Help de HR Business Partner

Help-de-HR-Business-Partner,-Solkie,-Groei-door-te-vragen

Je zult maar HR Business Partner zijn. Dat klinkt best aantrekkelijk. De term komt voort uit het HR Rollenmodel van Dave Ulrich, dat door veel bedrijven is overgenomen en geïmplementeerd. Alle rollen die traditioneel tot HR behoren, zijn ondergebracht in een HR Shared Service Center. Ideaal natuurlijk, want zo heb je alle kennis, mensen en middelen bij elkaar. Dat is lekker overzichtelijk en heel efficiënt. Alle medewerkers binnen de organisatie zijn klant van het HR SSC en alle HR-adviseurs heten nu HR Business Partner. Ze vormen de brug tussen de belangen van medewerkers en de ambities van de organisatie. Je zult het maar zijn. Daarom deze overlevingstips voor de HR Business Partner!


De Kloof

Die brugfunctie van de HR Business Partner blijkt in de praktijk lastiger dan je op papier zou verwachten. Het HR SSC is binnen veel organisaties taakstellend: gericht op efficiëntie en kostenbeheersing. De klanten vragen aan de andere kant voortdurend om nieuwe diensten en producten. De wereld en ook het werk zijn continu aan veranderingen onderhevig en daarmee ook de behoeften van de medewerkers. In die dynamiek opereert de HR Business Partner, die meestal de informatie mist om prioriteiten te kunnen stellen en het instrumentarium om werkelijk het verschil te kunnen maken. Het resultaat is dat de HR Business Partner terug kruipt in de schulp en zich vooral bezighoudt met de administratieve taken. Binnen de organisatie raakt de HR Business Partner onzichtbaar als strategisch adviseur of coach voor het management op de werkvloer.

 

Overlevingstips voor de HR Business Partner

‘Help de HR Business Partner’ is dan ook de kreet op de afdeling als hij of zij wel een keer binnenkomt. Want dan is er vast iets bijzonders aan de hand en meestal betekent dat weinig goeds. Natuurlijk is dat jammer. Want een HR SSC dat goed is ingericht en stevig is verankerd binnen een bedrijf, kan enorm veel betekenen voor het functioneren van de organisatie en de betrokkenheid van medewerkers. Vandaar een aantal tips, waarmee je als organisatie de HR Business Partner kunt helpen. En waarmee ze zichzelf kunnen helpen.

 

Tip 1    Geef ze mandaat

Ingeklemd tussen de ambities van de organisatie en de wensen van medewerkers, kan het geen kwaad als het management de rol van de HR Business Partner als bruggenbouwer openlijk ondersteunt.

 

Tip 2    Bevestig de rol

Als je de HR Business Partner behandelt als de secretaresse van HR, is dat ‘killing’ voor de positie. Dus presenteer en positioneer ze als adviseur, voor zowel het management als medewerkers.

 

Tip 3    Laat ze shinen

Niets is zo teleurstellend als een Sinterklaas zonder cadeautjes. Zorg er dus voor dat de HR Business Partners voldoende middelen ter beschikking hebben om medewerkers te ondersteunen bij hun werk en loopbaan.

 

Tip 4    Manage verwachtingen

Zorg met goede communicatie ervoor dat medewerkers op de hoogte zijn van de rol en de mogelijkheden die de HR Business Partners hebben, zodat de claim die medewerkers op ze leggen, ook reëel is.

 

Tip 5    Blijf zichtbaar

Het is jammer als een medewerker alleen een HR Business Partner ziet bij indiensttreding en de jaarlijkse gesprekkencyclus. Zorg voor zichtbaarheid op de werkvloer en betrek medewerkers in de rol van coach, adviseur en radar.

 

Tip 6    Faciliteer communicatie

Een goed ingericht HR SSC betekent dat alle HR-medewerkers eenvoudig toegang hebben tot kennis, dossiers en informatie en gemakkelijk met elkaar kunnen overleggen en afstemmen. Dat verlangt een eigentijdse HR-applicatie die altijd en overal beschikbaar en toegankelijk is.

 

Tip 7    Zorg voor informatie

Om goed te kunnen adviseren, naar directie, management en medewerkers, is volledige informatie onontbeerlijk. Met de juiste tools is de HR Business Partner altijd op de hoogte van het welzijn binnen de organisatie, tot op afdelingsniveau.

 

Conclusie

Samengevat is het succes van een HR Business Partner afhankelijk van de rol die hij of zij krijgt toegedicht, de middelen die hij of zij ter beschikking heeft om het werk uit te voeren en informatie over hoe het er binnen de organisatie aan toegaat. Voor dat laatste is zichtbaarheid en betrokkenheid essentieel. Wat kan helpen, is een onafhankelijk betrouwbaar meetinstrument dat maandelijks rapporteert over het welzijn van de organisatie.
Solkie kan een dergelijke rapportage laagdrempelig, eenvoudig en voordelig elke maand leveren. Nieuwsgierig? Probeer het nu zelf uit.

Deel dit artikel
Gerelateerde Blogs
Doelgericht-managen,-solkie-groei-door-te-vragen

Doelgericht managen

Als organisatie heb je een doel voor ogen. Vaak is dat omschreven in een visie. Voor veel mensen is het verschil tussen een missie en

Lees meer
Zoeken
Aanbevolen Blogs
Nieuwsbrief

Altijd op de hoogte blijven? Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief!

Lees alles over...
Ervaar het zelf

Zelf Solkie een keertje uitproberen?