‘We hebben de neiging om te zoeken naar antwoorden, maar leren het meest van de vragen,’ schreef Ryan Holiday. Hij is een Amerikaanse marketeer en auteur van verschillende managementboeken. Hij is niet de enige die de kunst van het vragen stellen verheft boven het (denken te) hebben van alle antwoorden. Een antwoord betekent meestal het einde van een denkproces, terwijl een vraag juist het proces in gang zet of in beweging houdt. Of, zoals Indira Gandhi in al zijn wijsheid al wist: ‘The power to question is the basis of all human progress.’
Om verder te komen, moet je dus de juiste vragen stellen. Die vragen leiden je naar hetgeen je wilt bereiken. Wil je dus iets anders in je leven, dan moet je beginnen met jezelf andere vragen te stellen. Daarmee beïnvloed je je denkproces en op die manier kan je je denken, de keuzes die je maakt en de acties die je onderneemt, veranderen. En als je dat dagelijks blijft doen, verander je de richting van je leven. Dat werkt in je zakelijke leven en in je privé domein.
Goede vragen stellen als geheim van succes
Succesvolle ondernemers die wereldwijd worden bewonderd om hun visie, zijn niet zover gekomen omdat ze alle antwoorden hadden. Mark Zuckerberg heeft nooit hardop gedroomd van Facebook, maar zich wel afgevraagd hoe hij internet kon inzetten om mensen dichter bij elkaar te brengen. Voor Bill Gates geldt hetzelfde. Microsoft Windows is langzamerhand geëvolueerd tot wat het nu is, maar ooit begonnen met de vraag: ‘Hoe kan ik ervoor zorgen dat iedereen met een PC kan werken?’
Hoe stel je goede vragen?
Om te beginnen is het tussenkopje van deze alinea; “hoe stel je goede vragen”. Ondanks de term; “er bestaan geen slechte vragen alleen maar domme antwoorden?” Zijn er dus wel goede vragen. Waar het hier om gaat is dat je goed moet nadenken over de vraag die je stelt. ‘Be careful what you wish for,’ is hier zeker van toepassing. De techniek is zo sterk dat je bij een verkeerde vraag ook het verkeerde antwoord krijgt. Stel dat je meer geld wilt hebben en je de vraag stelt: waarom hou ik nooit geld over aan het einde van de maand? Wat er vervolgens gebeurt, is dat je allerlei antwoorden en inzichten krijgt die bijdragen aan die vraag. Je bestelt een leuke gadget die voorbij komt op sociale media of de afgeprijsde laarzen in de uitverkoop (terwijl je al vijf paren in de kast hebt staan). De vraag die je had moeten stellen, luidt natuurlijk: op welke manieren kan ik aan het eind van de maand meer geld overhouden?
Of een ander voorbeeld. In plaats van je af te vragen; “Waarom negeert iedereen mij?” is het dus handiger om jezelf de vraag te stellen; ” Hoe ervaar ik dat mensen mij zien?”.
Vooral de vragen die je aan jezelf stelt kunnen dus wel degelijk slecht zijn. Stel dus de goede vragen.
Zorg dat je ook voldoende feedback krijgt.
De kracht van de herhaling
Goede vragen gaan je leven veranderen, als je ze maar dagelijks stelt. Pas als het een gewoonte wordt om te denken in vragen in plaats van antwoorden, ga je merken dat ze leiden tot de veranderingen die je ambieert. Dat heeft te maken met je mindset. Vergelijk het met een nieuwe auto. Zodra je zelf hebt besloten om model Y van merk X te kopen, zie je ze ineens overal om je heen rijden. Ga je komende zomer op vakantie naar een eiland, blijken ineens veel meer mensen ook naar dat eiland te gaan. Je gedachten en waarneming zijn gefocust op dat specifieke onderwerp.
Levensdoelen
Thomas Oppong schreef dat vragen stellen net zo vanzelfsprekend kan worden als ademhalen. Het is dan nog wel de kunst om de goede vragen te stellen. Om werkelijk vooruit te komen, is het belangrijk je gedachten te verrijken met positieve en inspirerende vragen. Als je iets wilt bereiken in je leven, stel jezelf dan de vraag wat ervoor nodig is om het te bereiken, zodat je de antwoorden krijgt die je er gaan brengen.
Solkie verstaat als geen ander de kunst van het vragen stellen. Goed medewerkersonderzoek begint met goede vragen. En verandering krijg je pas met herhaling. Vandaar dat Solkie de specialist is in frequent laagdrempelig online medewerkersonderzoek. Meer weten? Stel ons een goede vraag…