Longitudinaal onderzoek en waarom is het zo interessant?

Longitudinaal-onderzoek-en-waarom-is-het-zo-interessant,-Solkie,-Groei-door-te-vragen

Als werkgever doe je elke dag je best om je medewerkers het naar de zin te maken. Tevreden of -nog liever- enthousiaste medewerkers zijn immers productiever en minder vaak ziek. Ook leveren ze een actieve bijdrage aan het werven van nieuw personeel; iets wat in deze tijd een uitdaging op zich is. Om het de werknemers naar de zin te maken, maak je gebruik van een heel pakket aan voorzieningen en maatregelen. Dat pakket is een dynamisch geheel, waarin regelmatig iets verandert. Maar hoe weet je nou precies wat wel en niet werkt? Daar kom je achter met behulp van longitudinaal onderzoek.

Wat is longitudinaal onderzoek

Longitudinaal onderzoek is onderzoek waarbij herhaaldelijk en steeds op dezelfde manier metingen worden verricht om een ontwikkeling in kaart te brengen. In tegenstelling tot ad hoc onderzoek laat longitudinaal onderzoek zien hoe zich iets in de tijd ontwikkelt. Deze vorm van onderzoek wordt overal toegepast, bijvoorbeeld om de ontwikkeling van aandelenkoersen te monitoren of klimaatverandering in kaart te brengen. Bij longitudinaal onderzoek is het belangrijk dat er steeds op dezelfde manier en onder dezelfde groep wordt gemeten. Een goede voorbereiding, zoals het definiëren en operationaliseren van begrippen, is dus essentieel. Longitudinaal onderzoek is ook geschikt voor het uitvoeren van vergelijkend of verklarend onderzoek.

Meerwaarde van longitudinaal onderzoek

Longitudinaal onderzoek is op veel gebieden in de sociale wetenschappen en gedragswetenschappen een belangrijk hulpmiddel. Door dezelfde mensen, bedrijven, organisaties, landen of andere eenheden te meten over twee of liever nog veel meer tijdstippen, biedt het unieke kansen om ontwikkelingen en veranderingen in de tijd te onderzoeken. Vaak wordt longitudinaal onderzoek uitgevoerd met behulp van vragenlijsten. Hiermee kan bijvoorbeeld worden gemeten hoe het uitgavenpatroon in Nederland door de tijd heen is veranderd of hoe attitudes ten aanzien van bijvoorbeeld vluchtelingen in de tijd veranderen. De zuiverste vorm van longitudinaal onderzoek maakt gebruik van panels, waarbij aan dezelfde respondenten op verschillende meetmomenten vragen worden voorgelegd. Longitudinaal onderzoek wordt steeds belangrijker binnen beleids- en marktonderzoek. Tegelijkertijd lopen ook de kosten op en wordt het steeds lastiger om mensen te werven en te behouden voor langdurend onderzoek in panels.

Longitudinaal onderzoek onder medewerkers

Met longitudinaal onderzoek kan je ontwikkelingen in kaart brengen onder medewerkers. Dat is een vaste groep, vergelijkbaar met een panel. En het voordeel is dat je ze niet hoeft te werven of te betalen voor deelname aan het onderzoek. Als dezelfde medewerkers herhaaldelijk worden onderzocht, kun je vaststellen of er na verloop van tijd veranderingen opgetreden. Als je bijvoorbeeld wilt weten hoe werkdruk of werkgeluk zich ontwikkelt na een bepaalde maatregel of actie, ligt een longitudinaal onderzoek meer voor de hand dan eens per jaar of twee jaar een traditioneel medewerkerstevredenheidsonderzoek.

Hoe houd je het leuk

Je kunt je voorstellen dat de gemiddelde medewerker er niet op zit te wachten maandelijks steeds weer dezelfde vragenlijst te moeten beantwoorden. Gelukkig maken de huidige technische ontwikkelingen het mogelijk om op een aantrekkelijke manier die vragen te presenteren en het beantwoorden ervan te belonen. Door technieken van gamification toe te voegen aan het maandelijkse onderzoek, blijven medewerkers gemotiveerd om deel te nemen en de vragen ook elke keer weer af te maken. Natuurlijk staat het succes van een onderzoek niet op zich. Als werkgever zul je het belang van deelname aan het onderzoek duidelijk moeten communiceren en ook laten zien wat er met de resultaten van het onderzoek gebeurt. Solkie maakt dat extra gemakkelijk met aantrekkelijke en overzichtelijke dashboards, waarop trends en ontwikkelingen eenvoudig zijn te zien.

Solkie en longitudinaal onderzoek

Longitudinaal onderzoek is volgens Solkie de enige manier om veranderingen onder medewerkers zorgvuldig te monitoren en vlot in kaart te brengen. Variabelen kunnen, weliswaar anoniem, op individueel niveau worden gevolgd. Seizoenen en sociaal-maatschappelijke gebeurtenissen hebben met longitudinaal onderzoek veel minder invloed op de onderzoeksresultaten. Er ontstaat, zeker als het onderzoek voor langere tijd wordt ingezet, een betrouwbaar en gedetailleerd beeld van wat er onder medewerkers speelt. Met Solkie kun je op een laagdrempelige en aantrekkelijke manier longitudinaal onderzoek inzetten voor je organisatie. Meer weten? Bel Solkie of probeer het zelf.

Deel dit artikel
Gerelateerde Blogs
Ervaar het zelf

Zelf Solkie een keertje uitproberen?