,

Meer erkenning en waardering in de zorg

Erkenning-en-waardering-in-de-zorg

Het is hard werken in de zorg en vaak kom je letterlijk handen tekort. Als HR-manager heb je heel wat ballen in de lucht te houden. Je wilt nieuwe mensen aantrekken om uitstroom op te vangen en je capaciteit op peil te houden. Daarnaast doe je er alles aan om je huidige medewerkers binnen te houden en dan is er nog het ziekteverzuim, wat in de zorg ook bovengemiddeld is. Hoe hou je zorgmedewerkers zo positief en gemotiveerd dat ze de ambassadeurs worden van je organisatie?

Erkenning en waardering

Meer dan in welke andere sector dan ook, zijn medewerkers in de zorg gevoelig voor erkenning en waardering. Dat geldt voor hun inzet op teamniveau, maar ook individueel zijn complimenten enorm belangrijk. Zorg dat het een onderdeel wordt van de cultuur om elkaar te complimenteren. Dat kan bijvoorbeeld met complimentenkaartjes die je voor iemand kunt achterlaten. Je kan maandelijks medewerkers of een team in het zonnetje zetten door ze te bedanken voor de extra inzet die ze hebben laten zien. Bied leidinggevenden een training aan waarin ze leren hoe erkenning en waardering bijdragen aan een positieve werksfeer en hoe ze het kunnen implementeren in het dagelijks werk.

Balans tussen werk en privé

Erkenning en waardering betekent ook respect voor iemands tijd, energie en prioriteiten. Medewerkers in de zorg kiezen voor het vak omdat ze graag voor mensen willen zorgen. Dat betekent dat als er thuis zorg nodig is, ze ook daar de zorg willen bieden. Daar is ruimte, flexibiliteit en begrip voor nodig. Juist zorgmedewerkers moet je tegen zichzelf beschermen omdat ze altijd met de ander bezig zijn en daarmee zichzelf tekort kunnen doen. Ga het gesprek aan over de balans tussen werk en privé, over de zorgen die er zijn en de wensen of oplossingen. Biedt ruimte en begrip.

Ontwikkeling en perspectief

In de zorg overheerst de waan van de dag. Altijd. Dagen, weken en jaren vliegen voorbij, zonder dat de medewerker stilstaat bij zijn of haar eigen behoeften, ambities en ontwikkeling. Dus zul je als organisatie daarin het voortouw moeten nemen. Zorg voor regelmatig overleg met medewerkers over hun ontwikkeling, competenties, talenten en loopbaan. Dat hoeft niet altijd verticaal. Ervaren medewerkers zijn waardevolle mentoren voor jongeren. Bied perspectief en maak concrete afspraken over opleiding en training. Faciliteer in middelen en tijd. Het betaalt zich terug in kennis, vaardigheden en loyaliteit.

Betrokkenheid

Bij medewerkers in de zorg hoef je je geen zorgen te maken over betrokkenheid bij hun werk. Sterker nog; je zult ze af en toe moeten leren loslaten. Wel lopen ze het risico dat het grotere plaatje aan ze voorbij gaat. De persoonlijke meerwaarde voor de cliënt of patiënt zien ze wel. Wat ook belangrijk is, is hun persoonlijke bijdrage aan het team, de organisatie en de samenleving. Door ze op verschillende manieren actief te betrekken bij de ontwikkeling van beleid en de uitvoering daarvan, haal je ze uit hun eigen bubbel en creëer je bredere betrokkenheid en saamhorigheid.

Aansturen en bijsturen

Voor jou als HR-manager is het belangrijk om te weten welke effecten maatregelen hebben op medewerkers en waar de zorgen zitten. Dat kan door frequent in gesprek te zijn met leidinggevenden en zelf ook je oor te luister te leggen in de verschillende teams. Wat je enorm helpt, is frequent medewerkersonderzoek. Laagdrempelig, digitaal, zonder dat het medewerkers tijd of moeite kost. Bij Solkie bieden we deze onderzoeken. We richten het samen met je in en zorgen voor een overzichtelijk dashboard waardoor je altijd de vinger aan de pols hebt. Meer weten?

Deel dit artikel
Gerelateerde Blogs
Zoeken
Zoek
Aanbevolen Blogs
Nieuwsbrief

Altijd op de hoogte blijven? Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief!

Lees alles over...
Ervaar het zelf

Zelf Solkie een keertje uitproberen?