Maar weinig organisaties in Nederland hebben zo’n grote naamsbekendheid opgebouwd als De Hypotheker. Ga maar na wat er gebeurt als iemand op een feestje ‘Jazeker’ roept. Precies! De 180 franchisevestigingen in Nederland worden gefaciliteerd door het hoofdkantoor in Capelle aan den IJssel. Daar werken zo’n 75 medewerkers, waaronder Roxanne Jansen (HR Business Partner). Ze is al vijf jaar verantwoordelijk voor de uitvoering van het medewerkersbetrokkenheidsonderzoek (mbo).
‘Voor wij met Solkie gingen werken, kregen onze medewerkers een behoorlijk lange vragenlijst via een andere aanbieder. Als je deze lijst serieus wilde invullen, kon je daar zo anderhalf uur mee bezig zijn. Onze directie wilde af van lange lijsten met maar één meetmoment per jaar. De resultaten gaven alleen het beeld van één maand; dit was te veel afhankelijk van de situatie op dat moment. Ik was blij dat ik de opdracht kreeg om op zoek te gaan naar een moderne en meer eigentijdse invulling van het mbo met diverse meetmomenten per jaar,’ haalt Roxanne terug.
Privacy
‘Ook zagen we dat steeds minder medewerkers bereid waren om de open vragen in te vullen. Niet zo gek met een organisatie waar nog geen 75 mensen werken. Iedereen kent elkaar, waardoor je ook gemakkelijk kunt herleiden wie wat had ingevuld. Het waarborgen van de anonimiteit wilde ik dus ook terugzien in het nieuwe mbo. Naast de privacy moest het nieuwe onderzoek snel en eenvoudig in te vullen en frequent inzetbaar zijn, zodat je een goed beeld krijgt van een heel jaar. Via mijn netwerk en Google kwam ik al snel bij een aantal aanbieders uit en na een zorgvuldige vergelijking heb ik voor Solkie gekozen en Niels Blokker benaderd.’
Maatwerk in medewerkersbetrokkenheid onderzoek
‘We hebben bewust voor een kleinere partij gekozen. Snel schakelen en maatwerk is voor ons belangrijk. Niels en ik hebben regelmatig contact gehad met elkaar. Ik heb wel zo’n 80 vragen gesteld en nog steeds vindt hij me niet vervelend. Sterker nog; hij denkt proactief met ons mee en daar zijn we erg blij mee. In mei 2019 heb ik de directie meegenomen in mijn keuze voor Solkie, de mogelijkheden die de tool biedt en de kosten. Na akkoord heb ik de medewerkers geïnformeerd over hoe we het mbo in de toekomst gaan inrichten. Na ontvangst van een e-mail met een link naar de eerste vragen zijn wij echt van gestart gegaan.’
Eerste effecten
‘Ondertussen zijn we bijna een jaar verder en we kunnen concluderen dat de respons op de vragen goed is. Op een bestand van 70 medewerkers doen 51 collega’s actief mee. Alle teamleiders en directieleden ontvangen maandelijks een HR-rapportage waarin ook de resultaten uit het onderzoek van Solkie zijn opgenomen, zodat alle informatie in één document staat vermeld. Daarnaast kunnen ze via Solkie zelf de dashboards met de resultaten bekijken.’
Signaleren
‘Het maandelijkse mbo houdt ons scherp. Het fijne is dat de resultaten je helpen om de aandacht op een onderwerp te vestigen. Maar andersom gebeurt het ook dat de cijfers bevestigen wat je al weet. Afgelopen maand kwam uit het onderzoek naar voren dat bij een team de werkdruk als erg hoog werd ervaren. Dan kun je met zo’n rapportage in gesprek met het team om meteen stappen te ondernemen. We kunnen er nog veel meer uithalen, maar voor nu zijn dit de eerste mooie stappen. Solkie luistert ook naar de wensen van de klant zodat deze tool steeds beter wordt! Omdat Solkie niet groot is, staat je verzoek snel bovenaan de actielijst. Uiteindelijk zie ik iedere tool slechts als een middel om met de medewerkers in gesprek te gaan. Dan pas ben je echt bezig met medewerkersbetrokkenheid. Deze cijfers helpen daarbij.’
Zelf een keer ervaren of het interessant is voor jullie organisatie? Neem contact met ons op of probeer het zelf een keer uit.