Loyaliteit betekenis geven

Loyaliteit-betekenis-geven,-Solkie-groei-door-te-vragen

Als we het hebben over loyaliteit, heeft iedereen daar wel een beeld bij. Er zijn echter weinig mensen die concreet kunnen omschrijven wat we er onder verstaan. In de meeste definities gaat het over trouw of toegewijd zijn aan iets of iemand. Zo kun je loyaal zijn aan iemand individueel, aan een groep, zoals een politieke partij of aan een idee of overtuiging, zoals een religie of politieke visie. Over het algemeen beschouwen we loyaliteit als een deugd, zoals ook blijkt uit de quote van de Amerikaanse schrijver Edwin Louis Cole: ‘Vertrouwen is een deugd van loyaliteit, net zoals loyaliteit de deugd is van trouw.


Online definities

Online vind je verschillende definities van loyaliteit. Kort en krachtig luidt de omschrijving van Encyclo.nl: “Trouw zijn aan aangegane verbintenissen of aan hetgeen waartoe men door zijn positie verplicht is dit met oprechtheid en zonder achterhoudendheid.” Uitgebreider is de definitie die Ensie.nl toeschrijft aan loyaliteit: “Loyaliteit is de mate waarin men trouw is aan aangegane verplichtingen. Wanneer men zich echt houdt aan de afspraak is er sprake van loyaal zijn. Eerlijk en oprecht zijn valt onder loyaliteit. Hiervan is bijvoorbeeld sprake als iemand om een gunst gevraagd wordt en de vrager ervan uitgaat dat de persoon betrouwbaar is en hij het gevraagde goed uitvoert.” Daarna spitst de definitie zich verder toe naar loyaliteit in het bedrijfsleven.


Loyaliteit in het bedrijfsleven

Verschillende websites die loyaliteit omschrijven, hanteren de definitie: “Zich voegen naar het beleid, de normen, waarden, procedures en afspraken van de organisaties en de eigen functie of rol.” Hier gaat het duidelijk over loyaliteit van een werknemer, ongeacht het niveau binnen een organisatie. Voor een bedrijf is het cruciaal dat werknemers loyaal zijn. Het zorgt voor saamhorigheid en het vergroot de productiviteit als de neuzen dezelfde kant op staan. Mario Puzzo, schrijver van onder meer The Godfather, omschreef het als volgt: “De kracht van een gezin, een leger of een organisatie ligt in de loyaliteit naar elkaar.” Dat wil niet zeggen dat je niet kritisch mag zijn op de organisatie of naar elkaar, maar als puntje bij paaltje komt, sta je voor elkaar klaar.


Werken aan loyaliteit

Als loyaliteit onder werknemers je als bedrijf verder helpt, is het slim om te investeren in loyaliteit. Nu zijn er tal van marketingboeken volgeschreven over loyaliteitsprogramma’s voor klanten, maar over hoe je dat bewerkstelligt bij je werknemers, is veel minder bekend. Toch zijn er wel enkele gouden regels om loyaliteit te stimuleren:

  • Wees altijd eerlijk. Als iemand om hulp of advies vraagt, geef dan eerlijk antwoord. Blijf eerlijk naar jezelf en geef alleen hulp of advies als iemand erom vraagt.
  • Wees oprecht. Stel loyaliteit nooit op de proef. Als je iemand test, schaadt dat het onderling vertrouwen. Als andersom iemand jouw vertrouwen of loyaliteit test of schaadt, maak dat dan bespreekbaar en los het samen op.
  • Wees ondersteunend. Zorg dat de ander bij je terecht kan als dat nodig is en biedt de hulp waarmee de ander verder kan.
  • Wees geïnteresseerd. Neem de tijd voor mensen die jouw aandacht en loyaliteit waard zijn. Luister naar hun behoeften en gevoelens. Oprechte aandacht is van onschatbare waarde voor het geluk van anderen.
  • Wees integer. Praat bijvoorbeeld niet over mensen, maar met mensen. Dat lijkt een open deur, maar blijkt in de praktijk nog best lastig. Laat je ook niet verleiden tot aannames, maar vraag of hetgeen je waarneemt ook werkelijk zo is. Meer hierover in het blog Moeilijke gesprekken gemakkelijk maken.


Meten van loyaliteit

Als je binnen je bedrijf aan de slag gaat met loyaliteit, wil je ook weten of je instrumenten en maatregelen effect hebben. Een jaarlijks onderzoek biedt dan te weinig informatie over de voortgang. Solkie is een specialist op het gebied van frequent digitaal onderzoek onder medewerkers met een hoge participatie en live dashboards met resultaten en analyses. Dat kan binnen een breed medewerkerstevredenheidsonderzoek, maar ook specifiek worden ingericht voor thema’s als loyaliteit. Op die manier weet je wat de resultaten zijn van je inspanningen. Want zoals auteur Ben Orchard al eens schreef: “Wees loyaal aan je toekomst; niet aan je verleden.” Probeer het zelf.

Deel dit artikel
Gerelateerde Blogs
Ervaar het zelf

Zelf Solkie een keertje uitproberen?