Medewerker van de maand, waarom zou je het doen?

Medewerker-van-de-maand,Medewerker van de maand, waarom zou je het doen?-Solkie-groei-door-te-vragen

Medewerker van de maand. Waarom zou je het doen? Het is een fenomeen dat vanuit de Verenigde Staten is overgewaaid. Daar is het een titel waarmee je thuis kan komen. Ze zijn er competitief en willen graag in alles de beste zijn. Dat begint al op de basisschool. De waardering die daarbij hoort, maakt ze trots. Of het nou gaat om een beker, een button of een foto in een lijstje aan de wand bij de ingang.

Natuurlijk is het voor Nederlandse ondernemers ook interessant om middelen in te zetten waarmee ze medewerkers boven zichzelf kunnen laten uitstijgen. En als dan een goed gemotiveerde, hardwerkende medewerker beter presteert dan alle anderen, ligt het voor de hand deze vrouw of man in het zonnetje te zetten. Dat moment van het zonnetje kan anderen weer motiveren om ook nog een tandje erbij te zetten. En zo ontstaat het gewenste sneeuwbaleffect dat ook de medewerker van de maand beoogt.


No-nonsense cultuur

Nederland is Amerika niet. Hier zijn we groot geworden met hard werken in het aanzien van God. Die Calvinistische grondslag zit dieper in ons geworteld dan we meestal denken. En hoewel de kerkgang in het grootste deel van Nederland tanende is, is nog steeds normaal je werk doen wel het credo. Daar word je immers voor betaald. En als je dat allemaal doet, is het niet nodig om er één uit te pikken die extra aandacht krijgt of bijzonder wordt beloond. Dat voelt ongemakkelijk en dat schuurt.


Extra aandacht

Nu zijn Nederlanders ook maar mensen, die gevoelig zijn voor een schouderklopje of een compliment. Als je als ondernemer een medewerker als voorbeeld wilt stellen voor anderen, zijn daar andere middelen voor dan het predicaat medewerker van de maand. Middelen die beter aansluiten bij de Nederlandse bedrijfscultuur. Zo kan je iemand laten vertellen over de aanpak het werk of een project en dat publiceren op het intranet of in een nieuwsbrief. Maak er een vast item van met een titel als “in het zonnetje” of “in the spotlight”.


Een voordeeltje

Je kan er ook voor kiezen om medewerkers die zich hebben onderscheiden in hun werk, een tijdelijk voordeeltje te bieden. Bij een autodealer kan je die medewerker een maand in het nieuwste topmodel laten rijden. Bij een groot bouwbedrijf mag de medewerker een elektrisch gereedschap van een topmerk uitkiezen. Het voordeel van dit soort acties is dat je het kan uitvoeren wanneer het uitkomt. Bij een medewerker van de maand ben je -inderdaad-  elke maand weer aan de beurt.


Wat werkt is transparantie

Welk middel je ook kiest om medewerkers extra aandacht te geven; zorg dat de procedure volledig transparant is. Dat betekent dat je op de volgende dingen moet letten:

–          Maak duidelijk waarom je het doet

–          Maak duidelijk hoe de verkiezing tot stand komt (wie kiest en op welke gronden)

–          Maak duidelijk hoe ook anderen in aanmerking kunnen komen voor de actie.


Effect meten

Van een medewerker van de maand of welke ander middel dan ook wil je natuurlijk weten of het effect heeft. Ook is het net zo belangrijk om te weten of het geen negatieve effecten sorteert, zoals minder bereidheid tot samenwerking of jaloezie. Met pulse onderzoek onder medewerkers kan je snel zien welke directe effecten een actie heeft en kan je trends volgen voor de lange termijn. Meer weten over pulse onderzoek? Bel Solkie.

Deel dit artikel
Gerelateerde Blogs
Ervaar het zelf

Zelf Solkie een keertje uitproberen?