfde functie.

Een andere vijver

Kijk eens met een andere bril naar het potentieel op de arbeidsmarkt en leg dat naast de personeelsbehoefte binnen je organisatie. Er zijn tal van mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt die op specifieke functies prima inzetbaar zijn. Denk aan financieel-administratieve taken voor mensen met autisme. Of de servicedesk voor mensen met een lichamelijke beperking. Je beperkt het potentieel van je eigen organisatie door niet open te staan voor dergelijke oplossingen.

Achterdeur dicht

Als mensen via de voordeur binnenkomen, maar aan de achterkant net zo snel weer weggaan, is het dweilen met de kraan open. Zorg dus voor een aantrekkelijke werkomgeving, waar mensen met plezier werken, gemotiveerd zijn en er elke dag voor willen gaan. Mensen die weten op welke manier ze het verschil kunnen maken voor de organisatie. Houdt ze gezond en inzetbaar met vitaliteitsprogramma’s. Investeer in opleiding, training en persoonlijke ontwikkeling. Als je wilt weten hoe dat in zijn werk gaat en hoe je plezier onder medewerkers kunt meten, bel je Solkie.

Deel dit artikel
Gerelateerde Blogs
Ervaar het zelf

Zelf Solkie een keertje uitproberen?