In een krappe arbeidsmarkt is het vechten om talent. Je kan het vergelijken met topsport. Wil je succesvol zijn, dan zul je er alles op alles moeten zetten. Binnen het werving- en selectieproces moet alles kloppen. Vandaar dat we in dit artikel je een aantal tips geven waarmee je het proces kunt optimaliseren. En als bonus krijg je een overzicht van meer dan 100 plekken waar je je nieuwe mensen vinden.
Houd de vacaturetekst kort en bondig
Beperk je in de vacaturetekst tot de informatie die de sollicitant nodig heeft om een goede eerste indruk te krijgen. Vertel kort iets over je organisatie (de rest staat vast wel jullie website) en ga daarna snel door naar de vacature. Beschrijf de belangrijkste taken en verantwoordelijkheden van de functie en laat details achterwege. Wees concreet in de beschrijving van de noodzakelijke vaardigheden en competenties en maak duidelijk waarom die relevant zijn. Geef ten slotte aan wat de sollicitant mag verwachten qua primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden en hoe de sollicitant kan reageren op de vacature.
Bepaal van tevoren de route
Een sollicitatieproces moet vlot verlopen en volledig zijn. Maak dus voor jezelf duidelijk waarop je kandidaten gaat selecteren en in welke fase van het sollicitatieproces wat wordt getoetst. Waarop gaan sollicitanten afvallen. Wat zijn harde eisen en wat zijn de aandachtspunten. Zorg dat de agenda’s van alle betrokken leeg zijn voor de gespreksmomenten, zodat je voorkomt dat een sollicitatieprocedure maanden duurt. Bespreek om met de sollicitanten die route, zodat ook zij alvast tijd kunnen reserveren in hun agenda.
Wees in de gesprekken origineel en authentiek
Voor een sollicitant zijn standaardvragen niet erg inspirerend. Daarnaast is de kans groot dat je sociaal wenselijke antwoorden krijgt, waar je niet veel wijzer van wordt. Zorg dat je met de vragen een spontaan gesprek creëert, waarin er voor beide partijen ruimte is om te profileren. Laat zien waar je als organisatie voor staat, wat de normen en waarden zijn. Kijk vervolgens hoe de sollicitant daarop reageert. Laat ook af en toe stiltes vallen, zodat de sollicitant ruimte krijgt om zelf initiatief te nemen. Zoom in op de competenties die nodig zijn voor de functie waarop de sollicitant heeft gereageerd.
Creëer perspectief en draagvlak
Als je verschillende mensen vraagt wat ze van iemand vinden, krijg je verschillende antwoorden. Iedereen heeft een ander referentiekader. Het is dus verstandig om verschillende mensen bij een sollicitatieprocedure te betrekken. Zeker bij een kleinere organisatie kan het slim zijn om een externe professional aan te laten schuiven, die zonder de gekleurde bril van je organisatie naar de kandidaten kijkt. Ook toekomstige collega’s van een afdeling zijn waardevol om hun visie te delen in de gesprekken. Het creëert tegelijkertijd draagvlak voor de keuze van de juiste kandidaat voor de functie.
Meten is weten
Om een keuze te rationaliseren, is het raadzaam om vaardigheden en competenties te laten testen door een onafhankelijk bureau. In gesprekken laten sollicitanten zich natuurlijk graag van hun beste kant zien en is het best lastig om er achter te komen of ze werkelijk over de kwaliteiten beschikken die voor de vacature gewenst of noodzakelijk zijn. Een onafhankelijk test maakt de keus gemakkelijker of zorgt voor bevestiging van je voorkeur. Het maakt ook de terugkoppeling naar afgewezen sollicitanten gemakkelijker.
Houd wat achter de hand
Als je met een van de sollicitanten tot een overeenkomst bent gekomen, is dat natuurlijk geweldig. Maar kijk ook nog even kritisch naar de andere sollicitanten. Aan de kandidaten die je ook wel in je organisatie ziet zitten, kan je vragen of je hun gegevens mag bewaren. Als de situatie zich voordoet, kan je ze meteen benaderen om te informeren of ze nog beschikbaar zijn. En het komt regelmatig voor dat, ondanks alle zorgvuldigheid in de selectieprocedure, een nieuwe werknemer er binnen enkele maanden mee stopt. Dan is het fijn om nog iets achter de hand te hebben.
Waar haal je ze vandaan?
Als bonus geven we je een overzicht van plekken waar je mogelijk nieuwe werknemers kunt vinden. Je kent ze vast allemaal. De vraag is of je ze nu al inzet in je recruitment. Om het overzichtelijk te houden, hebben we ze in categorieën verdeeld. Het overzicht is zeker niet volledig, maar het zijn er best veel.
Online platforms
- Monsterboard
- Glassdoor
- Indeed
- Careerbuilder
- ZipRecruiter
Social media
- TikTok
Opleidingen
- Universiteiten
- Hogescholen
- Mbo’s en vakscholen
- Webinars en seminars
- Alumni netwerken
Beurzen en congressen
- Vakbeurzen
- Carrièrebeurzen
- Branchebeurzen
- Congressen
- Lokale bedrijfsevenementen
Business communities
- Goede doelen netwerken
- Business clubs
- Bedrijfsverenigingen
- LinkedIn groepen
- Brancheverenigingen
Online media
- Zakelijke fora
- Ads op sociale media
- Online vakbladen en magazines
- Bloggroepen
Offline media
- Vakbladen
- Tijdschriften
- Landelijke kranten
- Regionale kranten
- Huis-aan-huisbladen
Intermediairs
- Uitzendbureaus
- Detacheringsbureaus
- Werving en selectiebureaus
- Headhunters en recruiters
- Loopbaancoaches
En dan deze nog
- Studentenverenigingen
- UWV
- Talentenbeurzen
- Uitwisselingsbureaus
- Festivals
- Lokale markten
- Radio
- Bibliotheek
- Buurtcentra
- Sportclubs